کد خبر: 3941924
تاریخ انتشار : ۲۹ آذر ۱۳۹۹ - ۱۳:۳۹
رضوان حکیم‌زاده تشریح کرد؛

جزئیات واگذاری مهد کودک‌ها به آموزش‌ و پرورش

معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه ۸۰ درصد کودکان در رده سنی چهار تا شش سال هستند، گفت: ابعاد تعلیم و تربیت کودکان زیر شش سال گسترده است؛ با بیش از یک میلیون کودک سروکار نداریم و به همین‌ منظور نهاد مستقلی در این زمینه نیاز است تا اهداف مورد نظر را پیگیری، نظارت و پیاده کند.

آموزش و پرورش مانع فعالیت مهد‌های کودک نخواهد بود

به گزارش ایکنا، رضوان حکیم‌زاده، معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش، در نشست خبری که امروز شنبه ۲۹ آذر به صورت مجازی برگزار شد، با اشاره به اقدام جدید دولت و شورای عالی انقلاب فرهنگی در واگذاری امور تعلیم و تربیت کودکان زیر شش سال به آموزش و پرورش، اظهار کرد: براساس قوانین موجود دو دوره زیر ۴ سال و ۴ تا ۶ سال داریم که متولی تعلیم و تربیت دوره ۴ تا ۶ سال آموزش و پرورش و تعلیم و تربیت کودکان زیر چهار سال بر عهده بهزیستی بود. البته تا زمان مصوب شدن قوانین این واگذاری، مهد‌های کودکی که کودکان زیر چهار سال را پذیرش کرده‌اند می‌توانند به کار خود ادامه دهند.

حکیم‌زاده ادامه داد: یکی از چالش‌های اساسی در دوره زیر چهار سال این بود که دستگاه‌های مختلف ورود پیدا کرده و در این راستا به امر تعلیم و تربیت کودکان در این سن می‌پرداختند که هر یک سازوکار خاصی داشتند. در واقع نوعی چندگانگی در نظارت و مدیریت کودکان زیر شش سال وجود داشت، به گونه‌ای که اکنون این تناقض الگوی تربیتی در مهد‌های کودک نمایان شده و موجب گردیده به موضوع فقدان متولی ملی در این زمینه اندیشیده شود، چراکه آموزش‌ها سلیقه‌ای بود.

معاون آموزش ابتدایی اضافه کرد: ۸۰ درصد کودکانی که زیرنظر بهزیستی در مهدکودک‌ها تحت تعلیم و تربیت قرار می‌گرفتند، بین ۴ تا ۶ سال دارند و ۲۰ درصد زیر چهار سال هستند. رویکرد سایر کشور‌ها به خصوص کشور‌های پیشرفته در تربیت کودکان زیر شش سال، توجه به همه ابعاد تربیتی کودک است. با توجه به اینکه تعلیم و تربیت امری پیوسته است، نیاز به یک سازوکار و مدیریت یکپارچه در این زمینه وجود دارد و باید الگوی معینی برای تعلیم و تربیت کودکان زیر شش سال تهیه و تدارک دیده شود.

حکیم‌زاده درباره واگذاری امور تعلیم و تربیت کودکان زیر شش سال به آموزش و پرورش بیشتر توضیح داد و گفت: در شورای عالی انقلاب فرهنگی این موضوع مطرح شده که پس از نهایی شدن جزئیات طرح، نتیجه آن اعلام خواهد شد. امروزه در دنیا این موضوع مورد توجه جدی قرار دارد که مغز افراد تا حدود شش سالگی رشد اصلی خود را دارد و در عین حال مهمترین محور در تعلیم و تربیت افراد در این سنین، در وهله نخست خانواده و سپس مراکز تعلیم و تربیت هستند؛ لذا هم توانمندی خانواده‌ها و تقویت آن موضوع مهمی است و هم انسجام مراکز متولی این امر و تجهیز آن‌ها در این زمینه حائز اهمیت است.

به گفته معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش؛ ابعاد حوزه تعلیم و تربیت کودکان زیر شش سال گسترده است و در این زمینه با بیش از یک میلیون کودک سروکار نداریم، به همین‌منظور نهاد مستقلی نیاز است که به این حیطه اختصاص داشته باشد و اهداف مورد نظر را پیگیری، نظارت و پیاده‌سازی کند. در این باره نیازمند همکاری همه بخش‌های مرتبط با امور کودکان و تعلیم و تربیت آن‌ها چه در مجموعه آموزش و پرورش و چه سایر نهاد‌ها و دستگاه‌ها هستیم. این واحد مستقل سازمانی وابسته به آموزش و پرورش خواهد بود، اما ماهیت مدیریتی آن باید هیئت امنایی باشد.

وی افزود: مجدداً تاکید می‌کنم و مخاطب این صحبت آن دسته افرادی هستند که مدیریت مهد‌های کودک را بر عهده‌ دارند و یا کسانی که در این مراکز فعالیت می‌کنند؛ در آموزش و پرورش به هیچ وجهه قرار نیست مانعی برای فعالیت این افراد باشیم. اکثر کودکانی که در این مراکز تحت تعلیم و تربیت قرار می‌گیرند، سنین ۴ تا ۶ سال دارند که براساس مصوبه سال ۹۵ باید زیر نظر آموزش و پرورش امور تربیتی آن‌ها پیگیری می‌شد. البته هنوز ضوابط و مقررات این واگذاری به طور دقیق مشخص نشده است که در آینده جزئیات بیشتری پس از برگزاری جلسات و تعیین سازوکار‌های اجرایی امر، اطلاع رسانی خواهد شد.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش همچنین درباره ساعات فعالیت مهد‌ها پس از واگذاری مسئولیت به آموزش و پرورش گفت: کارکرد مهم مهد‌های کودک در اصل کمک به مادران شاغل بوده است. ما نیز وظیفه خود را ایفای این نقش حمایت‌گری در این زمینه می‌دانیم و تلاش می‌شود که هیچ تغییری در برنامه‌ها تغییری رخ ندهد، چراکه دنبال تصدی‌گری نیستیم و هدف اصلی به وجود آمدن نوعی پیوستگی در حوزه تعلیم و تربیت متناسب با اهداف سند تحول بنیادین است.

وی همچنین درباره بسته تحولی خوانا با توجه به چالش اساسی در دوره ابتدایی و ضعف خواندن و درک مطلب، افزود: در بسته تحولی خوانا چهار مهارت را در  هشت درصد از مدارس سراسر کشور اجرا کردیم که امیدواریم بعد از رفع کرونا بتوانیم آن را تعمیم دهیم. بسیاری از دانش‌آموزان در این مقطع در درک مطلب و تجزیه و تحلیل آن مشکل دارند. مهارت گوش دادن یکی از بستر‌های مهمی است که باید به آن توجه کرد. با توجه به اینکه در گذشته عمده تمرکز بر بهترین و باهوش‌ترین افراد بوده، اکنون در این بسته تحولی هدف اصلی فرصت دادن به همه دانش‌آموزان است و در کنار دو مهارت خواندن و نوشتن تأکید بر مهارت گوش دادن و صحبت کردن داریم. بر این اساس ادب، مسئولیت‌پذیری و جرئت‌ورزی، سه مهارتی است که در کنار همه آموزش‌ها پیرامون خواندن و نوشتن و گوش کردن با بچه‌ها باید تمرین شود.
انتهای پیام
captcha