ترور شهید فخری‌زاده قطعاً باید تلافی شود
کد خبر: 3937743
تاریخ انتشار : ۰۸ آذر ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۷
نوذر شفیعی:

ترور شهید فخری‌زاده قطعاً باید تلافی شود

عضو هیئت علمی گروه روابط بین‌الملل دانشگاه اصفهان با تأکید بر اینکه ترور شهید فخری‌زاده قطعاً باید تلافی شود، گفت: حتی جنایات و ترورهای گذشته صهیونیست‌ها باید جبران شود، زیرا اگر پاسخ متقابلی داده می‌شد، جلوی تکرار این حوادث گرفته می‌شد و از صبر استراتژیک ایران سوء‌استفاده نمی‌شد.

نوذر شفیعی، عضو هیئت علمی گروه روابط بین‌الملل دانشگاه اصفهان و عضو سابق کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، در گفت‌وگو با ایکنا، درباره اهداف ترور شهید محسن فخری‌‌زاده گفت: به نظر می‌رسد روند منازعات در خاورمیانه تغییر کرده و از جنگ‌های کلاسیک، نبرد کشور با کشور، به سمت جنگ‌های نیابتی، که نیروهای نیابتی وارد درگیری می‌شوند، حرکت کرده و در گام سوم به مرحله ترور شخصیت‌ها، مقامات رسمی و دانشمندان در علوم حساس رسیده است.


بیشتر بخوانید:


وی افزود:‌ مسئله دیگر اینکه اساساً غربی‌ها سعی دارند نوعی آپارتاید علمی را حاکم کنند تا مانع دستیابی کشورها به دانش‌های حساس و مهم روز شوند. از نگاه آنها دانش عامل قدرت برای کشورهای مختلف است. لذا ترور دانشمندان ایرانی به ویژه در علوم هسته‌ای،در راستای از بین بردن دانش در حوزه‌های حساس است تا هزینه فعالیت و پرداختن به این علوم را در میان جوانان کشور بالا ببرند و تمایل به پژوهش و تحقیقات را کاهش دهند.

اسرائیل به دنبال باز کردن پای آمریکا در تنش‌های منطقه است

شفیعی درباره نقش آشکار رژیم صهیونیستی در این موضوع گفت: اسرائیلی‌ها قصد دارند با ایجاد تنش در منطقه پای آمریکا را به میان بکشند؛ آمریکایی که هنوز ترامپ رأس قدرت آن است و کمتر از دو ماه دیگر با قدرت خداحافظی می‌کند.

این کارشناس مسائل ‌بین‌المللی اظهار کرد: در واقع هدف اصلی اسرائیل این است که دولت بایدن را به وسیله ترامپ در یک منجلاب امنیتی، سیاسی و نظامی فروببرد تا پس از به قدرت رسیدن به راحتی نتواند وارد تعامل و گفت‌وگو با ایران شود و هرگونه اتخاذ تصمیم و انتخاب راه جدید از سوی بایدن در قبال ایران منتفی شود.

ضعف در ایجاد پوشش اطلاعاتی کافی

شفیعی درباره نوع واکنش جمهوری اسلامی ایران به این ترور گفت: نباید فراموش کنیم که دشمن همواره در کمین است و برنامه‌های خود را در شرایط مختلف اجرا می‌کند. متأسفانه به نظر می‌رسد ما پوشش اطلاعاتی کافی را ایجاد نمی‌کنیم. مهمتر از خود چنین ترورهایی، درس‌هایی است که باید از آنها بگیریم و توجه جدی‌تری به اتفاقات کنیم.

عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان بیان کرد: گذشت زمان نباید باعث غفلت ما شود و تصور کنیم که پس از یک اتفاق ناگوار، اتفاق دیگری نمی‌افتد. فرض نیروهای اطلاعاتی و امنیتی باید این باشد که هر لحظه حادثه‌ای در کمین است و در بالاترین سطح امنیتی مراقب اوضاع باشند.

تلافی حتمی است، اما با عقلانیت و به دور از احساسات

عضو سابق کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ابراز کرد: در وضعیت فعلی مهم آن است که احساسات بر مجموعه مسئولان، شخصیت‌ها، نخبگان و جریا‌ن‌های سیاسی حاکم نشود و با عقلانیت عمل کنند و احیاناً در تله‌ای که صهیونیست‌ها برای جمهوری اسلامی طراحی کرده‌اند گرفتار نشوند.

وی با تأکید بر اینکه قطعاً این ترور باید تلافی شود، گفت: حتی در این راستا جنایات و ترورهای گذشته صهیونیست‌ها باید تلافی شود. چون اگر پاسخ متقابلی به اقدامات قبلی صهیونیست‌ها داده می‌شد، جلوی تکرار این حوادث گرفته می‌شد و باعث نمی‌شد که از صبر استراتژیک ایران سوء‌استفاده شود. در عین حال هرگونه اقدام متقابل از سوی ایران باید در نهایت عقلانیت و کاملاً حساب‌شده باشد و این گونه نباشد که تلافی و جبران یک خسارت باعث وارد آمدن خسارت بیشتری به کشور شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان اظهار کرد: هر کار و اقدامی را باید در زمان خودش و با حداقل هزینه و آسیب‌پذیری انجام داد. بنابراین باید موضوع ترور شهید فخری‌زاده، شهید سردار سلیمانی، دانشمندان هسته‌ای و شهادت نیروهای ایرانی در سوریه را به ویژه در حملات ماه‌های اخیر صهیونیست‌ها، در قالب پرونده برنامه‌ریزی ایران برای واکنش متقابل در نظر گرفت. اما این اقدام متقابل باید با دقت و عقلانیت بالا اتفاق بیفتد و مانع ترورها و جنایات مجدد صهیونیست‌ها در کشور شود و آنان را به این نتیجه برساند که ایران جنایات تروریستی را بی‌پاسخ نمی‌گذارد.

گفت‌وگو از مهدی مخبری

انتهای پیام
captcha