کاهش و تعدیل حجم کتب درسی متناسب با ایام کرونا
کد خبر: 3937078
تاریخ انتشار : ۰۴ آذر ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۰
حسن ملکی خبر داد؛

کاهش و تعدیل حجم کتب درسی متناسب با ایام کرونا

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی درسی وزارت آموزش و پرورش گفت: در شرایط کرونا مجموعه‌ای را در نظر گرفته‌ایم که تعدیل و تقلیل مطالب درسی را مدیریت می‌کند.

کاهش و تعدیل حجم کتب درسی متناسب با ایام کرونا

به گزارش خبرنگار ایکنا، حسن ملکی، رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی، امروز چهارم آذرماه در جمع خبرنگاران به اقدامات این سازمان متناسب با شرایط کرونا به‌ منظور تأمین محتوای آموزشی اشاره و اظهار کرد: در این مورد برنامه درسی را متناسب با شرایط قرمز و زرد در نظر گرفتیم تا تغییراتی متناسب با آن اتفاق بیفتد.

ملکی ادامه داد: مجموعه شش جلدی برنامه درسی در وضعیت قرمز و زرد تدوین شد که محتوای دروس متناسب با هر دو وضعیت در آن موجود است و با معرفی بخشی از محتوا‌ها به‎ عنوان مطالعه آزاد، تعدیلی در محتوای دروس انجام گرفت. با تقلیل زمان آموزش در هر جلسه باید محتوای دروس هم تقلیل یابد و تعدیل شود و به معلمان پیشنهاد شد تا متناسب با این شرایط روند تدریس و ارزشیابی خود را در نظر بگیرند.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی با بیان اینکه در شرایط کرونا خانه به مدرسه‎ای تبدیل شد که یادگیری‎های اساسی در آنجا رخ می‌دهد، اضافه کرد: در شرایط کنونی خانه مدرسه‎ای محسوب شده که معلمان آن پدر و مادر هستند و والدین باید توانایی‎های نوینی را بیاموزند. هرچند نقش اصلی را دانش‎آموز باید ایفا کند و با رجوع به منابع متعدد و کسب اطلاعات مختلف به «خود یادگیری» بپردازد، ولی به حامی و هادی نیاز دارد و در مجموع منابع پشتیبان اعم از شبکه ملی رشد، شبکه شاد و تدریس‎های تلویزیونی ملی و محلی از جمله منابع هادی دانش‌آموزان محسوب می‌شود.

تولید برنامه درسی متناسب با شرایط کرونا

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی با ذکر اینکه در همین مجموعه شش جلدی به نقش مدیریت توجه شده است، بیان کرد: مدیر مدرسه هماهنگ‌کننده و زمینه‎ساز همه‎ تلاش‎هایی است که از سوی والدین، معلمان و دانش‎آموزان صورت می‎گیرد و اقدام اصلی ما تولید برنامه‎های درسی متناسب با شرایط کروناست.

ملکی به QR code خوان شدن صفحات کتاب‌های درسی برای سال آینده اشاره کرد و گفت: از این طریق امکان دسترسی به اطلاعات بیشتر ‎ برای دانش‎آموز فراهم می‎شود تا نقش و مهارت‎های خود را به طور مطلوب انجام دهد.

انتشار کتاب‌های درشت‌خط ویژه‎ مدارس استثنایی

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی با اشاره به اینکه کتاب‎های درشت‌خط برای دو گروه از دانش‌آموزان طراحی و منتشر می‎شود، گفت: این کتابها برای دانش‌آموزان هوش‌بهر عادی -کم‌بینا و کم‌توان ذهنی- کم‌بیناست.

وی ادامه داد: کتاب‎های درسی دانش‌آموزان عادی -کم‌بینا در قطع رحلی بزرگ (۲۳/۵ در ۳۳ سانتی‌متر) آماده‌سازی می‎شود و پس از هماهنگی و تأیید سازمان آموزش و پرورش استثنایی، از سوی سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی چاپ آن انجام می‎گیرد. همچنین توزیع این کتاب‎ها براساس ثبت سفارش در سامانه فروش و توزیع مواد آموزشی، همانند دانش‌آموزان عادی، از طریق استان، منطقه و مدرسه انجام می‎شود.
انتهای پیام
captcha