اردن تجاوز مستمر رژیم صهیونیستی به مسجدالاقصی را محکوم کرد
کد خبر: 3941197
تاریخ انتشار : ۲۵ آذر ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۸

اردن تجاوز مستمر رژیم صهیونیستی به مسجدالاقصی را محکوم کرد

وزارت خارجه و امور مهاجران اردن تداوم هتک حرمت مسجدالاقصی و قدس شریف از سوی صهیونیست‌ها و یورش یهودیان افراطی به صحن‌های این مکان مقدس را محکوم کرد.

به گزارش ایکنا به نقل از الرأی، ضیف‌الله علی الفایز، سخنگوی وزارت خارجه اردن، حملات صهیونیست‌ها به مسجدالاقصی تحت حمایت مقامات اسرائیلی را نقض قوانین بین‌المللی دانست و گفت: این اقدامات تحریک‌آمیز و غیرمسئولانه مردود است و با تعهدات اسرائیل تناقض دارد.
 
وی از مقامات اسرائیلی خواست تا هرچه سریع‌تر این اقدامات و هتک حرمت‌ها را متوقف کنند و به مسجدالاقصی و احساسات مسلمانان و موقعیت تاریخی این مسجد شریف احترام بگذارند. مسجدالاقصی ،که مساحتی بالغ بر 144 دونم دارد، محل عبادت مسلمانان است و اداره اوقاف قدس و مسجدالاقصی، که از سوی اردن مدیریت می‌شود، به طور کامل بر آن نظارت دارد.
 
وی همچنین اقدامات مقامات صهیونیست در تخریب دیوار مقبره الشهدا در بخش شمالی قبرستان الیوسفیه در حومه قدس شریف را محکوم کرد و گفت:‌ این اقدامات برای تغییر هویت عربی این قبرستان انجام شده است و نقض آشکار قوانین بین‌المللی و معاهدات سازمان ملل و یونسکو محسوب می‌شود.
 
الفایز از جامعه بین‌المللی خواست که به اسرائیل برای توقف تجاوز مستمر به مسجدالاقصی و قدس شریف فشار وارد آورند.
 
یادآور می‌شود صبح دوشنبه، 24 آذر، بیش از 140 تن از شهرک‌نشینان صهیونیست به مسجدالاقصی یورش بردند و مراسم تلمودی خود موسوم به «عید حنوکا» را تحت حمایت کامل نیروهای اشغالگر در این مسجد انجام دادند.
 
به گفته برخی منابع، صهیونیست‌ها سعی داشتند که شمعدان هفت شاخه یهودیان را که نماد اصلی دین یهود است به صحن‌های مسجدالاقصی وارد کنند.
 
در واکنش به این اقدامات، شیخ عکرمه صبری، خطیب مسجدالاقصی و رئیس هیئت عالی اسلامی شهر قدس، در مورد خطرات اقدامات یهودیان افراطی هشدار داد و گفت: صهیونیست‌ها اخیراً درصددند که در صحن شرقی مسجدالاقصی یک مدرسه تلمودی بنا کنند. اشغالگران صهیونیست تلاش می‌کنند که مجوز اداره اوقاف مسجدالاقصی را لغو و به صورت تدریجی به شهر قدس اشغالی سیطره پیدا کنند.
 
دفتر رسانه‌ای جنبش حماس در کرانه باختری نیز در گزارش دوره‌ای خود اعلام کرد: طی نوامبر گذشته 2050 مورد نقض حقوق مردم فلسطین در کرانه باختری و قدس اشغالی از سوی اشغالگران صهیونیست به ثبت رسیده است.  
 
در این گزارش آمده است: در این بازه زمانی 24 تجاوز به عبادتگاه‌ها و مقدسات مسلمانان انجام شده و شمار شهرک‌نشینان صهیونیست که با حمایت مقامات اشغالگر به مسجدالاقصی یورش برده‌اند، 1361 نفر گزارش شده است. اشغالگران در این مدت 10 شهروند فلسطینی را از محل سکونت خود در قدس اشغالی تبعید کرده‌اند که شامل برخی نگهبانان مسجدالاقصی، معاون مدیرکل اداره اوقاف قدس و مدیر مرکز نسخه‌های خطی مسجدالاقصی بوده‌ است.
انتهای پیام
captcha