عذرخواهی نخست‌وزیر نیوزیلند از عملکرد سوء دولت در برخورد با حادثه کرایست‌چرچ
کد خبر: 3939771
تاریخ انتشار : ۱۸ آذر ۱۳۹۹ - ۱۶:۴۱

عذرخواهی نخست‌وزیر نیوزیلند از عملکرد سوء دولت در برخورد با حادثه کرایست‌چرچ

نخست‌وزیر نیوزیلند بعد از انتشار گزارش کمیسیون سلطنتی در مورد کشتار کرایست‌چرچ و انتقاد از عملکرد دولت نیوزیلند، عذرخواهی کرد.

به گزارش ایکنا به نقل از رویترز،  گزارش کمیسیون سلطنتی نیوزیلند در مورد کشتار مسجد کرایست‌چرچ  روز دوشنبه، 17 آذر در پارلمان خوانده شد. در این گزارش از اینکه آژانس‌های امنیتی نیوزلند منحصراً بر روی خطر تروریسم اسلام‌گرایانه متمرکز شده بودند، انتقاد شده بود.

براساس گزارش کمیسیون تحقیق، در این گزارش از پلیس نیوزیلند به دلیل عدم اجرای کنترل صحیح در اعطای مجوز سلاح گرم به برنتون تارنت (عامل حمله تروریستی) انتقاد شده بود. با این همه این گزارش هیچ نقصی در عملکرد سازمان‌های دولتی پیدا نکرد که بتواند از حمله به دو مسجد در کرایست‌چرچ جلوگیری کند. تارنت به دلیل این حمله که ده‌ها کشته و زخمی بر جای گذاشت، به حبس ابد و بدون آزادی مشروط محکوم شد.

جاسیندا آردن، نخست‌وزیر نیوزیلند در واکنش به این دو موضوع اشاره شده در گزارش کمیسیون سلطنتی گفت: کمیسیون در اینکه این مسائل می‌توانست باعث جلوگیری از این کشتار شود، به نتیجه نرسیده بود. اما این دو موضوع نوعی شکست بود و من از این بابت عذرخواهی می‌کنم.

گزارش 800 صفحه‌ای این کمیسیون حاکی از آن است که تمرکز در مورد تهدید تروریسم افراط‌گرای اسلام‌گرا بیش از حد است. با این همه دولت تمام 44 توصیه کمیسیون را در این گزارش پذیرفت، از جمله تأسیس آژانس اطلاعات و امنیت ملی جدید و تعیین وزیری برای هماهنگی در این موارد.

دولت نیوزیلند قوانین صدور مجوز سلاح گرم و قوانین ضد تروریسم را بیشتر و تغییراتی ایجاد کرده تا پلیس بتواند جرایم ناشی از تنفر را ثبت و به آنها واکنش نشان دهد.

انتهای پیام
captcha