تعطیلی مدرسه‌ موافق با استفاده از نمادهای دینی در پاریس
کد خبر: 3943147
تاریخ انتشار : ۰۴ دی ۱۳۹۹ - ۱۹:۳۹

تعطیلی مدرسه‌ موافق با استفاده از نمادهای دینی در پاریس

تنها مدرسه‌ای که در پاریس که به دانش‌آموزان خود اجازه استفاده از نمادهای دینی را می‎داد، تعطیل شد.

به گزارش ایکنا به نقل از Daily Sabah، این دبیرستان که مِئو (Meo) نام دارد به دلیل رویکرد خود در قبال نمادهای دینی دانش‎آموزان مشهور بود. این مدرسه که پیروان هر دینی، اجازه استفاده از نمادهای مذهبی شامل روسری برای مسلمانان، کلاه کیپا برای یهودیان و صلیب برای مسیحیان را داشت، به دلیل ادعای تجزیه طلبی تعطیل شد.

اقدام به تعطیلی این دبیرستان از سوی  دولت فرانسه برای آنچه که  «مبارزه با اسلام افراطی» نامیده شده، صورت گرفته است. این کار آینده 110 دانش‌آموز را در اواسط سال تحصیلی در هاله‌ای از ابهام قرار داده است.

حنانه لوکیلی(Hanane Loukili)، مدیر این مدرسه به خبرگزاری آناتولی گفت: کاملاً پوچ و کاملاً تبعیض‌آمیز است که بگوییم ما جدایی طلب هستیم چون به دانش‌آموزان اجازه می‌دهیم علائم مذهبی خود را نشان دهند.

این دبیرستان تصمیم گرفته است که در یک دادگاه تجدیدنظر به این رأی اعتراض کند. از ماه ژانویه 2020(دی ماه سال 1398)، این دبیرستان سه بار برای بازرسی‌های معمول مربوط به استانداردهای ایمنی ساختمان و کارهای اداری آن مورد بررسی قرار گرفت. پس از هر بار بازدید، مقامات گزارش تحقیقات را به دادگاه کیفری پاریس ارسال می‌کردند. آنها به حضور معلمان خارجی که گفته می‌شود بدون مجوز تدریس می‌کنند در این گزارشات اشاره کرده بودند.

لوکیلی ادعاهای مقامات را رد کرد و گفت معلمان الجزایری و تونسی تبار بیش از سه سال در این مدرسه کار کرده و اطلاعات آنها به بخش دانشگاه پاریس، مسئول آکادمی پاریس که این دبیرستان زیرنظر آن فعالیت می‌کند، اعلام شده است.

با این همه وزارت دادگستری و پلیس پاریس در 9 دسامبر(19 آذر) در بیانیه‌ای مطبوعاتی ادعا کردند که  این مدرسه در راستای  مبارزه با اسلام افراطی  و با هدف حمایت از کودکان و جوانان تعطیل می‌شود.

لوکیلی افزود که در پنج سال گذشته، این مدرسه از قوانین سکولار و برنامه درسی تأیید شده از سوی دولت پیروی کرده است و  این دبیرستان هیچ درسی در مورد مسائل دینی ندارد.

بیشتر دانش آموزان این مدرسه مسلمان هستند، حداقل 40٪ دختران روسری می‌بندند.

استراتژی ضد افراط‌گرایی دولت مکرون، شامل نظارت قوه قضائیه، اطلاعات و سایر نهادهای دولتی برای مبارزه با اسلام‌گرایی، باعث شده که از سال 2017، 212 کافه، 15 عبادتگاه، چهار مدرسه و 13 مؤسسه خیریه و فرهنگی تعطیل شوند. امسال مسئولان امر 400 بازرسی از مکان‌های مختلف اجتماعی و فرهنگی این کشور انجام داده و دستور تعطیلی 93 مکان را صادر کرده‌اند.

انتهای پیام
captcha