والایی: آینده تاریکی در انتظار فرهنگ و هنر کشور است
کد خبر: 3938951
تاریخ انتشار : ۱۴ آذر ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۱
تأثیر کرونا بر کتاب و صنعت نشر/ ۷

والایی: آینده تاریکی در انتظار فرهنگ و هنر کشور است

یک رمان‌نویس پیشکسوت گفت: نویسندگان در تأمین نیاز‌های اولیه خود مانده‌‎اند و با این شرایط، آینده تاریک و مبهمی در انتظار ادبیات، فرهنگ و هنر کشورمان است.

کرونا، گرانی و زخمی که هر بار سر باز می‌کندعلی‌اکبر والایی، نویسنده پیشکسوت که این روز‌ها جلد دوم رمان انقلابی «خلوت مدیر» را در دست تألیف دارد، در گفت‌وگو با ایکنا درباره وضعیت نشر آثارش گفت: یک رمان ویژه نوجوانان در دست نشر دارم که آماده چاپ است، اما به دلیل وضعیت گرانی کاغذ و کرونا هنوز منتشر نشده است. همچنین در حال طراحی اولیه یک رمان هستم و به زودی نگارش آن را آغاز خواهم کرد؛ شرایط فعلی اجازه نمی‌دهد که بیش از این کار کنم.

وی ادامه داد: اوضاع نشر پیش از شیوع ویروس کرونا نیز وخیم بود و در شرایط فعلی وخیم‌تر شده است. سفارشات ناشران کاهش یافته و برخی نیز انتشار آثار را متوقف کرده‎اند تا شرایط قدری ثبات پیدا کند. این مسئله لطمه بسیاری به کار نویسندگانی می‌زند که به صورت حرفه‌ای فقط نویسندگی می‌کنند و شغل دیگری ندارند. البته نویسندگی در کشورمان شغل نیست و مراجع مرتبط مانند ارشاد هم هیچ اعتنایی نمی‌کنند که این نویسندگان در این شرایط باید چه کنند.

نویسنده «سرزمین خدایان» در ادامه بیان کرد: پیش از این شرایط هم توجهی به اهالی قلم نمی‌شد. فرهنگ مقوله اولویت‌داری در کشورمان نیست و این مسئله به حدی پیش رفته که تبدیل به بی‌حرمتی شده است. هیچ مرجعی برای اهل قلمی مانند من که در طول عمرم هرگز فیش حقوقی نداشته و به صورت آزاد کار کرده‌ام، نیست تا در این وضعیت اسفبار کرونایی به حال نویسندگان رسیدگی کند.

وی افزود: متأسفانه نویسندگان در تأمین نیاز‌های اولیه خود مانده‎اند، با این اوضاع چطور می‌توانند کار خلاقه و آفرینش ادبی ارائه دهند. اگر این شرایط ادامه یابد به جای نویسندگی باید سراغ فعالیت‌های اقتصادی رفت. با این شرایط، آینده تاریک و مبهمی در انتظار ادبیات، فرهنگ و هنر کشورمان است. از سوی دیگر اگر نویسندگان جوان ببینند وضعیت نشر ضعیف است و از نوشتن چیزی عایدشان نمی‌شود، انگیزه‌شان از بین رفته و دچار سرخوردگی خواهند شد.

والایی درباره ارائه تسهیلات کم‌بهره به اهالی قلم گفت: اگر وامی هست، کمکی نخواهد کرد، زیرا بازپرداخت آن سریع است و نویسنده باید کار کند تا این وام را برگرداند. از این رو به نظرم به جای این کار، باید وام و تسهیلات بلاعوض در اختیار نویسندگانی قرار گیرد که هیچ درآمدی ندارند. این مسائل مدام گفته می‌شود، اما گوش شنوایی نیست و هر بار با پرسش رسانه‌ها این زخم سرباز می‌کند.

وی برگزاری نمایشگاه کتاب مجازی در ماه جاری را مثبت ارزیابی کرد و بیان کرد: این مسئله بی‌تأثیر نیست و برگزاری مجازی نمایشگاه کتاب بهتر از نبود آن است. به شرط اینکه ناشران، فعال باشند و با انگیزه وارد میدان شوند. در این صورت این نمایشگاه هم برای نویسندگان و هم ناشران سودمند خواهد بود.

این نویسنده در ادامه درباره تأثیر شرایط کرونایی بر کتابخوانی گفت: همه مسائل نشر مانند حلقه‌های زنجیر به هم متصل هستند و یکی در دیگری اثرگذار است، بنابراین شرایط کرونا و گرانی بر کتابخوانی هم تأثیر گذاشته است و موجب شده مردم رغبت کمی نسبت به خرید و خواندن کتاب داشته باشند.

انتهای پیام
captcha