بازتاب بزرگداشت دو مناسبت در صفحات معارفی رسانه‌ها
کد خبر: 3943976
تاریخ انتشار : ۰۸ دی ۱۳۹۹ - ۱۶:۱۶

بازتاب بزرگداشت دو مناسبت در صفحات معارفی رسانه‌ها

صفحات معارفی رسانه‌ها امروز هشتم دی‌ماه میزبان انتشار خبرهای متنوعی با موضوع سالروز شهادت سردار سلیمانی و همچنین ایام فاطمیه(س) بود.

بازتاب بزرگداشت دو مناسبت در صفحات معارفی رسانه‌ها

به گزارش ایکنا، رنگ و بوی صفحات معارفی رسانه‌ها در روز هشتم دی‌ماه بیش از هر موضوع دیگری متأثر از دو مناسبت ایام فاطمیه(س) و سالروز شهادت سردار سلیمانی است. از جمله مهم‌ترین خبرهای این روز برگزاری محافل انس با قرآن در چهار نقطه از جهان اسلام به صورت همزمان است. در ادامه مهم‌ترین رویدادهای قرآنی صفحات معارفی رسانه‌ها را می‌خوانید.

فارس

خبرگزاری فارس در صفحه قرآن و فعالیت‌های دینی از برگزاری محفل قرآن جبهه مقاومت به مناسبت شهادت سردار سلیمانی خبر داده است. بر اساس آنچه در این خبر آمده است، محفل فوق به همت اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های قرآن و عترت، روز شنبه 13 دی‌ماه از ساعت 18:30 لغایت 20 به صورت همزمان در ایران، عراق، سوریه و لبنان و با حضور قاریان ممتاز و بین‌المللی قرآن کریم برگزار می‌شود. این برنامه به صورت زنده و مستقیم از فضای مجازی و از رادیو قرآن پخش می‌شود.

این خبرگزاری در گزارشی که به مناسبت ایام فاطمیه بر روی خروجی قرار گرفته است، جلوه‌های تربیتی حضرت زهرا(س) و اهمیت جایگاه خانواده در تربیت فرزند را بررسی کرده است. در بخشی از این خبر آمده است: «تربیت دینی کودک در دوران قبل از دبستان محدود به ایجاد انس نسبت به مسائل دینی است؛ به این معنی که کودک نسبت به آنچه به طور منظم در محیط خانواده می‌بیند، انس پیدا می‌کند و همین انس اولیه، زمینه را برای پیدایش عادت و انجام فرایض دینی در مراحل بعدی فراهم می‌آورد. آنچه در تربیت دینی دارای اهمیت است، این است که کودک باید آرام آرام و به تدریج با مسائل دینی آشنا شود. امام صادق(ع) دوره تربیت فرزندان را به سه دوره هفت ساله تقسیم کرده و می‌فرماید: «کودک در هفت سال اول بازی کند، در هفت سال دوم خواندن و نوشتن بیاموزد و در هفت سال سوم(مقررات زندگی از) حلال و حرام را یاد بگیرد».

بارگذاری تلاوت ترتیل صفحه ۵۸۷ قرآن کریم شامل آیات ۱ تا آخر سوره مبارکه انفطار و آیات ۱ تا ۶ سوره با صدای «شهریار پرهیزکار» از دیگر مطالب خبری منتشر شده در صفحه قرآن و فعالیت‌های دینی خبرگزاری فارس در روز هشتم دی‌ماه است.

تسنیم

خبرگزاری تسنیم بخش زیادی از خبرهای امروز خود را به دو مناسبت ایام فاطمیه و نیز ایام سالگرد شهادت سردار سلیمانی اختصاص داده است. «صلوات حضرت فاطمۀ زهرا(س) با نوای میثم مطیعی»، «مداحی حسین طاهری در ایام فاطمیه اول»، «جامعه قرآنی برای حاج قاسم محفل انس با قرآن می‌گیرد»، «هیئت‌الرضایی‌ها در تکیه‌گاه آقا‌مرتضی‌علی مراسم روضه می‌گیرند»، «روضه‌خوانی شهید قاسم سلیمانی دربارۀ حضرت زهرا(س)» و «حدیث نبوی| فاطمه(س) چه زنانی را در قیامت شفاعت می‌کند؟ / بشارت ملائک به حضرت زهرا(س)» از جمله این خبرها هستند.

این خبرگزاری همچنین گفت‌وگویی با آیت‌الله محمدباقر تحریری، استاد حوزه و پژوهشگر دینی انجام داده و در آن به بررسی زوایایی از زندگی حضرت فاطمه زهرا(س) پرداخته شده است. وی در بخشی از گفت‌وگوی خود بیان کرده است: «یکی از لقب‌هایی که به حضرت صدیقه کبرا سلام‌الله علیها داده شده، لقب محدثه است که به این معنا اشاره دارد که این بانوی ارجمند، احادیثی را در ارتباط با عالم الهی دریافت می‌کردند. چون محدثه در اصطلاح به شخصیتی گفته می‌شود که با او از عالم غیب گفت‌وگو می‌شود. عبارت ساده و قابل درک آن، کسی است که به عالم غیب متصل باشد. در قرآن کریم تعبیری راجع به حضرت مریم سلام‌الله علیها عنوان شده است که خدای متعال می‌فرماید: «یَا مَرْیَمُ اقْنُتِی لِرَبِّکِ وَاسْجُدِی وَارْکَعِی مَعَ الرَّاکِعِین.» شبیه همین عبارت در مورد حضرت فاطمه زهرا سلام‌الله علیها عنوان شده است».

این خبرگزاری همچنین گزارشی از نشست خبری رئیس سازمان دارالقرآن الکریم پیرامون سالگرد شهادت سردار سلیمانی منتشر کرده است. اعزام کاروان قرآنی انقلاب به شهرهای مختلف، پویش ملی هزاران ختم قرآن‌کریم، چلّه گفتمان­‌سازی مکتب قرآنی شهید حاج قاسم سلیمانی، برگزاری مسابقات کتاب­خوانی «جهاد و شهادت» به عنوان بخشی از برنامه‌های کارگروه قرآنی ستاد بزرگداشت سالگرد شهید سلیمانی عنوان شده است.

ایرنا

خبرگزاری جمهوری اسلامی در صفحه قرآن و معارف گزارشی از نشست خبری اعلام برنامه‌های دهه بصیرت و میثاق با ولایت در شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی را منتشر کرده است. نصرت‌الله لطفی، قائم مقام شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی در این نشست خبری از نهم دی‌ماه به عنوان امتداد بصیرت فاطمی یاد کرد و گفته است: «مردم در ۴۰ سال گذشته با بصیرت فاطمی از فتنه‌ها و مشکلات عبور کردند».

ایرنا همچنین در یکی دیگر از خبرهای خود به نامه دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت(ع) به پاپ فرانسیس و تبریک سال جدید میلادی در این نامه اشاره کرده است. در این نامه آمده است: «رهبران مذهبی و علمای ادیان مسئولیت صیانت از کمال معنوی و سلامت جامعه و زمینه‌سازی تحقق بیش از پیش مکارم اخلاق و تحکیم دین باوری و معرفت را بر عهده دارند».

گفت‌وگو با حجت‌الاسلام محمدعلی رضایی‌اصفهانی، پژوهشگر علوم قرآن و حدیث و نویسنده تفسیر قرآن مهر یکی دیگر از مطالب خبری منتشر شده در صفحه قرآن و معافر خبرگزاری جمهوری اسلامی است. در بخشی از این گفت‌وگو آمده است: «در قرآن کریم ۱۳۵ آیه در مورد حضرت زهرا(س) روایت کرده که تفسیر یا تأویل یا شان نزول آن درباره دختر پیامبر است یا فضایل ایشان ذیل آن مطرح شده است. برخی مفسران ذیل آیه هفتم سوره مبارکه بینه(ان الذین امنوا و عملواالصالحات اولئک هم خیرالبریه) از جابربن عبد الله انصاری نقل کرده‌اند که پیامبر اکرم(ص) در هنگام آخرین بیماری خویش(قبل از وفات) حضرت فاطمه(س) را خواستند و فرمودند «پدر و مادرم فدایت باد، شوهرت را برای من خبر کن»، سپس برای علی‌(ع) بیان کردند که آیه فوق در مورد علی و شیعیان اوست و این روایت در تفسیر فرات کوفی صفحه ۵۸۶ و کتاب کنز الدقائق، جلد۱۱، صفحه ۴۶۹ همچنین کتاب تأویل الایات الظاهره فی فضائل العتره طاهر صفحه ۸۰۲ آمده است».

ایسنا

خبرگزاری دانشجویان ایران در صفحه دین و اندیشه گزارشی از اختتامیه ششمین جایزه جهانی اربعین منتشر کرده است. این مراسم با حضور سیدعباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شده است. خبرگزاری دانشجویان ایران از این مراسم سه گزارش خبری منتشر کرده است.

از جمله این مطالب، سخنان سیدعباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مراسم اختتامیه ششمین جایزه جهانی اربعین که در سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی بوده است. وی در این مراسم اظهار کرده است: «اربعین گستره خاصی دارد و هر سال بر رونق آن افزوده شده و می‌شود. اربعین را می‌توان از ساحت‌های مختلف وجود انسان مورد بحث و بررسی قرار داد، چرا که این مناسک ساحت‌های مختلفی از وجود انسان را در برمی‌گیرد. اولین بُعدی که می‌توان به آن اشاره کرد ساحت جسم انسان است. برخی اعمال همچون ذکات جسم انسان را درگیر نمی‌کند، اما اعمالی همچون روزه و جهاد ساحت جسمی انسان را درگیر می‌کند و انسان را از تن آسایی و ورم جسم دور می‌کند».

گزارش دیگری که از مراسم اختتامیه ششمین جایزه جهانی اربعین مخابره شده است، به انتشار صحبت‌های دبیر این جایزه اختصاص یافته است. مهدی سعادت‌نژاد، دبیر ششمین جایزه جهانی اربعین با اشاره به تعداد آثار دریافتی بالغ بر۲۲۰۰ اثر در پنج بخش عکس، فیلم حرفه‌ای، فیلم مردمی، سفرنامه و فعالان مجازی اربعین گفته است: «دبیرخانه جایزه جهانی اربعین، پذیرای شرکت کنندگانی از بیش از ۲۱ کشور مختلف دنیا است».

«رنج بشر مهمترین چالش ایمان است» و «آیین سوگواری شهادت حضرت زهرا(س) در ورامین برگزار شد» دو عنوان خبری دیگر منتشر شده در صفحه دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان ایران در روز هشتم دی‌ماه است.

ایبنا

خبرگزاری کتاب ایران در صفحه دین و اندیشه به بررسی کتاب «تخریب قلم روح دینی؛ آسیب‌شناسی یک آموزه دینی در ایران پس از انقلاب»(امر به معروف و نهی از منکر) پرداخته است. این کتاب نوشته حسن محدثی گیلوایی و رسول انبارداران است که از سوی انتشارات نوید صبح در ۳۴۲ صفحه با شمارگان ۵۰۰ نسخه و به قیمت ۷۰ هزار تومان منتشر شده است.

ایبنا در خبر دیگری به رونمایی از کتابی در مورد سردار قاسم سلیمانی اشاره کرده است. در این خبر آمده است: «به مناسبت بزرگداشت سالگرد شهادت سردار شهید حاج قاسم سلیمانی کتاب «قاسم زمانت باش» در سرای اهل قلم موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران برگزار می‌شود. در این نشست سرتیپ دوم پاسدار سید‌رضا صالحی، مسئول مرکز فرماندهی و کنترل سپاه و زهرا امینیان، نویسنده کتاب حضور دارند و در این باره سخنرانی می‌کنند. زمان و مکان برگزاری نشست روز سه‌شنبه 9 دی‌ماه ساعت 10 در سرای اهل قلم موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران است».

«ای سال برنگردی»، «نشست تبیین فلسفه دین مبتنی بر تفکر صدرایی برگزار می‌شود»، «مدیران نشر دانشگاهی در حوزه علوم انسانی تخصص ندارند/کتاب گران نیست!»، «بررسی کتاب «عقل سرخ»؛ یادنامه‌ای برای سالگرد شهادت سردار شهید حاج قاسم سلیمانی» و «نقش دلیل عقلی در تحقق ایمان بررسی می‌شود» از دیگر عناوین خبری منتشر شده در صفحه دین و اندیشه خبرگزاری کتاب ایران است.

مهر

خبرگزاری مهر نیز در صفحه قرآن و عترت طی گفت‌وگویی با مدیر گروه تلاوت رادیو قرآن از تولید دو هزار تلاوت با همراهی 545 قاری قرآن در رادیو قرآن خبر داده و در خبر دیگری به برگزاری پویش مردمی ختم قرآن در سالگرد شهادت سردار سلیمانی اشاره کرده است.

انعکاس مطالب مطرح شده در نشست خبری رئیس سازمان دارالقرآن الکریم یکی دیگر از عناوین خبری منتشر شده در این خبرگزاری است. این نشست روز گذشته هفتم دی‌ماه و به منظور تشریح برنامه‌های قرآنی ستاد اولین سالگرد شهادت سردار سلیمانی برگزار شده است.

«چگونگی افزایش تولیدات معارفی و توزیع صحیح در فضای مجازی»، «تجلی نور خدا در بیت فاطمه(س) است»، «چرا حاج قاسم محبوب دلهاست؟»، «حدیث شریف کساء از منظر آیت‌الله بهجت» و «ترکمان: پیاده‌روی اربعین عامل هشیاری ملت‌ها و دوری از غفلت‌هاست» از دیگر مطالب خبری منتشر شده در صفحه قرآن و عترت خبرگزاری مهر است.

باشگاه خبرنگاران جوان

صفحه قرآن و عترت باشگاه خبرنگاران جوان امروز حدیثی از امیرالمومنین(ع) درباره آثار ناشکری را بازنشر داده و در خبر دیگری روش صحیح تربیت فرزند در سیره حضرت زهرا(س) را در گفت‌وگو با یکی از کارشناسان و پژوهشگران مذهبی بررسی کرده است.

میزان

خبرگزاری میزان تنها مطلب خبری منتشر شده در صفحه دین و اندیشه در روز هشتم دی‌ماه را به گفت‌وگویی با محمد امین نخعی، کارشناس علوم قرآنی با موضوع بررسی ابعاد شخصیتی حضرت زهرا(س) اختصاص داده است. نخعی در بخشی از این گفت‌وگو پیرامون رویکرد و حرکت حضرت «فاطمه زهرا(س)» برای مبارزه با جریان بنی‌امیه بیان کرده است: «حضرت فاطمه زهرا(س) اثبات کردند که بنی‌امیه توانایی ایدئولوژیست بودن برای جهان اسلام را ندارند.

انتهای پیام
captcha