چالش جدی هلال احمر در حوزه موقوفات / تأمین بیش از یک میلیون دوز واکسن کرونا
کد خبر: 3943672
تاریخ انتشار : ۰۷ دی ۱۳۹۹ - ۱۴:۴۶
همتی تبیین کرد؛

چالش جدی هلال احمر در حوزه موقوفات / تأمین بیش از یک میلیون دوز واکسن کرونا

رئیس جمعیت هلال احمر با اشاره به چالش جدی هلال احمر در حوزه موقوفات و آغاز ساماندهی آنها از ورود بیش از یک میلیون دوز واکسن کرونا از سوی این جمعیت خبر داد.

چالش جدی هلال احمر در حوزه موقوفات/ تامین  بیش از یک میلیون دوز واکسن کرونابه گزارش خبرنگار ایکنا، کریم همتی، رئیس جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران، امروز هفتم دی‌ در نشستی خبری با اشاره به وضعیت نامناسب انبار‌های هلال احمر، گفت: وضعیت اعتبارات این جمعیت در سال ۹۹ مناسب نبود، هلال‌احمر شش هزار میلیارد ریال برای تکالیف محوله خود کسری دارد، اگر سیل، زلزله یا هر بحرانی رخ دهد و بتوانیم خوب مدیریت کنیم افتخارش برای نظام و کشور است، بنابراین امیدوارم که برای اختصاص بودجه و اعتبارات به جمعیت تجدیدنظر شود.

همتی ادامه داد: با توجه به حوادث اخیر در کشور موجودی انبار‌های هلال احمر کاهش یافته است و این انبار‌ها نیازمند تقویت و شارژ مجدد هستند. چنانچه هشدار زود هنگامی برای امدادرسانی در حوادث احتمالی تهران به هلال احمر برسد، مثلاً خدایی نکرده زلزله‌ای در تهران رخ دهد در حوزه نجات با سازه‌های عظیم بتونی و فلزی مشکلات بسیاری خواهیم داشت.

وی یادآور شد: اگر کمک‌های جدی به تأمین تجهیزات نشود، اگر چه شاید در حوزه امداد مشکلی نداشته باشیم، اما مطمئنا در موضوع نجات به مشکل برخواهیم خورد. با وجود بودجه‌ای که دولت به ما داد، انبار‌های هلال احمر در حدود ۵۰ درصد شارژ شده است.

همتی با اشاره به اقدامات هلال احمر در دوران کرونا اظهار کرد: در حال حاضر در طرح شهید سلیمانی داوطلبان و جوانان سازمان هلال حضور دارند، ضمن اینکه نظارت بر اجرای این طرح از سوی وزارت بهداشت به هلال احمر واگذار شده است.

وی همچنین به تلاش هلال احمر برای وارد کردن واکسن کرونا اشاره کرد و گفت: تلاش ما این است که یک میلیون دوز واکسن کرونا از منابع معتبر وارد کنیم و منبع این واکسن نیز چین است، ضمن اینکه خیرین ایرانی خارج از کشور ۱۵۰ هزار دوز واکسن خریداری کرده در اختیار هلال احمر گذاشته‌اند که به زودی آن‌ها نیز وارد کشور می‌شوند. این واکسن‌ها مورد تأیید سازمان غذا و دارو بوده و بدون تأیید متخصصان و کارشناسان آن‌ها وارد کشور و چرخه توزیع نمی‌شوند.
 

قرار نیست تمام کشور در برابر کرونا واکسینه شود


همتی با بیان اینکه قرار نیست تمام کشور در مقابل ویروس کرونا واکسینه شود، اظهار کرد: یک میلیون واکسن فقط می‌تواند اطمینان خاطر برای ما به وجود آورد و باید افراد در معرض خطر واکسینه شوند. تلاش ما این است که هر چه سریع‌تر این واکسن‌ها را تأمین کنیم اما متأسفانه کشور‌های غربی برای ما مشکل ایجاد می‌کنند.

رئیس جمعیت هلال احمر، همچنین با اشاره به حادثه ارتفاعات شمال تهران گفت: در حادثه سقوط بهمن ارتفاعات شمال تهران ۱۴ نفر از کوهنوردان نجات پیدا کردند، ۹ نفر از هموطنان فوت شدند که یک نفر در آهار، ۷ نفر در کلکچال و یک نفر نیز در بیمارستان جانشان را از دست داده‌اند، اما همچنان دو نفر در دارآباد مفقود هستند. در اجرای این عملیات امدادی ۱۰۰ نفر در قالب ۲۰ تیم به همراه انجام ۹ سورتی پرواز با بالاترین توان این حادثه را پوشش دادند.
 

تعیین تکلیف موقوفات هلال احمر


وی در پاسخ به ایکنا مبنی بر تعیین تکلیف موقوفات هلال احمر، گفت: ساماندهی این حوزه را آغاز کرده‌ایم. در برخی از موقوفات به ویژه در برخی اردوگاه‌ها مشکلات جدی داریم. ضمن اینکه چالش دیگر ما این است که در این موقوفات اصلاً براساس نیت واقف عمل نشده است. در حال حاضر موقوفه‌های جنوب شرقی کشور ساماندهی شده و به زودی موقوفات غرب و شمال غرب نیز ساماندهی می‌شوند.

رئیس جمعیت هلال احمر با اشاره به راه اندازی و آماده‌سازی سه هزار و ۵۰۰ خانه هلال در کشور اظهار کرد: تا پایان دولت این خانه‌ها به پنج هزار خانه هلال خواهد رسید، این خانه‌ها باری بر دوش دولت نیست بلکه یار دولت و مردم هنگام وقوع حوادث است، بودجه زیادی نیازی ندارد و داوطلب محور است، امکانات امدادی و همچنین آموزش برای مردم وجود دارد. در واقع خانه‌های هلال یک هلال احمر کوچک در دورترین مناطق و محروم‌ترین محله‌هاست.

وی با اشاره به بیمارستان ایرانی در نجف، گفت: این بیمارستان آماده شده و تحویل هلال احمر جمهوری اسلامی شده است که به زودی مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد. از منابع داخلی برای ساخت بیمارستان‌های خارج از کشور استفاده نمی‌کنیم، برای هزینه‌های این بیمارستان‌ها و مراکز درمانی هلال احمر تا کنون یک ریال از وزارت بهداشت گرفته نشده است این بیمارستان برای خدمات رسانی به زائران ایجاد شده است.
 
وی در مورد سایر بیمارستان‌های ایرانی خارج از کشور نیز گفت: امروز بیمارستان‌های هلال احمر در کشور‌های امارات متحده عربی و غنا به سوددهی رسیده‌اند و تلاش می‌شود تا این روند ادامه پیدا کند.

رئیس جمعیت هلال احمر در ادامه با بیان اینکه بحث توسعه آموزش‌های همگانی یک برنامه جدی برای مواجه با بحران‌هاست، گفت: تلاش می‌کنیم این آموزش‌ها را به همه آحاد جامعه تسری دهیم و در تلاش هستیم به اهداف و تکالیف ماده ۱۴ قانون مدیریت بحران جدید دست پیدا کنیم.

وی افزود: مقدمات جذب امدادگران با درجه ایثار هم انجام شده که تا پایان دی‌ماه ۸۰۰ نفر به صورت ساعتی با هلال‌احمر قرارداد خواهند بست، امیدوار هستیم تا پایان سال کار جذب هزار نفری که پیش‌تر اعلام کردیم انجام شود، همچنین زمینه برگزاری آزمون ایثار هم از سوی سازمان امداد و نجات باید فراهم شود تا این امدادگران هم در صورت قبولی و اخذ درجه ایثار سال آینده جذب هلال‌احمر شوند.

همتی با اشاره به هفدمین سالروز وقوع زمین لرزه بم نیز گفت: روز جمعه سالروز با زلزله بم در سال ۸۲ بود که در اثر این حادثه ۳۵ هزار هموطن خود را از دست دادیم و ۱۴ هزار نفر زخمی داشتیم و می‌توان گفت بیش از ۱۴ هزار نفر از این منطقه کوچ کردند. این زلزله یکی از مهیب‌ترین زلزله‌ها در طول چند سال اخیر بود و این نشان می‌دهد که یک زلزله چگونه یک منطقه را می‌تواند تحت تأثیر قرار دهد.
 
وی با اشاره به تلاش‌های بیژن دفتری، پدر امداد و نجات ایران در منطقه زلزله زده بم اظهار کرد: در ساعت ۷:۳۰ صبح روز وقوع زلزله بم بی آنکه هنوز کانون دقیق زلزله مشخص باشد به کرمان سفر کرد، نکته این موضوع، نبود مکان‌یابی دقیق در زلزله بم بود که حالا با گذشت زمان و پیشرفت علم موضوع مکان‌یابی و سایر امکانات به روز شده است.
 
رئیس جمعیت هلال احمر یادآور شد: در مانور و تمرین فرضی ساعت صفر که به مناسبت در روز جمعه برگزار کردیم، همین ارتباطات رادیویی در جمعیت هلال احمر را آزمایش کردیم که خوشبختانه با کیفیت بالا این امکان هم در سازمان امداد و نجات و هم در سایر قسمت‌های جمعیت وجود دارد و می‌توان گفت که به طور کلی برگزاری مانور‌ها درس آموخته دارد که همه سازمان‌های مربوطه با استفاده از همین آموخته‌ها با همدلی می‌توانند در بحران‌ها اقدام کنند.

همتی با بیان اینکه هدف از برگزاری این مانور‌ها و تمرین‌ها این است که ما و همه دستگاه‌های دخیل در امر مدیریت بحران و سوانح با هم هماهنگ‌تر باشند، تصریح کرد: ما می‌خواهیم در این مانور‌ها نیرو‌های نظامی، انتظامی و عملیاتی هم در کنار ما تمرین کنند تا هماهنگی‌ها به بهترین شکل در عملیات صورت گیرد. اجتماع در منطقه آسیب دیده خود یک معضل است و باید این آموزش‌ها و هماهنگی‌ها صورت گیرد.
انتهای پیام
captcha