پذیرش تحریف قرآن لطمه‌زدن به دین است / 3 رویکرد در مورد تحریف قرآن + صوت
کد خبر: 3939233
تاریخ انتشار : ۱۵ آذر ۱۳۹۹ - ۲۱:۰۲
حجت‌الاسلام نصیری تشریح کرد:

پذیرش تحریف قرآن لطمه‌زدن به دین است / 3 رویکرد در مورد تحریف قرآن + صوت

استاد سطح خارج حوزه با اشاره به سه رویکرد در مورد تحریف قرآن و رد آنها، گفت: پذیرش تحریف قرآن و حتی تمایل به آن باعث لطمه زدن به حجیت قرآن به عنوان معتبرترین منبع دینی و انداختن آن از اعتبار است.

3 رویکرد در مورد تحریف قرآنبه گزارش ایکنا، حجت‌‌الاسلام والمسلمین علی نصیری، استاد سطح خارج حوزه، 15 آذرماه در ادامه مباحث اصولی خود، با بیان اینکه قرآن اصلی‌ترین و مهمترین منبع دین است، گفت: قرآن برخلاف کتب پیشین، منبعی صددرصد مورد اطمینان است. مسیحیت بر سر یک نفر یعنی پولوس منحرف شد؛ او تیشه بر ریشه مسیحیت زد؛ وی فردی یهودی بود و یهودیان همه ادیان را خراب کرده‌اند؛ او دو حرف زد و هم ایمان و هم عمل را خراب کرد؛ اولین کسی است که مدعی شد عیسی پسر خداست و در بُعد عمل نیز گفت ایمان کافی است و نیازی به عمل نیست.

وی با بیان اینکه مناظره آنها در سده چهارم در آنکارا مفصل است، افزود: دو نفر از الهیون نشستند و نوشتند که هر مسیحی باید گواهی دهد که عیسی پسر خداست؛ بنابراین دست بردن در منبع باعث تخریب عقیده و ایمان می‌شود؛ ما پیش‌فرضی به نام عصمت اهل بیت و تحریف‌ناپذیری قرآن داریم، لذا آنها را دو منبع معتبر می‌دانیم، اما اگر ائمه معصوم(ع) نبودند، آراء آنها مانند بقیه دانشمندان بود و اعتبار معصومانه نداشت.

نصیری با رد تحریف به کاستی قرآن که از سوی برخی بیان شده است، اضافه کرد: کسی مانند محدث نوری برای اینکه بگوید نام امام علی(ع) در قرآن بوده است، گفت که آن را برداشته‌اند؛ یعنی برای حل یک مسئله، مشکل دیگری درست کرد؛ لذا ما اگر قائل به کاستی شویم، دیگر یک فقیه نمی‌تواند مراجعه به دین داشته باشد، زیرا تا از او حکمی بپرسیم، می‌گوید این حکم را برداشته‌اند؛ یعنی بخشی از دین از دست رفته است.

وی اضافه کرد: در اصول بحث می‌کنیم که ادله هست، ولی یا ما نمی‌فهمیم یا اگر رسیدیم، فهممان ناقص است، اما اینکه بگوییم بخشی از احکام اصلاً به دست ما نیامده است، از زمین تا آسمان تفاوت دارد؛ در اصول، قرآن را به خوبی به عنوان منبع واکاوی نکرده‌اند؛ در جایی که کسی خواسته به اخباریون طعنه بزند، وارد تحریف شده است، در حالی که ما باید بحث تحریف را در اصول تبیین کنیم.

استاد سطح خارج حوزه علمیه با اشاره به رویکردهای مختلف در مورد تحریف قرآن، اظهار کرد: عموم علما و بزرگان گفته‌اند که به هیچ وجه تحریف در قرآن راه نیافته است؛ عده‌ای معتقد به تحریف به کاستی هستند و متأسفانه لغزش در این زمینه زیاد است؛ بنده از آخوند خراسانی که در اصول استخوان‌دار است، توقع نداشتم که دچار چنین لغزشی شود؛ وی در قرآن خوب و عالمانه کار نکرده است؛ وی وقتی نظر اخباریون را می‌گوید، آورده است که «دلت به الاخبار و یساعده الاعتبار» هم پشتوانه عقلی و هم مؤید روایی دارد که اشتباه بزرگی کرده است. او معتقد است که قرآن را صحابه جمع کرده‌اند، لذا اجازه ندادند که نام علی بیاید، در حالی که ما می‌گوییم جمع قرآن از سوی صحابه بدفهمی است و جمع آن از سوی پیامبر و بر اساس وحی صورت گرفته است. 

نصیری اضافه کرد: سومین رویکرد به تحریف هم این است که تحریف راه یافته است، اما به حوزه آموزه‌های فقهی راه نیافته، بلکه در بحث کلام مطرح است؛ این سخن را شیخ انصاری، آخوند خراسانی و برخی افراد دیگر گفته‌اند. تفسیر دیگری از آن را هم فیض کاشانی ارائه کرده که خطای بزرگی است؛ وی معتقد است که از روایات به دست می‌آید که اگر تحریف به کاستی هم باشد، آنچه در بیان احکام دین برای ما لازم بوده، بیان شده است. یکی از ادله تحریف با رویکرد سوم هم گفت‌و‌گوی امام علی(ع) با طلحه است؛ طلحه به امام اصرار دارد و امام فرمودند که این قرآن برای شما کفایت دارد. 

بنیانگذار مؤسسه معارف وحی و خرد بیان کرد: شیخ مفید با اینکه در تفکر شیعه بسیار تأثیرگذار و از زعمای حوزه بغداد بوده است، در مسئله تحریف اندکی البته نه به میزان فیض تمایل نشان داده است، هرچند وی قائل به عدم تحریف است. 

وی تأکید کرد: مسئله تحریف بسیار مهم است و حتی از سوی یکی از استادان کتاب نوشته و بر تحریف صحه گذاشته شد و حتی یکی از استادان مشهد، در جلسات خصوصی قائل به این موضوع هستند، بنابراین باید با دقت به این موضوع بپردازیم.

کد
انتهای پیام
captcha