اخراج جمعی از مخالفان سیاست‌های ضد اسلامی دولت هند از عربستان
کد خبر: 3940428
تاریخ انتشار : ۲۱ آذر ۱۳۹۹ - ۲۱:۴۳

اخراج جمعی از مخالفان سیاست‌های ضد اسلامی دولت هند از عربستان

دولت عربستان تعدادی از هندی‌های مسلمان معترض به سیاست‌های اسلام‌ستیزانه دولت هند را از این کشور اخراج کرده است.

به گزارش ایکنا؛ به نقل از میدل ایست مونیتور، گفته می شود سال گذشته تعدادی از مسلمانان هندی مقیم عربستان با الهام از اعتراضات شاهین باغ در هند علیه سیاست‌های اسلام‌ستیزانه دولت نارندرا مودی تظاهرات کرده بودند. این افراد با در دست داشتن پلاکاردهایی علیه لایحه شهروندی دولت هند در جده تجمع کرده بودند. 
 
این اعتراض باعث شد این افراد دچار مشکل شوند. گزارش شده است که آنها به بهانه نقض قوانین عربستان که هر نوع اجتماع و اعتراض را ممنوع می‌کند، دستگیر و به هند بازگردانده شدند.
 
در کشورهای عربی حوزه خلیج فارس هر نوع اعتراض، تظاهرات یا تجمع، ممنوع است. اما گفته می‌شود این معترضین که برخی از آنها جوان بودند از این قانون بی‌اطلاع بوده‌اند. همچنین بسیاری از آنها به خاطر حمایت خود از این اعتراضات در شبکه‌های اجتماعی با مشکلاتی مواجه شدند.
 
 قانون جدید شهروندی که دولت مودی آن را اعلام  کرد، خشم بسیاری از مردم هند به ویژه مسلمانان را برانگیخت. بسیاری می‌گویند این اقدام، از سوی دولت ملی‌گرای هندوی مودی برای تغییر چهره هند بود.
 
از جمله اقدامات نگران‌کننده مودی پس از انتخاب مجدد وی در مه 2019 فشار برای تصویب قانون جدید موسوم به لایحه اصلاحیه شهروندی بود. این اقدام جنجالی که به گفته منتقدان، وضعیت شهروندی 200 میلیون مسلمان این کشور را تهدید می‌کند اعتراضاتی را در سراسر کشور به راه انداخت که با رفتار خشونت‌آمیز پلیس هند روبرو شد. گفته می‌شود تنها در منطقه آسام هند تقریبا دو میلیون نفر از شهروندی این ایالت (NRC) خارج شده‌اند.
 
تقریباً در همان زمان، یعنی در اکتبر 2019، عربستان سعودی و هند با امضای توافقنامه همکاری استراتژیک جدید در سفر محمد بن سلمان به دهلی نو همکاری خود را به ویژه در زمینه مسائل امنیتی گسترش دادند.

انتهای پیام
captcha