درگذشت مؤسس بزرگترین مرکز قرآنی در سنگال
کد خبر: 3943573
تاریخ انتشار : ۰۷ دی ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۱

درگذشت مؤسس بزرگترین مرکز قرآنی در سنگال

«مریم انیاس» ملقب به «شیخه مریم»، یکی از بزرگترین شخصیت‌های اسلامی قرن بیستم و مؤسس بزرگترین مرکز قرآنی سنگال، روز گذشته، 6 دی‌ماه در سن 88 سالگی دار فانی را وداع گفت.

به گزارش ایکنا به نقل از صحراء مدیا، شیخه مریم به دلیل فعالیت‌های بسیار در زمینه آموزش قرآن کریم به این لقب مشهور شده بود و بزرگترین مرکز آموزش قرآن را در سنگال تأسیس کرد. مقر این مرکز قرآنی در داکار، پایتخت سنگال واقع است و در مناطق مختلف این کشور شعبه‌هایی دارد. هزاران دانش‌آموز سنگالی و بسیاری از کشورهای غرب آفریقا نیز در این مرکز مشغول به قرآن‌آموزی هستند.
 
این بانوی قرآنی در کشور سنگال به لقب‌های دیگری از جمله «خادم قرآن» و «سیده» نیز شناخته می‌شد و به دلیل خدمات بزرگی که در آموزش قرآن و نشر ارزش‌ها و آموزه‌های دین اسلام در غرب آفریقا انجام داده بود، مورد احترام از سوی مردم سنگال و سایر کشورها قرار داشت.
 
مریم انیاس در سال 1934 میلادی در شهر «کولخ» واقع در مرکز سنگال، در خانواده‌ای علمایی و مشهور متولد شد. پدرش شیخ ابراهیم انیاس، دین اسلام و طریقت تیجانیه را در بسیاری از کشورهای غرب آفریقا به ویژه نیجریه ترویج کرد.
 
مریم انیاس قرآن کریم را در مدرسه‌ای که پدرش در شهر کولخ تأسیس کرده بود، فراگرفت و در سنین کودکی توانست قرآن را حفظ کند. او زبان عربی و برخی متون فقهی و سیره پیامبر اسلام‌(ص) را نیز نزد پدرش آموخت.
 
شیخه مریم در سال 1984 میلادی، مجتمع آموزشی شیخ‌الاسلام حاج ابراهیم انیاس را که مقر آن در داکار است، تأسیس کرد تا یکی از بزرگترین مراکز آموزش قرآن و معارف اسلامی در سنگال و غرب آفریقا به شمار آید.
 
آماده// درگذشت مؤسس بزرگترین مرکز قرآنی در سنگال
انتهای پیام
captcha