کد خبر: 3942640
تاریخ انتشار : ۰۲ دی ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۹

بهبود سیستم‌های تهویه متروی تهران در ایام کرونا

مدیرعامل شرکت بهره‌برداری متروی تهران و حومه از بهبود سیستم تهویه در شهر زیرزمینی متروی تهران و حومه خبر داد و گفت: با تغییر برنامه سیستم تهویه ایستگاه‌ها و قطارها تلاش کرده‌ایم جریان هوا را افزایش دهیم.

به گزارش ایکنا به نقل از مدیریت ارتباطات و امور بین‌الملل شرکت بهره‌برداری متروی تهران و حومه، فرنوش نوبخت، مدیرعامل شرکت بهره‌برداری متروی تهران و حومه با اشاره به اینکه تردد در شهر زیرزمینی(مترو) با شیوع ویروس کرونا با اما و اگرهایی روبه‌رو شد، افزود: در شرکت بهره‌برداری متروی تهران و حومه از همان روزهای ابتدایی تلاش کردیم طبق پروتکل‌های بهداشتی و استفاده از تجربه سایر متروها در جهان بدون هیچ وقفه‌ای ایمن‌ترین خدمات را به مسافران ارائه دهیم.

وی تصریح کرد: به جهت اهمیت افزایش جریان هوا طبق دستورالعمل‌های ستاد مبارزه با کرونا با تغییر برروی سیستم تهویه قطارها و ایستگاه‌ها سعی کردیم تا کیفیت مطلوب عنوان شده را محقق سازیم.

مدیرعامل شرکت بهره‌برداری متروی تهران و حومه افزود: امیدواریم با این كار نگرانی در مورد احتمال انتقال كرونا در مترو كاهش یابد، اما از شهروندان و مسافرا می‌خواهیم همچنان پروتكل‌های بهداشتی را رعایت كرده و از سفرهای غیر ضرور به خصوص در ساعات پیك خوداری كنند.

نوبخت با اشاره به اینکه قطارهای متروی تهران در دو نوع   ACو DC در خطوط فعال هستند، گفت: درهر واگن دو سیستم تهویه مجزا وجود دارد كه در قطارهای DC برای افزایش جریان هوا دریچه‌های ورودی هوای سیستم‌های تهویه را در حالت دائم باز قرارداده‌ایم و تعدادی از پنجره‌ها را نیز باز كرده‌ایم اما در قطارهای AC به علت نداشتن پنجره از مجموعه 14 سیستم تهویه، پنج سیستم را از حالت تهویه خارج و در حالت دمنده تنظیم کرده‌ایم تا هوای تازه بیشتری به قطار دمیده شود و دریچه ورودی هوا نیز باز شده است. همچنین در ابتدا و انتهای هر واگن فن‌های خروجی هوا قرار دارد كه در شرایط اضطراری كاربرد دارند اما تمامی فن‌های خروجی هوا را روشن کرده‌ایم.

مدیرعامل شرکت بهره برداری متروی تهران و حومه افزود: در قطارهای کرج نیز همانند سیستم‌های تهویه قطارهای   DCتعدادی از پنجره‌ها را باز کرده‌ایم و دریچه ورودی هوای سیستم‌های تهویه نیز در حالت دائم باز هستند.

نوبخت با تاکید بر اینکه با اقدامات فوق گردش هوا در داخل واگن‌ها بسیار بهتر شده است افزود: قبل از شیوع ویروس کرونا استفاده از هواكش‌های ایستگاه‌ها با توجه به نیاز و در زمان بندی مشخص انجام می‌شد اما در حال حاضر با افزایش زمان فعالیت هواکش‌ها و هواسازها و تغییر مستمر در برنامه فعال آنها در مترو سعی کرده‌ایم جریان هوا در مترو را افزایش دهیم. از هواسازها و هواکش‌ها می‌توان به نحوه دلخواه استفاده و عمل مكش و دمش هوا را تنظیم و بر اساس نیاز ایستگاه‌ها تغییر دهیم.

مدیر عامل شرکت بهره‌برداری متروی تهران و حومه با اشاره به اینکه هر ایستگاه مترو دارای پنج هواساز است که دو هواکش بین مسیر (داخل تونل‌های منتهی به ایستگاه) تعبییه شده‌اند و دو هواساز در ابتدا و انتهای سكوها (محل تلاقی تونل و ایستگاه) و یک هواساز نیز عمل هوا دهی به ایستگاه را انجام می‌دهد، گفت: برای هواکش‌های میان تونلی و دریچه هواسازها برنامه‌ای بر اساس ایجاد جریان هوای بیشتر در ایستگاه ایجاد کرده‌ایم تا سیستم‌های تهویه براساس کارکردی که نیاز است، تحت عنوان هواکش یا هواساز در مدار بهره برداری قرار گیرند.

وی افزود: در خطوط ۱ و ۲ متروی تهران که از خطوط قدیمی هستند سیستم‌های تهویه تکمیل هستند. سیستم تهویه در خطوط جدید کاملا برگشت پذیر بوده و با یک صفحه دیجیتال به صورت خودکار و تنها با فشار یک دکمه، تغییر جهت یافته و کارکرد آن از هواساز به هواکش و برعکس تغییر می‌کند.

نوبخت گفت: تعمیرات دوره‌ای سیستم‌های تهویه به طور مرتب انجام می‌شود و در حال حاضر می‌توانیم این اطمینان را به شهروندان در خصوص عملکرد مناسب تهویه ایستگاه‌ها بدهیم تا نگرانی نداشته باشند.

وی گفت: یکی از مسائل بسیار مهم با توجه به جمعیت زیادی که روزانه در خطوط مترو تردد می‌کنند مسئله حفظ سلامت و ایمنی مسافران است که مورد توجه  جدی ما قرار دارد. با توجه به شیوع ویروس کرونا و پروتکل‌های ابلاغی از سوی ستاد مبارزه با کرونا بر مبنا افزایش جریان هوا سیستم های تهویه تمامی قطارها فعال هستند و میزان نرخ خرابی را به صفر رسانده‌ایم و با رصد روزانه‌ایی که انجام می‌شود در صورت خرابی، سریع در انتهای مسیر اقدام به اصلاح آن می‌کنیم.

انتهای پیام
captcha