قدرتمند شدن ایران؛ فلسفه اصلی تشکیل بسیج / روحیه بسیجی دلیل شکست فشار حداکثری است
کد خبر: 3937032
تاریخ انتشار : ۰۴ آذر ۱۳۹۹ - ۰۸:۳۹
حجت‌الاسلام تویسرکانی بیان کرد:

قدرتمند شدن ایران؛ فلسفه اصلی تشکیل بسیج / روحیه بسیجی دلیل شکست فشار حداکثری است

نماینده ولی فقیه در سازمان بسیج با بیان اینکه اسلام همواره مسلمانان را به قوی شدن دعوت کرده است، گفت: امام خمینی(ره) هم براین مبنای قرآنی بسیج را برای قدرتمند شدن ایران تشکیل دادند. به عبارتی فلسفه تشکیل بسیج نجات جامعه از فقر، تبعیض، ذلت، سلطه دشمن و هرگونه مظاهر ظلم و محرومیت است. لذا رهبر معظم انقلاب ‌فرمودند: «بسیج کلید طلایی حل مشکلات کشور است.»

حجت‌الاسلام و المسلمین تویسرکانی

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدرضا تویسرکانی، نماینده ولی فقیه در سازمان بسیج مستضعفین، در گفت‌وگو با ایکنا، درباره مؤلفه‌ها و شاخص‌های تفکر بسیجی و تلاش دشمنان برای منحرف و مشوه کردن چهره بسیج گفت: تشکیل بسیج ایده‌ای قرآنی بود که در ذهن امام خمینی(ره) شکل گرفت و عملی شد. شما وقتی به عنوان یک متفکر مسلمان به قرآن مراجعه می‌کنید می‌بینید که قرآن مسلمانان را دعوت به توانمند و قدرتمند شدن می‌کند.


بیشتر بخوانید:

امام علی(ع)؛ نمونه کامل یک انسان بسیجی / نیاز دولت‌ها به حضور نیرو و تفکر بسیج


وی افزود: ‌اصولاً اسلام مکتبی است که دوست ندارد پیروانش فقیر، ضعیف و ذلیل باشند و به تعبیر «ویل دورانت» هیچ مکتبی مانند اسلام پیروانش را به قدرتمند شدن دعوت نکرده است. آیه 60 سوره «انفال» هم آیه معروفی در این باره است که خداوند می‌فرماید: «وَأَعِدُّوا لَهُمْ مَا اسْتَطَعْتُمْ مِنْ قُوَّةٍ وَمِنْ رِبَاطِ الْخَيْلِ تُرْهِبُونَ بِهِ عَدُوَّ اللَّهِ وَعَدُوَّكُمْ وَآخَرِينَ مِنْ دُونِهِمْ لَا تَعْلَمُونَهُمُ اللَّهُ يَعْلَمُهُمْ ۚ وَمَا تُنْفِقُوا مِنْ شَيْءٍ فِي سَبِيلِ اللَّهِ يُوَفَّ إِلَيْكُمْ وَأَنْتُمْ لَا تُظْلَمُونَ».

قوی شدن؛ پایه اصلی بازدارندگی و پیشرفت

تویسرکانی با طرح این سؤال که قدرتمند شدن هدف است یا وسیله، گفت: قطعاً قوی شدن یک وسیله برای رسیدن به اهداف مهم است. اولین هدف این است که قدرتمند شدن مسلمانان در دشمن رعب و هراس ایجاد و او را از تسلط بر امت اسلامی ناامید و مأیوس می‌کند. به عبارتی سبب بازدارندگی می‌شود. این امر سهم عمده‌ای در اهداف قدرتمند شدن دارد که زمینه زندگی توأم با پیشرفت، رفاه و عزت را فراهم می‌کند.

نماینده ولی فقیه در سازمان بسیج بیان کرد: از طرفی این قوی شدن در جنبه‌های معنوی و مادی است. قرآن چندین بار تکرار کرده که «خُذُوا مَا آتَيْنَاكُمْ بِقُوَّةٍ»؛ امام صادق(ع) ذیل این آیات فرموده‌اند که منظور از «قوه» قوت باطنی و ظاهری است. سرّ آن هم این است که اگر قدرت ظاهری همراه با قدرت باطنی نباشد منجر به طغیان، عصیان، سرکشی، خشونت و وحشی‌گری می‌شود، اما توأم بودن قدرت ظاهری و باطنی باعث مهار و کنترل قدرت ظاهری شده و انسان آن را برای گسترش مهرورزی، عدالت، ارزش‌های اخلاقی و مقابله با ظلم به کار می‌گیرد.

تویسرکانی تأکید کرد: امام خمینی(ره) هم بر این مبنای قرآنی بسیج را برای قدرتمند شدن ایران تشکیل دادند. به عبارتی فلسفه تشکیل بسیج نجات جامعه از فقر، تبعیض، ذلت، سلطه دشمن و هرگونه مظاهر ظلم و محرومیت است. لذا رهبر معظم انقلاب ‌فرمودند: «بسیج کلید طلایی حل مشکلات کشور است.» اگر چنین نگاهی به بسیج وجود داشته باشد، آنگاه بسیج تنها یک نیروی نظامی و دفاعی نیست و باید در همه عرصه‌ها از جمله فرهنگی، اجتماعی، علمی، پزشکی و اقتصادی حضور یابد.

چرا بسیج را تخریب می‌کنند

وی با بیان اینکه دلیل تخریب بسیج از سوی دشمنان را نیز باید در همین کارکرد آن جست‌وجو کرد، گفت: اگر بسیج موجب قدرتمند شدن ایران نمی‌شد قطعاً این‌گونه مورد هجمه دشمنان قرار نمی‌گرفت. این روزها شبکه «اینترنشنال» مستندی را علیه بسیج تهیه کرده که به بهانه طرح شهید سلیمانی در مبارزه با کرونا در آن بیان می‌‌کند که بسیج دیروز لشکر مخلص خدا بود اما امروز لشکر پول و قدرت است.

نماینده ولی فقیه اظهار کرد: این کار دلیل وحشت‌شان از بسیج است چون می‌دانند هر جا بسیج وارد شده دشمن ناکام مانده است و همه می‌دانند بسیجیان برای اقدامات خود پول و حقوقی دریافت نمی‌کنند اما آنها این‌گونه القا می‌کنند که بسیج لشکر پول است.

تویسرکانی ابراز کرد: در واقع بسیج به دنبال آن است که ملت ایران صاحب قدرت و اقتدار شوند تا پیشرفت، رفاه، عدالت و معنویت دست پیدا کنند و از این منظر بسیج ارزشمندترین هدیه خداوند به ملت ایران در انقلاب اسلامی بوده و هر جا مشکل و بحرانی پیش آمده از جمله در مورد کرونا بسیجیان صادقانه و خالصانه به میدان آمده‌اند.

اکثر مدیران تفکر بسیجی دارند

حجت‌الاسلام تویسرکانی درباره نقش تفکر و روحیه بسیجی در تحقق دولت اسلامی برای رسیدن به تمدن نوین اسلامی گفت: از آنجا که بسیج یک تفکر و فرهنگ است، دولت اسلامی نیازمند کادر تراز انقلاب با تفکر روحیه بسیجی است که البته این تا حدی شکل گرفته است. امروز کشور در یک تحریم و فشار حداکثری قرار دارد و با وجود اینکه که در هفته اخیر تمام رسانه‌های معاند مردم را به خاطر سالگرد موضوع بنزین به آشوب دعوت کردند، مردم کاملاً به این صداها بی‌تفاوت بودند. در شرایط کنونی، کشور علی‌رغم تحریم‌های حداکثری، گرانی‌ها و فشارها مدیریت می‌شود، در حالی که تصور غربی‌ها فروپاشی جمهوری اسلامی در دوران فشار حداکثری بود، اما امروز دنیا به شکست فشار حداکثری ترامپ علیه ایران اذعان دارد.

وی تأکید کرد: یکی از دلایل این شکست، حضور نیروهایی با تفکر و روحیه بسیجی در دولت، مجلس و سایر نهادهاست. براساس یک نگاه ملی، نه جناحی، باید گفت که در همه قوا اکثر مدیران تفکر بسیجی دارند و اگر این تفکر نبود، کشور در تحریم حداکثری قطعاً با شکست مواجه می‌شد. لذا نباید به هیچ وجه به امکان تحقق دولت اسلامی ناامید بود.

انتهای پیام
captcha