مهمترین مانع فعالیت گروه‌های جهادی؛ فقدان سرمایه اولیه برای اشتغال‌زایی
کد خبر: 3939034
تاریخ انتشار : ۱۵ آذر ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۳
مسئول گروه بسیج رهروان ولایت مطرح کرد؛

مهمترین مانع فعالیت گروه‌های جهادی؛ فقدان سرمایه اولیه برای اشتغال‌زایی

مسئول گروه جهادی بسیج رهروان ولایت قزوین، مهمترین مانع بر سر راه گروه‌های جهادی را فقدان سرمایه اولیه برای اشتغال‌زایی و ایجاد بنگاه‌های زودبازده اقتصادی روستایی دانست و گفت:‌ جوانان بسیجی که توانستند هشت سال دفاع مقدس را با پیروزی پشت سر گذارند، حتماً می‌توانند در وضعیت جنگ اقتصادی نیز کشور را سربلند کنند.

گروه‌های جهادی مختلف تاکنون خدمات ثمربخشی را در مناطق محروم انجام داده‌‌اند و هر زمانی که نقطه‌ای از کشور با بحران مواجه شد، برای خدمت به همنوعان خود در عرصه حاضر شده‌اند. با شیوع بیماری کرونا و فرمان رهبر معظم انقلاب اسلامی مبنی بر کمک مؤمنانه و مواسات، فعالیت گروه‌های جهادی در کشور نیز رنگ و بوی دیگری به خود گرفت و بسیاری از آن‌ها به صورت خودجوش به اجرای طرح‌های مختلف به ویژه طرح‌های مربوط به معیشت اقدام می‌کنند.

گروه جهادی «رهروان ولایت» استان قزوین یکی از گروه‌های فعال در حوزه‌های مختلف عمرانی و فرهنگی است. این گروه طی پنج سال فعالیت، به نقاط محروم به ویژه مناطق آسیب‌دیده در بحران‌های طبیعی همچون زلزله کرمانشاه و سیل گلستان و لرستان خدمات فراوانی کرده است.

علیرضا نوری، مسئول گروه جهادی بسیج رهروان ولایت بخش دشتابی استان قزوین، در گفت‌وگو با ایکنا، درباره چگونگی شکل‌گیری این گروه جهادی و فعالیت‌های آن، اظهار کرد: این گروه جهادی در سال ۹۳ و با هدف خدمت‌رسانی به محرومان و انجام مأموریت‌های جهادی سازمان بسیج مستضعفین و سپاه حضرت صاحب‌الامر(عج) استان قزوین تشکیل شد. مهمترین محور اقدامات گروه جهادی ما در ابتدای تشکیل، حضور در مناطق محروم استان و بخش دشتابی برای رفع محرومیت و فعالیت‌های عمرانی برای اقشار آسیب‌پذیر بود. البته بعدها در زمینه موضوعات فرهنگی نیز اقداماتی انجام دادیم. اولین کار جهادی گروه ما در سال ۹۳ با کار ساخت یک واحد ساختمانی برای خانه عالم و یک حسینیه در روستای سیرآب از توابع شهرستان آوج انجام شد که این کار به همت بسیجیان و روحانی مستقر در روستا به سرانجام رسید و هم‌اکنون مورد بهره‌برداری قرار گرفته است.

شنبه/////شور «رهروان ولایت» در تحقق منویات رهبر انقلاب / چرا از دست رفتگان جهادی شهید محسوب نمی‌شوند؟

مسئول گروه جهادی بسیج رهروان ولایت بیان کرد: مدتی بعد تفاهم‌نامه‌ای با کمیته امداد بخش دشتابی جهت همکاری متقابل بسیج و کمیته امداد امضا کردیم که طی اجرای آن، افراد تحت پوشش کمیته امداد که فاقد سرپناه، سرویس بهداشتی و یا حمام بودند و یا حتی کسانی که در وضعیت بسیار بدی زندگی می‌کردند، به ما معرفی شده و گروه جهادی ما براساس اولویت‌بندی، کار ساخت خانه، حمام، سرویس بهداشتی و .... را آغاز می‌کرد که این بناهای احداث شده نیز در بازه زمانی سه تا هفت روزه تکمیل و به کمیته امداد تحویل داده می‌شد. در روستای جوهرین، از توابع بخش دشتابی، خانمی با دو بچه زندگی می‌کرد که همسر او نیز در زندان بود. منزل این خانم، که سرپرست خانوار و تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی(ره) بود، فاقد حمام بود و فرزندان خود را برای استحمام به خانه مادرش می‌برد. مادربزرگ بچه‌ها نیز محدوده‌ای از حیاط کوچک خانه خود را با گونی پلاستیکی پوشانده بود و با داغ کردن آب، کودکان را استحمام می‌کرد. به توفیق الهی و به همت جهادگران بسیجی، به ساخت یک حمام مناسب برای ایشان اقدام کردیم.

نوری تصریح کرد: با وقوع زلزله سر پل ذهاب کرمانشاه در سال ۹۶، به جمع‌آوری کمک‌های نقدی و غیرنقدی برای زلزله‌زدگان پرداختیم. دراین راستا هر روز، اتومبیل مزدا به دو تا سه روستا که از قبل هماهنگ شده بود، می‌رفت و با کلی وسایل اعم از لباس، پتو، آذوقه، پول نقد، وسایل گرمایشی و ... بازمی‌گشت. سپس، بسیجیان تمامی این وسایل را تفکیک کرده و از طریق سپاه به کرمانشاه ارسال می‌کردند. همچنین، یک عدد کانکس کامل شامل اتاق با آشپزخانه و حمام نیز به کمک خیران و کارگران بسیجی یکی از شرکت‌های منطقه به مبلغ هشت میلیون خریداری و به سرپل ذهاب ارسال شد.

شنبه/////شور «رهروان ولایت» در تحقق منویات رهبر انقلاب / چرا از دست رفتگان جهادی شهید محسوب نمی‌شوند؟

وی افزود: در سال ۹۸ نیز که سیل به مناطق شمالی و جنوبی کشور آسیب زد، از همان روزهای ابتدایی که مقام معظم رهبری به نیروهای مسلح و گروه‌‎های جهادی فرمان حضور در میدان را صادر کردند، با تجربه‌هایی که از زلزله کرمانشاه داشتیم، وارد میدان شده و به جمع‌آوری کمک‌های مردمی اقدام کردیم که سیل کمک‌های نقدی و غیرنقدی مردم به سمت لرستان روانه شد.

نوری با بیان اینکه روستا به روستا، کوچه به کوچه و خانه به خانه پول نقد و اجناس مورد نیاز مردم را جمع‌آوری می‌کردیم، گفت: به خاطر دارم در روستای آقابابا از توابع بخش دشتابی، بر روی اتومبیل نیسان، سیستم صوتی نصب کردیم و مشغول جمع‌آوری کمک بودیم که پیرمردی جلو آمده و یک پتو اهدا کرد. دوباره با بلندگو مردم را تشویق به کمک کردن ‌کردیم که همان پیرمرد به منزل رفته و یک دست پشتی نیز آورد و به ما داد. چند دقیقه بعد نیز همسر این پیرمرد یک تخته فرش از خانه آورد و اهدا کرد.

مسئول گروه جهادی بسیج رهروان ولایت ادامه داد: پس از سپری شدن روزهای بحرانی، کار احداث و مرمت واحدهای خسارت دیده از تابستان سال ۹۸ آغاز شد و گروه جهادی ما نیز وارد میدان شد. برای تأمین اعتبار ساخت واحدهای آسیب‌دیده احتیاج به پول نقد بود که در این رابطه با خیران منطقه و واحدهای تولیدی سطح بخش رایزنی کردیم. حتی با کشاورزان منطقه نیز صحبت کردیم تا زکات گندم و جو زمین‌های کشاورزی خود را برای ساخت مناطق سیل‌زده لرستان اختصاص دهند. به توفیق الهی با تمامی شرایط سخت معیشتی که مردم منطقه داشتند، مبلغی حدود ۲۵ میلیون تومان وجه نقد و نیز مقادیر زیادی از کالاهای غیرنقدی به ارزش تقریبی 77 میلیون تومان جمع‌آوری و به لرستان ارسال شد. علاوه بر جمع‌آوری کمک‌های نقدی و غیرنقدی، ۳۰ نفر از بسیجیان گروه طی سه مرحله به لرستان اعزام شدند تا در کار ساخت واحدهای آسیب‌دیده از سیل به صورت جهادی کمک کنند. اعضای گروه جهادی ما در رشته‌های مختلف بنایی، کاشی‌کاری، سرامیک، لوله‌کشی، سفیدکاری، سیمان‌‎کاری، برقکاری و ... تخصص دارند و در این مدت بدون وقفه از سپیده سحر تا غروب آفتاب مشغول خدمت‌رسانی به آسیب‌دیدگان بودند.

شنبه/////شور «رهروان ولایت» در تحقق منویات رهبر انقلاب / چرا از دست رفتگان جهادی شهید محسوب نمی‌شوند؟

نوری ادامه داد: کار احداث ۳۰ واحد مسکونی در روستای کهریز وروشت از توابع شهرستان نورآباد دلفان استان لرستان از صفر تا صد به گروه‌های جهادی سپاه استان قزوین واگذار شده بود که تمامی این واحدها در مدت شش ماه یعنی از اوایل تیرماه تا اواخر آذرماه سال ۹۸ تکمیل و تحویل مردم شد. همچنین، طی این مدت ۴۷۰ واحد مسکونی بازسازی و مرمت شد. دوران خدمت در این مناطق از روزهای به یادماندنی گروه ما بود که در روستاهای سیل‌زده‌ای همچون وروشت، شهرک امام خمینی(ره)، یارآباد، دیماندول، از توابع شهرستان نورآباد حضور یافتیم و به مردم آسیب‌دیده خدمت کردیم. با گذشت یک سال از آن زمان، هنوز مردم خونگرم این روستاها با ما در تماس هستند.

وی با بیان اینکه با همه‌گیر شدن بیماری کرونا فعالیت گروه جهادی ما نیز متناسب با مأموریت جدید تغییر پیدا کرد، تصریح کرد: از اسفند 98 فعالیت ما در زمینه ضدعفونی معابر عمومی، اماکن پرتردد و مکان‌های مختلف شهر آغاز شد. در فروردین‌ سال جاری نیز که برنامه فاصله‌گذاری اجتماعی اجرا شد، بسیجیان جهادگر ما به صورت جهادی از صبح تا نیمه‌شب معابر و مبادی ورودی شهر ارداق را کنترل می‌کردند. تب‌سنجی، ضدعفونی معابر، آموزش به نانوایی‌ها و اغذیه‌فروشی‌ها و توزیع رایگان الکل و مواد بهداشتی در بین مردم و خانه‌ها در روزهایی که الکل و ماسک کمیاب بود، از جمله فعالیت‌های گروه جهادی ما در این ایام بود. از نیمه شعبان که مقام معظم رهبری موضوع کمک مؤمنانه و مواسات را بیان فرمودند، رزمایش کمک مؤمنانه در سطح بخش دشتابی آغاز شد و طی سه مرحله یعنی اول ماه رمضان، نیمه ماه رمضان و عید سعید فطر بسته‌های کمک معیشتی به ارزش هر بسته ۲۵۰ هزار تومان در میان ۷۰۰ خانواده نیازمند بخش دشتابی و بسته‌های حاوی مواد بهداشتی، الکل و غذای گرم نیز میان آنان توزیع شد.

شنبه/////شور «رهروان ولایت» در تحقق منویات رهبر انقلاب / چرا از دست رفتگان جهادی شهید محسوب نمی‌شوند؟

مسئول گروه جهادی بسیج رهروان ولایت افزود: از زمان آغاز فعالیت گروه جهادی ما تاکنون 25 پروژه عمرانی و عام‌المنفعه شامل ساخت واحدهای مسکونی، بازسازی و مرمت ساختمان، احداث سرویس بهداشتی و حمام، خانه عالم، آبرسانی به روستاها و ... در کارنامه گروه ثبت شده است. علاوه بر این، فعالیت‌های فرهنگی مانند برگزاری یادواره شهدا، برگزاری برنامه آبروهای محله با محوریت معرفی شهدا به اهالی محل، تولید مستند شهدا و حضور در منزل شهدا و دیدار با خانواده‌های آنان از دیگر برنامه‌های گروه جهادی ما بوده است.

وی با اشاره به نقش پررنگ امام‌جمعه بخش دشتابی در حمایت از فعالیت‌های مادی و معنوی از گروه جهادی رهروان ولایت، بیان کرد: خوشبختانه مسئولان منطقه نیز همراهی خوبی با فعالیت‌های گروه جهادی ما داشته‌اند و هر زمانی که نیاز به هماهنگی داشتیم، مسئولان بلافاصله اقدام می‌کنند. متأسفانه یکی از فعالیت‌هایی که طی چند سال اخیر کمتر مورد توجه قرار گرفته، فعالیت‌های اقتصادی است که نیاز به پشتیبانی مسئولان دارد. مسئولان باید به جوانان و نیروهای جوان بسیجی اعتماد کنند تا آنان بتوانند برای اقتصاد کشور نیز مؤثر باشند. در این راستا، چندین طرح اقتصادی و اشتغال‌زایی بسیار خوب و متناسب با شرایط منطقه به تهران ارسال کردیم که هیچ خبری از آن نشد. یکی از این طرح‌ها پرورش و نگهداری دام سبک و پرورش گوسفند نژاد شال بود. مهمترین مانع بر سر راه گروه‌های جهادی، فقدان سرمایه اولیه برای اشتغال‌زایی و ایجاد بنگاه‌های زودبازده اقتصادی روستایی است که تاکنون از طرف دولت هیچ سازوکاری برای فعالیت‌های گروه‌های جهادی تعریف نشده است. جوانان بسیجی که توانستند هشت سال دفاع مقدس را با پیروزی پشت سر بگذارند، حتماً می‌توانند در وضعیت جنگ اقتصادی نیز کشور را سربلند کنند.

شنبه/////شور «رهروان ولایت» در تحقق منویات رهبر انقلاب / چرا از دست رفتگان جهادی شهید محسوب نمی‌شوند؟

وی بیان کرد: روستاها ظرفیت‌های فراوان و ناشناخته‌ای در زمینه اشتغال‌زایی و رونق تولید دارند و شبکه سازمان‌یافته و منظم گروه‌های جهادی بسیجی یکی از ظرفیت‌ها برای عبور از  وضعیت آشفته اقتصادی است. یکی از مهمترین خواسته‌های گروه‌های جهادی پیگیری طرح حمایت از گروه‌های جهادی در مجلس شورای اسلامی است که امیدواریم به زودی در دستور کار مجلس قرار گیرد.

نوری در پایان سخنان خود تصریح کرد: هر ساله، بسیاری از بسیجیان در حین انجام فعالیت‌های جهادی دچار سانحه ‌شده و یا از دنیا می‌روند، اما هنوز از واژه جانباز یا شهید برای این عزیزان استفاده نمی‌شود و بنیاد شهید و امور ایثارگران شهادت و یا جانبازی این عزیزان را به رسمیت نمی‌شناسد. انتظار ما از مجلس انقلابی این است که از جهادگران گمنام بسیجی حمایت‌ مادی و معنوی کنند.

انتهای پیام
captcha