نقش کلیدی مولانا کلب صادق در روابط با غیرمسلمانان / تشییع باشکوه با حضور نماینده رهبری
کد خبر: 3937542
تاریخ انتشار : ۰۶ آذر ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۵
در پیام وابسته فرهنگی ایران در بمبئی تأکید شد:

نقش کلیدی مولانا کلب صادق در روابط با غیرمسلمانان / تشییع باشکوه با حضور نماینده رهبری

محسن آشوری وابسته فرهنگی کشورمان در بمبئی درپیامی درگذشت رهبر شیعیان هند مولانا کلب صادق نقوی را تسلیت گفت و تأکید کرد: ایشان نقش کلیدی در ایجاد و بسط روابط حسنه میان مسلمانان و غیرمسلمانان هند داشت.

به گزارش ایکنا؛ به نقل از سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، در این پیام آمده است: وی یکی از شخصیت‌های بسیار مهم و تأثیرگذار در ایجاد وحدت و همدلی میان مذاهب و ادیان مختلف هندوستان بودند و نقش کلیدی در ایجاد و بسط روابط حسنه میان مسلمانان و غیر مسلمانان هند داشت. بر همین اساس خانه فرهنگ ایران در بمبئی ارتحال این عالم ربانی را به همه آحاد جامعه هند به ویژه روحانیت معزز، حوزه‌های علمیه، مدارس و دانشگاهیان، مسلمانان و شیعیان هند تسلیت گفت.

حکیم امت دکتر کلب صادق نقوی از طرفداران انقلاب اسلامی ایران و از محبین بنیان گذار کبیر آن حضرت امام خمینی (ره) بود و از روزهای نخستین پیروزی انقلاب اسلامی ایران در زمره حامیان بودند و نسبت به رهبر عظیم الشأن انقلاب امام خامنه‌ای (مدظله العالی) علقه وافری داشتند و حتی با رهبر عالیقدر انقلاب اسلامی (مدظله العالی) دیداری داشتند.  وی در بسیاری از اجلاس‌ها و کنگره‌ها که در ایران برگزار می‌شد شرکت فعالانه داشت .

 مرحوم کلب صادق نقوی در میان نخبگان، صاحب نظران و فرهیختگان هند مورد احترام بود و به امر آموزش به جامعه اقلیت مسلمان هند به عنوان تنها کلید پیشرفت آنها بسیار تأکید داشت و در همین راستا مدارس بسیاری را احداث و یک دانشکده پزشکی را در شهر لکنهو تأسیس کرد. افزون بر آن ایشان از هزاران دانش‌آموز تهیدست جامعه هند حمایت مالی کرد. وی در 18 آوریل 1984 انجمن توحید المسلمین را در راستای کمک و پشتیبانی‌های مالی از دانش آموزان بی بضاعت تأسیس کرد.

نقش کلیدی مولانا کلب صادق در روابط با غیر مسلمانان/ تشییع باشکوه با حضور نماینده رهبری

آن مرحوم رئیس سازمان حقوق شهروندی مسلمانان هند موسوم به «مسلم پرسنل لاو» بودند و برای ریشه کن کردن اختلافات میان مسلمانان دلسوزانه تلاش می‌کرد.

گفتنی است که در یک هفته اخیر، چند وزیر دولت مرکزی هند از جمله وزرای دفاع و امور اقلیت های این کشور با حضور در بیمارستان محل بستری وی، از مرحوم نقوی عیادت کرده بودند.

طبق وصیت آن مرحوم، نماینده مقام معظم رهبری در هند بر پیکر ایشان نماز گزاردند و در قبرستان لکهنو به خاک سپرده شد.

مراسم خاکسپاری با حضور انبوه جمعیت در لکهنو برگزار و در شبکه هند به صورت زنده پخش شد. این مراسم در حالی برگزار شد که ممنوعیت‌های گسترده برای پیشگیری از انتشار ویروس کرونا از سوی دولت اعمال شده بود.

انتهای پیام
captcha