پدیده‌های طبیعی نشانه‌ توحید است + صوت
کد خبر: 3942549
تاریخ انتشار : ۰۱ دی ۱۳۹۹ - ۲۳:۳۴
آیت‌الله هادوی تهرانی:

پدیده‌های طبیعی نشانه‌ توحید است + صوت

استاد سطح خارج حوزه گفت: فلسفه اشاره به نشانه‌های طبیعی مانند آب، باد، باران و برخی پدیده‌های نامحسوس مانند مرج‌البحرین، برای آن است که انسان با دیدن آن باورمند به توحید و قدرت خداوند شود.

یبه گزارش ایکنا، آیت‌الله مهدی هادوی تهرانی، اول دی‌ماه در ادامه تفسیر سوره مبارکه فرقان، به آیه 50 اشاره کرد و گفت: در این آیه فرموده اگر می‌خواستیم در هر قریه‌ای، پیامبری مبعوث می‌کردیم، اما فایده‌ای نداشت، به همین دلیل، چنین کاری را نکردیم، زیرا اگر تعداد انبیاء هم بیشتر بود، معلوم نبود که تعداد مؤمنان هم بیشتر شود. احتمال دیگر هم آن است که آن قدر نشانه‌های خداوند در عالم زیاد است که نیازی به بیش از این تعداد پیامبر هم نبود.

وی اضافه کرد: روزی از آیت‌الله احمدی میانه‌جی پرسیدم که حوزه گذشته بهتر بود یا امروز؛ فرمود فرقی نکرده است، زیرا در گذشته طلبه بااخلاق کم بود و طلبه درس‌خوان هم کم بود و امروز هم همین وضعیت را شاهدیم. بنابراین اکثریت همیشه در تاریخ همراه با دستورات الهی نبوده و اقلیت طرفدار انبیاء بوده‌اند. «وَقَلِيلٌ مِنْ عِبَادِيَ الشَّكُورُ».

آیت‌الله هادوی تهرانی با اشاره با بیان اینکه از آیات 44 به بعد این سوره، آیات الهی مانند خورشید و ابر باران‌زا تذکر داده شده است، تصریح کرد: خداوند با ذکر این مقدمات تأکید فرموده است که اکثریت ایمان نمی‌آورند، لذا به پیامبر هم تأکید فرموده که تو از کافران پیروی نکن و با همین قرآن با آنها مجاهده کند، آن هم جهاد کبیر و بزرگ.

استاد سطح عالی حوزه علمیه افزود: علامه طباطبایی تمام این آیات را طور دیگری معنا کرده و کلا از آیه 45 به بعد، همه را تمثیل گرفته است که به تصور بنده با ظاهر آیات سازگاری ندارد.

استاد حوزه علمیه اضافه کرد: در آیه 53 «وَهُوَ الَّذِي مَرَجَ الْبَحْرَيْنِ هَذَا عَذْبٌ فُرَاتٌ وَهَذَا مِلْحٌ أُجَاجٌ وَجَعَلَ بَيْنَهُمَا بَرْزَخًا وَحِجْرًا مَحْجُورًا» به نشانه‌ای از طبیعت برای تبیین قدرت خداوند اشاره کرده که مانند آیات طبیعی قبل، همه انسان‌ها نمی‌توانند آن را ببینند و درک کنند؛ این آیه ناظر به پدیده‌ای است که در برخی نقاط دنیا اتفاق می‌افتد؛ یعنی دو آب شور و شیرین به هم می‌رسند.

وی افزود: مثلاً در سودان یک نیل آبی و یک نیل سفید رنگ داریم که هر دو دریا بزرگی است و بین آن جزیره وجود دارد و با کشتی در آن حرکت می‌کنند و حتی زوار حج از سودان از طریق کشتی به عربستان می‌روند؛ در اینجا دو دریا با دو رنگ متفاوت به هم می‌رسند و در کنار هم قرار می‌گیرند، اما مخلوط نمی‌شوند.

آیت‌الله هادوی تهرانی اضافه کرد: این پدیده در ژنو سوئیس هم وجود دارد و در برخی نقاط دیگر دنیا هم ظاهراً وجود دارد؛ این پدیده بسیار زیبا و فوق‌العاده و چشمگیر است که خداوند در آیاتش به آن اشاره کرده است.

وی تأکید کرد: مراد خداوند این است که پدیده‌های طبیعی اطراف شما اعم از سایه و آفتاب و باران تا پدیده‌های خاص مانند مرج‌البحرین، همه دال بر قدرت الهی هستند تا مردم با دیدن آن ایمان بیاورند.

استاد حوزه بیان کرد: البته علامه طباطبایی چون این آیات را تمثیل می‌داند، مقصود از مرج البحرین را مؤمن و کافر تفسیر کرده که یکی عذب فرات یعنی مؤمن و دیگری ملج اجاج یعنی کافر است و اینها در زمین در کنار هم زندگی می‌کنند، ولی اینطور نیست که با همدیگر مخلوط شده و سرنوشت مشترک بیابند که به نظر بنده این خلاف ظاهر است.

وی اضافه کرد: در داستان آدم هم علامه فرموده که تمثیل است؛ البته در ماجرای آدم، این مسئله قابل پذیرش است، اما اینکه آب و باد و باران و ابر و ... را به تمثیل ببریم، چندان قابل فهم نیست و ذوقی به نظر می‌آید، حال آنکه قصد خداوند این است که ای انسان اگر به دور و بر خود به دقت بنگری و با چشم دل، طبیعت را نگاه کنی، به وجود خدا پی خواهی برد.

کد
انتهای پیام
captcha