فراهم‌کردن زمینه ازدواج جوانان، وظیفه اجتماعی همگانی است
کد خبر: 3943777
تاریخ انتشار : ۰۷ دی ۱۳۹۹ - ۲۳:۱۸
آیت‌الله هادوی تهرانی:

فراهم‌کردن زمینه ازدواج جوانان، وظیفه اجتماعی همگانی است

استاد سطح خارج حوزه با اشاره به آیه 32 و 33 سوره مبارکه نور، گفت: در این آیات، خداوند با فعل امر خواسته تا زمینه نکاح جوانان و عبید و کنیزان صالح فراهم شود و این وظیفه بر دوش همه اعم از مردم و مسئولان است.

یبه گزارش ایکنا، آیت‌الله مهدی هادوی تهرانی در ادامه مباحث تفسیری سوره نور به آیه 32 «وَأَنْكِحُوا الْأَيَامَى مِنْكُمْ وَالصَّالِحِينَ مِنْ عِبَادِكُمْ وَإِمَائِكُمْ إِنْ يَكُونُوا فُقَرَاءَ يُغْنِهِمُ اللَّهُ مِنْ فَضْلِهِ وَاللَّهُ وَاسِعٌ عَلِيمٌ (۳۲)» اشاره کرد و گفت: در این آیه فرموده است برای «ایامی» یعنی دختران و زنانی که همسر و برای پسرانی که زن ندارند، از بین خودتان همسر برگزینید؛ این تعبیر گرچه دلالت بر وجوب نکند، ولی ارتکازاً دلالت بر استحباب دارد. آیه فرموده همچنین برای انسان‌های صالح عبید و کنیز هم همسر برگزینید.

وی افزود:  از قدیم تاکنون مشکل ازدواج وجود داشته است و امروز هم تشدید شده است، اما قرآن دستور می‌دهد که همه نقش خود را در تزویج جوانان ایفا کنند و خداوند هم وعده داده است که انسان نباید از ترس فقر ازدواج نکند، زیرا خداوند از فضل خود آنان را بی‌نیاز خواهد کرد.

آیت‌الله هادوی تهرانی تصریح کرد: در برخی شهرهای سنی‌نشین اعتقاد زیادتری نسبت به شیعیان دارند و به این مسئله بیشتر بها می‌دهند یعنی وقتی فقیر هستند ازدواج می‌کند تا وضعشان خوب شود؛ همین سبب شده تا تعدد ازدواج و فرزندآوری هم در آنها بیشتر باشد لذا رشد جمعیت هم در بین آنان بیشتر است.

استاد سطح عالی حوزه علمیه با بیان اینکه اسلام تشویق به افزایش ازدواج کرده است، اظهار کرد: وعده خداوند تخلف‌ناپذیر است و واسع علیم است یعنی هم علم به همه چیز دارد و هم قادر به هر کاری است. لذا باید مسئولان و مردم دست به دست هم بدهند تا این سنت حسنه در کشور رواج یابد زیرا متاسفانه تاخیر در ازدواج جوانان باعث بروز هزاران مشکل اجتماعی و عقیدتی و ... است. 

وی با اشاره به آیه 33 سوره نور «وَلْيَسْتَعْفِفِ الَّذِينَ لَا يَجِدُونَ نِكَاحًا حَتَّى يُغْنِيَهُمُ اللَّهُ مِنْ فَضْلِهِ وَالَّذِينَ يَبْتَغُونَ الْكِتَابَ مِمَّا مَلَكَتْ أَيْمَانُكُمْ فَكَاتِبُوهُمْ إِنْ عَلِمْتُمْ فِيهِمْ خَيْرًا وَآتُوهُمْ مِنْ مَالِ اللَّهِ الَّذِي آتَاكُمْ وَلَا تُكْرِهُوا فَتَيَاتِكُمْ عَلَى الْبِغَاءِ إِنْ أَرَدْنَ تَحَصُّنًا لِتَبْتَغُوا عَرَضَ الْحَيَاةِ الدُّنْيَا وَمَنْ يُكْرِهْهُنَّ فَإِنَّ اللَّهَ مِنْ بَعْدِ إِكْرَاهِهِنَّ غَفُورٌ رَحِيمٌ» اضافه کرد: در ادامه آیه بیان شده در صورتی که به هر دلیلی، امکان ازدواج برای افراد فراهم نشده، استعفاف بورزند تا خداوند آنها را از فضل خودش بی‌نیاز کند؛ تعبیر «لایجدون نکاحا» اشاره به این دارد که عدم نکاح ناشی از فقر است؛ تکلیف این گروه استعفاف است، البته به نظر بنده نوعی تخفیف است، زیرا افراد در توکل بر خدا یکسان نیستند و به این باور ندارند یا کم دارند.

استاد حوزه علمیه بیان کرد:  باید باور کنیم که اگر ما به وظیفه خود عمل کنیم، قطعاً خداوند هم حمایت خود را از ما خواهد داشت؛ باور کنیم خداوند بهتر از ما می‌داند و می‌تواند و باید توکل کرده و امور خود را به خدا بسپریم؛ اگر ما در نماز همه حواسمان به خدا باشد و عبادت خالص کنیم، در این صورت، خداوند هم دعای ما را اجابت می‌کند.

وی افزود: اگر واقعاً این مفاهیم را با همه وجود قبول کنیم، خداوند هم به وعده خود وفا خواهد کرد و نتیجه توکل را در زندگی می‌بینیم.

انتهای پیام
captcha