نقش بسیج اساتید در گره‌گشایی از مشکلات جامعه
کد خبر: 3937482
تاریخ انتشار : ۰۵ آذر ۱۳۹۹ - ۲۲:۰۸
محمد خوش‌چهره تشریح کرد:

نقش بسیج اساتید در گره‌گشایی از مشکلات جامعه

خوش‌چهره اظهار کرد: اگر مردم در ماجرای کرونا مشارکت نکنند، بهترین سیاست‎ها بی‎اثر خواهد شد، لذا افزایش مشارکت مردم از سوی بسیج باعث موفقیت طرح‎ها در حوزه‎های مختلف خواهد شد و بسیج اساتید در این حوزه به شدت می‎تواند مؤثر باشد تا شاهد گره‌گشایی از بسیاری از مشکلات اقتصادی و حتی قانونگذاری باشیم.

محمد خوش چهره

به گزارش خبرنگار ایکنا، وبینار «دستاوردها و ظرفیت‌های بسیج در صیانت از انقلاب اسلامی» عصر امروز چهارشنبه 5 آذرماه از سوی دانشگاه فنی و حرفه‌ای با حضور سردار رضا طلایی‎نیک، معاون حقوقی و امور مجلس وزارت دفاع، ابراهیم صالحی‌عمران، رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای، حبیب‌زاده، معاون سیاسی سازمان بسیج مستضعفین، سردار سالار آبنوش، معاون عملیات سازمان بسیج مستضعفین، احمد حیدری، معاون پارلمانی دانشگاه آزاد، رشید جعفرپور، رئیس بسیج اساتید وزارت علوم، محمدرضا ابن‌الدین، جانشین بسیج اساتید کشور، محمد خوش‌چهره، اقتصاددان برگزار شد. متن سخنان محمد خوش‎چهره، اقتصاددان در ادامه می‎آید:

بنده به نقش دانشگاه‎ها در رونق اقتصادی کشور اشاره می‌کنم، اما ابتدا نیاز است که یک آسیب‌شناسی از وضعیت اقتصادی کشور داشته باشیم که در سخنان روز گذشته رهبر معظم انقلاب نیز وجود داشت. کشور ما در شرایط خاصی قرار دارد که از زمان پیروزی انقلاب اسلامی نیز این شرایط خاص وجود داشته است. انقلاب اسلامی در زمانی شکل گرفت که جنگ سرد بین دو بلوک شرق و غرب وجود داشت و یکی از دلایلی که این انقلاب را رشد داد و باعث شد چهل سال را پشت سر بگذارد، استفاده از سرمایه اجتماعی بوده است.

آنچه در حوزه بسیج اهمیت دارد، جایگاه مردمی بودن آن است. در حقیقت اقشار مختلفی از مردم در خدمت منافع و مصالح ملی و به بیان دیگر نظام جمهوری اسلامی ایران قرار گرفته‌اند. این گستردگی به معنای مردمی بودن آن است و به تعبیر دیگر، بسیج جوشیده از آحاد مختلف مردم از منظر قومیت، جنسیت، سواد، تخصص و ... است. نکته مهم این است که بسیج نقش تعیین‌کننده در مشارکت مردم دارد.

نظام جمهوری اسلامی ایران برخلاف بسیاری از کشورها که اساس خود را بر سرمایه مادی قرار داده‌اند، موتور محرکه خود را تحت عنوان سرمایه اجتماعی قرار داده است. در نظام کاپیتالیستی، سرمایه مادی از طریق غارت کشورهای دیگر از جمله آمریکای لاتین، هند و ... محقق شده است. بنابراین کاپیتالیسم به معنای اصالت دادن به سرمایه به عنوان موتور محرکه تحول است. نظام سوسیالیستی نیز اشتراکی بودن و کارگر را به عنوان موتور محرکه نام برده است و جامعه مطلوب را نیز جامعه بدون طبقه می‎داند.

اگر این موتور محرکه را به مثابه یک کالسکه در نظر بگیریم، در چنین سیستمی، یک اسب به عنوان یک سرمایه آن را پیش می‎برد که همان سرمایه مادی است، اما شخصی به نام شومپیتر به سرمایه انسانی نیز اشاره کرد که می‎تواند پیشتاز رشد اقتصادی باشد، چراکه باعث نوآوری می‎شود. سرمایه سومی که در پنجاه سال گذشته مطرح شد، علم و تکنولوژی است که باید جلو باشد و دو اسب دیگر پشت سر آن قرار گیرند. امروزه موضوع سرمایه سوم یعنی دانش و تلاش فکری بشر اهمیت بسیار زیادی کرده است، اما مخصوصاَ بعد از انقلاب اسلامی، کلمه‎ای خود را در مدیریت استراتژیک و بعد در اقتصاد نمایان کرد که همان سرمایه اجتماعی است.

سرمایه اجتماعی تحت عنوان مشارکت، تعاون، همکاری، نظم‌پذیری و مسائلی از این دست مطرح می‎شود و اساس آن نیز مردم است. حضرت امام(ره) مبدع این سرمایه بود که منجر به پیروزی انقلاب اسلامی شد. ایشان فرمودند: «خون بر شمشیر پیروز است» و این پیروزی نیز با حضور مردم محقق شد. با وجود اینکه تمام امکانات نظامی در اختیار شاه بود، اما مشارکت مردم در مسائل سیاسی در انقلاب اسلامی باعث فروریختن سیطره دو هزار و پانصد ساله شاهنشاهی شد.

ما هر برکاتی در انقلاب داریم، به واسطه این مشارکت مردم در عرصه‌ها است که تبلور این حضور در قالب بسیج مردمی قابل مشاهده است. اما نکته مهمی که باید اشاره کرد، این است که این مشارکت که نقطه قوت است، می‌تواند نقطه ضعف هم باشد، زیرا این مشارکت باید در قالب اعتماد و باور به نظام باشد. سقوط رژیم گذشته با حضور مردم و الله اکبرگویان آنها بود و فتنه‌های اول انقلاب نیز با همین حضور برطرف شد. در دفاع مقدس و جنگ هشت ساله نیز نهاد مبارک بسیج حضور خود را به خوبی نشان داد، اما متأسفانه این حوزه‌های برجسته، بعد از جنگ با نگرش‌هایی که در میان سیاستگذاران پدید آمد، کمرنگ شد و دیگر شاهد حضور گسترده مردم به ویژه در عرصه اقتصادی نبودیم.

مشارکت مردم به دلیل باور به عقلانیت نظام است و این هنر امام بود که مردم را به میدان آورد، بنابراین نقطه مهم در بحث ما این است که اقتصاد حوزه‌ای قابل تأمل است که دشمن از چند دهه قبل تمرکز خود را روی آن قرار داده است، لذا این حوزه نیازمند تحلیل‌های فرارشته‎ای است تا این نقشه‌های دشمنان به سرانجام نرسد. معتقدم هر طرحی که بخواهد اجرایی شود، مردم باید به آن باور داشته باشند. در همین ماجرای کرونا، اگر مردم مشارکت نکنند، بهترین سیاست‎ها بی‎اثر خواهد شد، لذا افزایش مشارکت مردم از سوی بسیج باعث موفقیت طرح‎ها در حوزه‎های مختلف خواهد شد و بسیج اساتید در این حوزه به شدت می‎تواند مؤثر باشد تا شاهد گره‌گشایی از بسیاری از مشکلات اقتصادی و حتی قانونگذاری باشیم.

هفته بسیج و این ایام، فرصتی برای ورود بیشتر به نقش بسیج در حوزه‌های مختلف است و ان‌شاء‌الله با کمک خداوند متعال و عقل و درایت مسئولان، این نهاد بیش از پیش موفق باشد.

انتهای پیام
captcha