به گزارش ایکنا، مهدی عظیمی میرآبادی دبیر شانزدهمین جشنواه بینالمللی فیلم مقاومت و مدیرعامل انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس در آخرین برنامه تلویزیونی «افق سینما» در فصل اول ویژه شانزدهمین جشنواره بینالمللی فیلم مقاومت که هفتم آذر ماه با اجرای سعید الهی به روی آنتن شبکه افق رفت در خصوص موانع و راهکارهای گسترش سینمای انقلاب و دفاع مقدس گفت: «ارتقا و تثبیت سینمای دفاع مقدس به عنوان سینمای تراز انقلابی اسلامی» و «پشتیانی و معرفی سینماگران سینمای انقلاب و دفاع مقدس در سطح ملی و بینالمللی» از اهداف انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس بود که «جشنواره فیلم مقاومت» بازوی رسیدن به این هدف است.
وی درباره استقبال سینماگران بینالمللی از شانزدهمین جشنواره فیلم مقاومت اظهار کرد: از 10 هزار اثر رسیده به دبیرخانه جشنواره فیلم مقاومت 45 درصد آثار جشنواره از خارج از کشور و 55 درصد اثار ملی بود که از 135 کشور رسیده بود. جالب است که بیشترین اثر از کشور هند ارسال شده است و آمریکا نیز رتبه دوم را به خود اختصاص داده است. همچنین ما امسال 10 کشور را پیشبینی کرده بودیم که آثار جشنواره فیلم مقاومت را در آن کشورها به نمایش بگذاریم که مسئله بیماری کرونا و ناتوانی مالی باعث حذف این اتفاق از برنامههای جشنواره شد.
دبیر شانزدهمین جشنواره بینالمللی فیلم مقاومت در اعلام خبر دبیرخانه دائمی این جشنواره تصریح کرد: ارتباطمان را در این جشنوارهها به صورت منسجم با هنرمندان خارجی برقرار میکنیم، همچنین اقداماتی صورت گرفته است که سالهای آتی جشنواره فیلم مقاومت در کشورهای دیگر منطقه نیز برگزار شود. لازم به ذکر است اینکه میگویند جشنواره در حوزه تولید ورود کنند غلط است، زیرا وظیفه جشنوارهها جریانسازی است که به نظرم جشنواره مقاومت توانست تا حد زیادی به این وظیفه اساسی جامعه عمل بپوشاند.
عظیمی متذکر شد: جشنواره مقاومت باید تلنگری باشد برای برخی مسئولین نهادهای اصلی که متولی ساخت فیلمهای حوزه انقلاب و دفاع مقدس هستند که دریابند این سینما هم مخاطب دارد، هم فیلمساز جوان و مستعد دارد هم جریانساز است.
مدیرعامل انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس درخصوص فعالیتهای این انجمن اظهار کرد: انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس از طریق جشنواره به عنوان یک ابزار مهم رسانهای و جریانساز میتواند یک تسهیلگر برای ارتباط بین نهادهای اصلی و سینماگران فعال در حوزه سینمای دفاع مقدس برای رسیدن به اهداف بزرگتر باشد. انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس فقط یک تسهیلگر است و ما فقط در حوزه تولید اثر، امکان پشتیبانی لجستیکی داریم که میتوانیم در اختیار سینماگران و فیلمها قرار دهیم و البته که انجمن در این سالها همیشه محل مطالبه و مراجعه سینماگران این حوزه نیز بوده است.
این مدیر فرهنگی یادآور شد: این انجمن یک نهاد مسئول و پاسخگو که اختیار برای تولید اثر داشته باشد، نیست و من به عنوان مدیرعامل انجمن نیز از صدا و سیما، وزارت ارشاد و سازمان سینمایی مطالبه میکنم که چرا تکلیف سینمای دفاع مقدس را مشخص نمیکنید؟ ما در انجمن سینمای انقلاب و اسلامی فقط برای اینکه چراغ تولید آثار دفاع مقدس خاموش نشود، حمایتی فراهم میکنیم و چند فیلم محدود تولید میکنیم که به هیچ عنوان کافی نیست.
عظیمی میرآبادی در ادامه برنامه «افق سینما» تصریح کرد: موضوع سینمای انقلاب و دفاع مقدس در سطح ستاد کل نیروی مسلح مطرح شده است و آنها دو شورای قانونی را با حضور وزارت ارشاد و صدا و سیما فعال کردند که یک شورای وظیفه حمایت و دیگر شورا وظیفه نظارت بر آثار دارند که امیدواریم با هماندیشی، راهکارهای اجرایی و قانونی را تبیین میکنند تا بتوانیم سینمای دفاع مقدس را در ریل اصلی خودش قرار بدهند.
وی در پاسخ به سعید الهی درباره امرا معاش سینماگران حوزه دفاع مقدس در طول این سالها تصریح کرد: سینماگران دفاع مقدس را میتوان در بخشهای دیگر سینما هم به کار گرفت. چرا تصور میکنید فیلمساز سینمای دفاع مقدس فقط باید در کارگردانی این آثار استفاده شود و در بخشهای دیگر هیچ توانایی ندارند؟
صدا و سیما دستخوش خودسانسوری است
این مدیر سینمایی تاکید کرد: متاسفانه صدا وسیما، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و نهادهای فرهنگی و دخیل در حوزه تولید اثر برای به کارگیری فیلمسازان حوزه سینمای انقاب و دفاع مقدس دچار حذف و خودسانسوری شدهاند.
دبیر شانزدهمین جشنواره فیلم مقاومت در انتها با گلایه از برخی مسئولان بیان کرد: یکی از دلایل کند برگزار شدن جشنواره فیلم مقاومت این بود که خیلی از مسئولین می گفتند مگر در حوزه دفاع مقدس فیلمی تولید میشود که شما میخواهید جشنواره برگزار کنید؛ درحالیکه نزدیک به 300 فیلم بلند سینمایی از سراسر دنیا به دفتر جشنواره رسیده بود.
انتهای پیام