واکنش کمیته حقوقی به سرکوبگری علما از سوی رژیم سعودی
کد خبر: 3939720
تاریخ انتشار : ۱۷ آذر ۱۳۹۹ - ۲۳:۳۵

واکنش کمیته حقوقی به سرکوبگری علما از سوی رژیم سعودی

کمیته دفاع از حقوق بشر در شبه جزیره عربستان با صدور بیانیه‌ای اقدامات وحشیانه رژیم سعودی را در سرکوب، بازداشت و آزار علمای دینی این کشور محکوم کرد.

به گزارش ایکنا به نقل از العالم، کمیته دفاع از حقوق بشر در شبه جزیره عربستان تأکید کرد که روش‌های ظالمانه اعمال شده از سوی رژیم سعودی و ظلم و ستم علیه علمای دینی اصلاح طلب، متفکران، دانشگاهیان و فعالان و دستگیری آنها، نه تنها دروغ بودن ادعاهای اصلاح‌طلبی محمد بن سلمان را نشان می‌دهد بلکه نشانه تحکیم سلطه و اقتدارگرایی، جلوگیری از اصلاحات، محدود کردن آزادی‌ها، خاموش کردن صدای منتقدان و محدود کردن آزادی‌های قانون اساسی و حقوق بشری است.
 
در این بیانیه آمده است: روز یکشنبه، اعضای سرویس‌های امنیتی رژیم سعودی پس از محاصره و حمله وحشیانه به منزل سید هاشم الشخص در منطقه الاحساء بدون رعایت حرمت خانواده اقدام به دستگیری وی کردند.
 
این دستگیری‌ها از سوی رژیم آل سعود بخشی از سرکوب هماهنگ علمای دینی در منطقه است که با اقامه نمازهای جماعت و آموزش احکام دین به مردم، نقش طبیعی خود را در جامعه انجام می‌دهند. رژیم سعودی همچنین هفته گذشته دو روحانی دیگر به نام‌های عباس السعید و خضر العوامی از قطیف را بدون هیچ توضیحی بازداشت کرد.
 
کمیته دفاع از حقوق بشر در شبه جزیره عربستان این اقدامات سرکوبگرانه و این دستگیری‌های مداوم و خودسرانه را محکوم می‌کند و از رژیم سعودی می‌خواهد که فوراً همه زندانیان عقیدتی، فعالان و سیاستمداران را آزاد کند.
 
ما از جامعه بین‌المللی می‌خواهیم که به سازمان‌های حقوق بشری اجازه دهد تا شکایات و گزارشات خود را در مورد اقدامات سرکوبگرانه این رژیم مطرح و عاملان این اقدامات را محاکمه و مجازات کنند.
 
علامه سیدهاشم الشخص، از علمای شیعی بارز عربستان و دارای جایگاه علمی و اجتماعی بالایی نزد شیعیان منطقه الشرقیه این کشور است.
 
بر اساس اعلام منابع خبری، نیروهای سعودی همچنین امروز به مسجد «امام حسین(ع)» در جنوب شهر العوامیه واقع در استان شیعه‌نشین قطیف در شرق عربستان حمله و این مسجد را محاصره کردند.
انتهای پیام
captcha