تلاوت سهل و ممتنع عبدالباسط / ترکیب الحان ساده با صدایی استثنایی
کد خبر: 3938194
تاریخ انتشار : ۱۰ آذر ۱۳۹۹ - ۰۳:۲۱

تلاوت سهل و ممتنع عبدالباسط / ترکیب الحان ساده با صدایی استثنایی

مهدی دغاغله درباره علل اثرگذاری تلاوت قرآن کریم با صدای عبدالباسط گفت: او الحان ساده را با صدای استثنایی خود تلاوت می‌کرد؛ تلاوت عبدالباسط صفت سهل و ممتنع دارد، يعنی آسانی که غیر قابل دسترس است.

علل اثرگذاری تلاوت قرآن عبدالباسط / ترکیب الحان ساده با صدایی استثنایی

مهدی دغاغله، پیشکسوت قرآن کریم، در گفت‌وگو با ایکنا از خوزستان، درباره علل اثرگذاری تلاوت عبدالباسط اظهار کرد: اولین عامل اثرگذاری تلاوت عبدالباسط دلیل معنوی آن است. به این معنا که انسان هرچه بیشتر خودسازی ‌کند و هنر خود را صادقانه و با عشق، ایمان، خشوع و با نیت کسب رضای خداوند نه کسب شهرت ارائه کند، اثرگذاری بیشتری خواهد داشت.

وی افزود: وقتی که در زندگی‌نامه و مصاحبه‌های عبدالباسط جستجو می‌کنیم، او گفته اولین باری که معرفی و مشهور شد تلاوت در مراسم میلاد حضرت زینب(س) بود. ارادت عبدالباسط به اهل بیت(ع) و حضرت سیدالشهدا(ع) زبانزد است. او هیچ وقت تلاوت نکرد، مگر اینکه قبل از آن وضو گرفت و دو رکعت نماز شکر خواند.

دغاغله در ادامه گفت: رزیقی خاطره‌ مشترکی را با عبدالباسط مطرح می‌کند و می‌گوید: «از طرف مسلمانان آمریکا به این کشور دعوت شده بودیم. در آنجا یک کیف به من دادند و یک کیف به عبدالباسط. کیفی که به عبدالباسط داده شده بود ده هزار دلار در آن بود و کیفی که به من داده شده بود هزار دلار در آن بود و من از این موضوع مطلع نبودم اما عبدالباسط این را می‌دانست. بنابراین به گونه‌ای برنامه‌ریزی کرد که آن کیف حاوی ۱۰ هزار دلار به من برسد و کیف حاوی هزار دلار را خودش برداشت و من بعدها این موضوع را متوجه شدم». بنابراین همه اینها در تلاوت منعکس می‌شود.

این پیشکسوت قرآنی اظهار کرد: عامل دوم اثرگذاری تلاوت عبدالباسط، صوت منحصربه‌فرد و ملکوتی اوست که خداوند به او عنایت کرد. عبدالباسط از الحان بسیار ساده‌ای استفاده می‌کرد و همین باعث می‌شود که این صوت برای کودک و نوجوان، بزرگ و کوچک قابل هضم باشد.

وی با بیان اینکه تلاوت عبدالباسط صفت سهل و ممتنع دارد، یعنی آسانی که غیر قابل دسترس است، ادامه داد: شاید بعضی هنرها در ابتدا آسان و ساده به نظر بیایند اما وقتی به سراغ آنها می‌رویم دشواری آن معلوم می‌شود. خیلی‌ها می‌گویند که عبدالباسط الحان ساده می‌خواند اما چون صدای استثنایی داشت، همین الحان ساده با صدای او زیبا می‌شدند و این ویژگی ممتازی است که تأثیر خودش را بر عموم گذاشته است. 

انتهای پیام
captcha