تأکید اروپا بر طرح مسأله حقوق بشری عربستان در اجلاس جی 20
کد خبر: 3936557
تاریخ انتشار : ۰۲ آذر ۱۳۹۹ - ۰۰:۵۸

تأکید اروپا بر طرح مسأله حقوق بشری عربستان در اجلاس جی 20

عربستان در حالی اجلاس سران جی 20 را میزبانی می‌کند که رئیس شورای اروپا به شدت به نقض گسترده حقوق بشر در این کشور اعتراض و بیان کرد که مسایل مربوط به نقض حقوق بشری در عربستان در این اجلاس مطرح می‌شود.

به گزارش ایکنا؛ به نقل از القدس العربی، چارلز میشل رئیس شورای اروپا و اورسولا فون در لاین رئیس کمیسیون اروپا اعلام کردند که اروپا مسئله آزادی‌ها و حقوق بشر در عربستان سعودی را نادیده نگرفته و نخواهد گرفت و این پرونده در جریان نشست مجازی اجلاس"جی 20" به میزبانی ریاض مطرح خواهد شد.

میشل و فون در لاین موضوع حقوق بشر و آزادی بیان در عربستان را "جدی و تکراری" توصیف و تاکید کردند که مسئولان اتحادیه تمام این پرونده‌ها را به ویژه پرونده های مربوط به حقوق زنان و فعالان را از نزدیک دنبال و آنها را به صورت دوجانبه با طرف سعودی مطرح می کنند.

میشل گفت: اگرچه جلسات مجازی که امسال به دلیل همه گیری کرونا برگزار شده، مانع کار دیپلماتیک اروپا در سطح بین‌المللی شده است، اما این مسئله منجر به اهمال و کوتاهی اتحادیه اروپا در تعامل با مسائل حقوق بشری نخواهد شد و باعث آن نخواهد شد که دست از دفاع از ارزش‌های و اصول خود بردارد.

رئیس شورای اروپا درباره پیام پارلمان اروپا در 19 اکتبر در مورد مشارکت اتحادیه در نشست مجازی اجلاس جی 20 به میزبانی عربستان سعودی، اظهار کرد که این اجلاس یک رویداد مهم برای اتحادیه است تا در مورد همکاری با کشورهای بزرگ در چالش‌هایی که جهان شاهد آن است، بحث و گفت‌وگو کند.

وی خاطرنشان کرد که میزبانی ریاض در سال جاری به معنای موافقت اتحادیه با سیاست‌های عربستان نیست. میشل تأکید کرد که موضوع حقوق بشر و حفظ و دفاع از آن از اولویت‌های اتحادیه است که با عربستان سعودی مورد بحث و بررسی قرار خواهد گرفت.

رئیس شورای اروپا تأکید کرد که این اتحادیه اروپا پیشتر مخالفت‌ها و نگرانی‌های درباره وضعیت حقوق زنان و فعالان در عربستان سعودی ابراز و تأکید کرد که موضوع قتل خاشقچی در رأس اولویت‌ها و بحث‌هایی است که اتحادیه اروپا آن را با طرف سعودی مطرح خواهد کرد.

اظهارات این مقام اروپایی در پاسخ به درخواست پارلمان اروپا برای کاهش سطح نمایندگی در نشست اجلاس سران «جی 20» به میزبانی ریاض پایتخت عربستان که قرار است بین روزهای 21 تا 22 نوامبر برگزار شود، صورت گرفت.

پارلمان در نامه‌ای به اتحادیه اروپا، از چارلز میشل رئیس شورای اروپا و همچنین اورسولا فون در لاین رئیس کمیسیون اروپا خواستار اولویت قرار دادن حقوق بشر در همه مناقشات اجلاس گروه 20 شد.

در این نامه تاکید شده که از این اجلاس به عنوان فرصتی برای آزادی همه زندانیان عقیده و اندیشه و زنان مدافع حقوق بشر در عربستان سعودی و پاسخگویی واقعی همه کسانی که در قتل جمال خاشقچی روزنامه نگار سعودی دست داشته‌اند، استفاده شود.

عربستان روزهای یکشنبه و دوشنبه در حالی میزبان اجلاس سران جی 20 در روزهای 21 و 22 نوامبر است که بسیاری از نهادهای حقوق بشری به دلیل نقض گسترده حقق بشر در این کشور، خواستار تحریم آن شده‌اند.

ریاض در تلاش است با انتشار ادعاهایی مانند ارتقای جایگاه زنان در این کشور از اتهامات فرار کند، این در حالی که است آمار بالایی از موارد بازداشت خودسرانه فعالان و مدافعان حقوق بشر در این کشور وجود دارد.

 

انتهای پیام
captcha