جزئیات جشنواره «شهر آماده» / بهره‌مندی از دیدگاه‌های مردمی در بحران‌های شهری
کد خبر: 3936895
تاریخ انتشار : ۰۳ آذر ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۹
رئیس سازمان مدیریت بحران تهران تشریح کرد؛

جزئیات جشنواره «شهر آماده» / بهره‌مندی از دیدگاه‌های مردمی در بحران‌های شهری

رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران در نشست خبری جشنواره «شهر آماده» این برنامه را فرصتی برای ارائه دیدگاه مردم در بحران‌های شهری خواند.

به گزارش ایکنا، نشست خبری آنلاین جشنواره «شهر آماده» امروز، سوم آذرماه با حضور غلامحسین محمدی، رئیس مرکز ارتباطات شهرداری تهران؛ رضا کرمی‌محمدی، رئیس سازمان مدیریت بحران شهرداری و سیف‌الله صمدیان، دبیر اجرایی جشنواره، برگزار شد.

در ابتدای این نشست خبری محمدی، مشاور و رئیس مرکز ارتباطات شهرداری تهران، طی سخنانی با بیان اینکه سبک زندگی امروزی ما با توجه به شرایط عمومی کشور، تغییر کرده است، گفت: یکی از رخدادهایی که در حال حاضر به صورت طبیعی جلوه می‌کند، گفت‌وگو از طریق دوربین با یکدیگر است که این روند نیز تبدیل به یکی از نرم‌های زندگی امروزی شده است. باید بیندیشیم که چه اتفاقی طی یک سال گذشته افتاده است که ما یکدیگر را از پشت لنزهای دوربین مشاهده می‌کنیم و چرا در شرایط فعلی کشور در مورد مدیریت بحران کرونا دچار اختلاف نظرات جدی هستیم. اگر قرار است شهر تهران با ریل گذشته مدیریت شود، با توجه به کاهش سرمایه‌های زیستی شهر تهران، این راه بی‌فرجام است.

محمدی افزود: اگر قرار است همچنان آسمان و زمین شهر تهران را برای اداره و توسعه آن بفروشیم، این رخداد دیر یا زود با شکست مواجه خواهد شد. کما اینکه امروز مشاهده می‌کنیم که این شهر دچار اغتشاش در حوزه‌های زیرساختی و ساخت و ساز خود است که حاصل همین نوع مدیریت بوده و متعلق به فرد خاصی نیست، بلکه وابسته به یک الگوی فکری است که طی آن به جای بهره‌گیری از درآمدها یا منابع پایدار برای شهر، از درآمدها و منابع غیرپایدار و سرمایه‌های زیستی برای منافعی، که شاید همه آن نیز عمومی نبوده، هزینه شده است.

رئیس مرکز ارتباطات شهرداری تهران گفت: تعقیب این رویکرد یعنی اینکه ما از منابع پایدار و عمومی شهر برای منافع عمومی مردم استفاده کنیم. مردم ما امروز نیاز به کیفیت زندگی، رضایت از زندگی و مشاهده شناسنامه‌های شهری در دل خود شهر دارند. آن‌ها نیاز دارند وقتی در خیابان‌های تهران قدم می‌زنند، حس کنند که در یک شهر فرهنگی، مداراگر زندگی می‌کنند. مردم نیاز دارند که از قلمروی عمومی به طور عادلانه بهره‌مند شوند که با این نوع مدیریتی که طی سال‌های گذشته اعمال شده، به عموم این موارد ضربه خواهیم زد.

وی تصریح کرد: تغییر ریل مدیریت شهری یعنی اینکه ما بتوانیم به خواسته‌های مردم مبتنی بر مطالبات نرم جامعه است، توجه بیشتری کنیم و به خواسته‌های آن‌ها در قالب یک ارتباط چندسویه بین سیاستگذاران، سرمایه‌داران، کارآفرینان و شهروندان جامه عمل بپوشانیم. اگر در چنین موقعیتی قرار گرفتیم، تصمیم‌گیری‌های ما مورد حمایت عمومی و مورد توجه جامعه و شهروندان تهرانی قرار می‌گیرد و حمایت آن‌ها را نیز در اجرای برنامه‌ها خواهیم داشت.

محمدی گفت: امروز در بحران کرونا شاید بزرگترین غایب در تصمیم‌گیری‌هایی کشور همین نگاه‌های مردم است. برای مثال سیاست‌گذاری برخی از کشورهای دنیا منجر به کنترل شیوع بیماری شد، اما در کشور ما شاید به دلیل غایب بودن نظرات شهروندان، تصمیم‌گیری‌ها از اینرسی بالایی برخوردار است و فشاری که قرار است ما به خود و سیستم مدیریتی خود وارد کنیم، تبدیل به موضوعی شده است که شاید در بسیاری از اوقات وجوه کارشناسی نداشته باشد.

رئیس مرکز ارتباطات شهرداری تهران ادامه داد: برای کنترل بحران در زمانی که گسترده شده و معطوف به یک جغرافیا نیست، نیاز به علم و نظر کارشناسی و اجماع عمومی داریم و شهری می‌تواند آمادگی لازم برای عبور از بحران را کسب کند که روی خود را به سمت این نظرات باز کند. ما در شهرداری تهران تلاش کردیم تا از ابتدای همه‌گیری کرونا این کار را انجام دهیم. اما در نهایت شهرداری تهران نیز در چارچوبی که برای این موضوع در کشور تعیین شده، جزئی از ماجرا است و همه تصمیمات به عهده ما نیست. اما بهره‌برداری بهتر از نظرات مردم موضوعی است که می‌توانیم در مجموعه خود بدان پرداخته و از افکار و ایده‌های ایشان بهتر استفاده کنیم.

وی افزود: در جشنواره شهر آماده قرار است نظرات و ایده‌ها را از مردم بگیرد و از حافظه تاریخی آن‌ها، در عصری که بزرگترین بحران بشر طی صد سال گذشته رخ داده است، استفاده کنیم. زمانی که لنز دوربین عکاسان، هنرمندان و عموم شهروندان تهرانی به سمت شکار لحظات چالش بشر با این بحران در ایران برود، حتماً پنجره جدیدی به روی سیاست‌گذاران و شهروندان برای مبارزه با این ویروس باز خواهد شد.

محمدی بیان کرد: ریل جدید مدیریت شهری در تهران نیز از همین خصلت برخوردار بوده و آینده‌نگر است. هنگامی که راجع به شهر آماده و زیرساخت‌های آن، سامانه‌های مبارزه با زلزله، کنترل سیلاب و همچنین، زیرساخت‌های عمومی این مسائل صحبت می‌کنیم، یعنی از امروز برای آینده شهر هزینه و آمادگی لازم برای مراقبت از خود و نسل آینده را ایجاد می‌کنیم. در این نگاه‌ها و تصاویری که به جشنواره ارسال خواهد شد، امیدی به آینده نهفته است و شهر ما را به آمادگی بیشتری خواهد رساند؛ چراکه با وجود این درک بهتری از زوایای بحران خواهیم داشت و چیزی که ثبت می‌کنیم، تنها به عنوان یک خاطره نخواهد بود، بلکه به عنوان یک نقطه‌نظر محکم و چندوجهی از جانب شهروندان خواهد بود که با نمایش و توسعه و ترویج آن حتماً دستاوردهایی برای بخش کارشناسی مقابله با بحران ایجاد خواهد کرد. این فعالیت‌ها در دوره همه‌گیری کرونا و زمانی که خیلی از مردم نیاز به نشاط و امید دارند، حتما اثرگذار خواهد بود.

در ادامه این نشست خبری، کرمی محمدی، رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران، نیز در سخنانی اظهار کرد: در کشوری زندگی می‌کنیم که هر ساله حداقل با یک بحران جدی مواجه هستیم. از حدود صد سال گذشته به این طرف طی هر شش یا هفت سال با یک زلزله یا حادثه بزرگ مواجه بوده‌ایم که این امر نشان می‌دهد باید آمادگی بیشتری از امروز داشته باشیم که این امر نیازمند این است که مردم وارد صحنه کنیم. یعنی بدون حضور مردم به نتیجه نخواهیم رسید.

وی افزود: در دنیای امروزی مسئولان بسیاری از کشورها بخش اعظمی از مقوله مدیریت بحران را به مردم واگذار کرده‌اند. باید مردم را به نحوی آموزش داد و به کار گرفت که در برهه‌های مختلف از جمله مدیریت بحران، امدادرسانی، تقویت مالی و ... نقش محوری داشته باشند. ما با این موضوع فاصله زیادی داریم؛ چراکه گاه مدیران اقداماتی را انجام می‌دهند که از آنچه مردم خواهان آن هستند فاصله زیادی دارد.

کرمی‌محمدی با بیان اینکه این جشنواره می‌تواند دیدگاه خالص مردمی را نشان دهد و هیچ محدودیتی برای نمایش در آن وجود ندارد، گفت: شاید خیلی از مسئولان از عمق فاجعه خبر نداشته باشند و گاهی این اتفاق رخ داده که حتی یک عکس در تصمیم‌گیری مسئولان رده‌بالا بسیار تأثیرگذار بوده است.

وی با ذکر اینکه مردم باید خود به بحث مدیریت بحران کرونا ورود کنند، اظهار کرد: یکی از موضوعات عکس‌ها، فیلم‌ها و تصاویر این جشنواره می‎تواند نیازهای مردمی در بحران کرونا باشد. گروهی 12 هزار نفره در تهران با عنوان گروه دوام شامل داوطلبان مردمی تشکیل شده است که با سازمان مدیریت بحران همکاری می‌کند که جایزه ویژه‌ای برای ایشان در این جشنواره خواهیم داشت.

در ادامه، سیف‌الله صمدیان، دبیر جشنواره شهر آماده، نیز در سخنانی با اشاره جزئیات برگزاری این جشنواره با بیان اینکه جشنواره شهر آماده شامل عکس و فیلم‌های کوتاه 15 دقیقه‌ای است، اظهار کرد: زمان آغاز ارسال آثار به این جشنواره روز هفتم آذرماه و مهلت ارسال آثار نیز روز پنجم دی‌ماه سال جاری خواهد بود و علاقه‌مندان باید آثار خود را در پایگاه اطلاع‌‎رسانی به نشانی tehranpicturefedtival.ir بارگذاری کنند.

وی با بیان اینکه داوری آثار ارسالی نیز روز 10 دی‌ماه سال جاری انجام خواهد شد، تصریح کرد: زمان اعلام نتایج جشنواره نیز همزمان با سالروز حادثه ساختمان پلاسکو در تهران یعنی روز 30 دی‌ماه خواهد بود. همچنین اساتید و مدرسانی همچون محمود کلالی، اسماعیل عباسی، ساعد نیکذات، نرگس آبیار و ساتیار امامی داوری جشنواره را بر عهده خواهند داشت. به ۱۰ عکس برتر و ۵ فیلم برتر در مراسم اختتامیه جوایزی اهدا می‌شود.

یادآور می‌شود، در پایان این نشست خبری با حضور مسئولان حاضر از پوستر فراخوان جشنواره شهر آماده رونمایی شد.

انتهای پیام
captcha