خدمات فرهنگی و اجتماعی بسیج نقطه کور ادبیات داستانی است
کد خبر: 3936552
تاریخ انتشار : ۰۲ آذر ۱۳۹۹ - ۰۸:۴۸
رسولی در گفت‌وگو با ایکنا:

خدمات فرهنگی و اجتماعی بسیج نقطه کور ادبیات داستانی است

یک عضو انجمن قلم ایران گفت: متأسفانه خدمات بسیج در حوزه‌های گوناگون بهداشتی، فرهنگی و اجتماعی در آثار ادبی متجلی نشده است.

رضا رسولیرضا رسولی، نویسنده و عضو انجمن قلم ایران، در گفت‌وگو با ایکنا، درباره نقش بسیج در مردمی شدن ادبیات داستانی گفت: این مسئله را از چند زاویه می‌توان مورد توجه قرار داد، یکی حضور جدی نویسندگان بسیجی در عرصه ادبیات داستانی است، زیرا در حال حاضر تعداد زیادی از نویسندگان حوزه داستان و رمان بسیجی هستند و آثار آنها در قالب کتاب یا در رسانه‌ها منتشر شده است. 

وی افزود: زاویه نگاه دیگر در مردمی شدن ادبیات داستانی، فضای رقابتی بود که بسیج با تشکیل انجمن‌های ادبیات داستانی در سراسر کشور ایجاد کرد و اکنون نزدیک به ده دوره جشنواره ادبیات داستانی بسیج برگزار شده است. همین جشنواره‌ها و فضای رقابتی باعث شناسایی استعداد‌ها در میان مردم، دانش‌آموزان، دانشجویان و ... شده و همچنین توجه نویسندگان و محافل حرفه‌ای را به ظرفیت‌های مردمی بسیج در حوزه داستانی جلب کرده است. این دو شاخصه از شاخصه‌های اصلی مردمی کردن ادبیات داستانی از سوی بسیج است.

کارکردهای بسیج و تغییر عنوان

رسولی به کارکردهای متفاوت بسیج اشاره کرد و گفت: بسیج در آغاز پیروزی انقلاب اسلامی، بیشتر جنبه دفاعی و نظامی داشت. نیروهای بسیجی در دفاع از مرز و بوم کشورمان در قالب رزمنده در جبهه‌های جنگ تحمیلی عراق علیه ایران حاضر می‌شدند، به درجه جانبازی یا شهادت می‌رسیدند و جان و جوانی خود را برای دفاع از کشور، اعتقادات و باورها فدا می‌کردند. در آن زمان بسیج فعالیت‌های فرهنگی هم انجام می‌داد، اما محدود بود. از این رو هر چه جلوتر آمدیم جنس و نوع فعالیت بسیج تفاوت‌های جدی پیدا کرد.

نویسنده کتاب «شهنواز» ادامه داد: همزمان که بعد دفاعی بسیج تقویت شد، اسم سازمان آن نیز تغییر یافت. یعنی زمانی نیروی مقاومت بسیج وجود داشت و رهبر معظم انقلاب حدود ده سال پیش عنوان آن را به بسیج مستضعفین تغییر دادند تا علاوه بر فعالیت‌‌های دفاعی و نظامی، وظایف فرهنگی و اجتماعی را نیز عهده‌دار شود. این تغییر مأموریت و کارکرد باعث شد تنوع حضور بسیج در عرصه‌های مختلف مورد توجه قرار گیرد، اما متأسفانه خدمات بسیج در حوزه‌های گوناگون بهداشتی، فرهنگی، اجتماعی، حمایتگری و ... در آثار ادبی متجلی نشده است.

جای خالی خدمات سلامت‌یاری بسیج در ادبیات 

وی تصریح کرد: امروز بسیاری از نیروهای بسیجی در حوزه مبارزه با کرونا و سلامت‌یاری در حال انجام خدمات داوطلبانه هستند، اما این فعالیت‌ها در کجای آثار ادبی نوشته و دیده خواهد شد. تاکنون آثاری که منتشر شده، نشان‌دهنده حضور بسیج در عرصه‌های دفاع، جهاد و شهادت بوده است و سایر خدمات مغفول واقع شده‌اند.

معاون سابق ارتباطات و امور بین‌الملل سازمان بسیج هنرمندان یادآور شد: تجلی این حضور در ادبیات داستانی به منظور تقویت فرهنگ بسیج در میان نسل جوان امری ضروری است. بخشی از این مسئله به نویسنده‌ها مربوط می‌شود که انگیزه لازم را داشته باشد و با آگاهی از خدمات بسیج در عرصه‌های گوناگون به صورت خودجوش در این میدان قدم و قلم بزند. بخش دیگر مربوط به نهاد و سازمان‌های فرهنگی دولتی است که با سیاستگذاری و حمایت، فضایی را برای نویسنده‌ها ایجاد کنند تا به نگارش آثاری از این دست بپردازند و بعد از نگارش، آثارشان منتشر شود و به دست مخاطبان برسد.

انتهای پیام
captcha