توصیف مسافری که در فیش حقوقی‌اش حتی یک حق مأموریت نداشت
کد خبر: 3944289
تاریخ انتشار : ۰۹ دی ۱۳۹۹ - ۲۱:۱۹

توصیف مسافری که در فیش حقوقی‌اش حتی یک حق مأموریت نداشت

شش شخصیت ایرانی و عراقی امروز در کنگره بین‌المللی سرداران شهید مقاومت و اربعین، ضمن تشریح ویژگی‌های شخصیتی شهیدان حاج قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس، به بیان نقش این دو شهید در برگزاری مراسم اربعین پرداختند.

به گزارش ایکنا، کنگره بین‌المللی سرداران شهید مقاومت و اربعین، عصر امروز سه‌شنبه 9 دی‌ماه با پیام آیت‌الله‌العظمی نوری همدانی از مراجع تقلید آغاز شد.

در بخشی از پیام آیت‌الله‌العظمی نوری همدانی آمده است: «سردار شهید ما حاج قاسم سلیمانی كه بنده او‌ را شهید فاطمی می‌دانم، عاشق زهرای مرضیه بود و هیچ‌گاه اقامه عزای آن بانو از یاد و خاطرش نمی‌رفت. چون مكتب و هدفش فاطمی بود، خط و مسیر دفاع از حق و حقیقت و ولایت را از حضرت فاطمه الگوگرفته بود». «ان‌شاءالله با توجه به وضعیت بیماری ویروس كرونا که مجالس حضوری در این ایام محدود گردیده؛ باید با در نظر گرفتن توصیه‌های متخصصان بهداشت و درمان كشور، مجالس فاطمیه و بزرگداشت شهادت شهید سلیمانی و شهید ابومهدی المهندس را زنده نگه‌داشت و از فرصت فضای مجازی دراین ایام برای این منظور بهره گرفت».

آیت‌الله سید‌هاشم حسینی بوشهری، رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، اولین سخنران این کنگره بود. وی ضمن بیان دو آیه از قرآن کریم در خصوص جهاد و مقاومت در راه خدا، گفت: شهید سلیمانی و ابومهدی المهندس در هر سه عرصه جهاد یعنی جهاد با نفس، جهاد با دشمن و جهاد فرهنگی به درجه اعلی رسیدند. محبوبیت و عشق مردم به این شهیدان در بغداد، کاظمین، نجف، کربلا و شهرهای مختلف ایران اسلامی نشان‌دهنده این دو ویژگی «آمنوا» و «عملوا الصالحات» بود که محبت اینها را در دل مردم قرار داده بود و وظیفه ما امروز این است که به سالگرد این عزیزان بسنده نکنیم و هر روز ما باید روز شهید سلیمانی و ابومهدی المهندس باشد و چون مسیر این شهدا مانند حضرت اباعبدالله الحسین فراموش نمی‌شود.

توصیف مسافری که در فیش حقوقیش یک حق مأموریت نداشت

در ادامه حجت‎الاسلام نواب، نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت به بیان بخشی از خصوصیات اخلاقی سردار سلیمانی پرداخت و گفت: یکی از ویژگی‌های ایشان ایمان به راه بود. ایشان ایمان داشت که راه صحیح همین راه است و باید همین راه را دنبال کرد. شب و روز نداشت و پرتلاش پیش می‌رفت؛ منطق محکمی داشت و وقتی با افراد مختلف روبه رو می‌شد و از منطقی که داشت دفاع می‌کرد، حتی افرادی که سال‌ها بر روی مسائلی مطالعه و تفکر کرده بودند هم در مقابل منطق ایشان کم می‌آوردند.

در فیش حقوقی ایشان هیچ حق مأموریتی نیست

وی ادامه داد: شهید سلیمانی به نقطه نظرات دیگران احترام می‌گذاشت. یکی از خصوصیات این سردار، آزاده بودن ایشان بود؛ برخی آزاده نیستند و گرفتار منیت‌های دنیایی، پست، جایگاه، درجه، شئون اجتماعی و ... هستند، اما حاج قاسم اینطور نبود. حاج قاسم همیشه لباس بسیجی برتن داشت و کم می‌شد که با لباس رسمی حاضر شود. در فیش حقوقی ایشان هیچ حق مأموریتی نیست. با اینکه این همه سفر می‌رفت.

حجت‌الاسلام نواب افزود: کاری که در رابطه با تشییع این شهدا انجام گرفت، در طول تاریخ بی‌سابقه بود. در طول تاریخ نداریم که کسی در چنین جایگاه معنوی به شهادت برسد و در عراق، کربلا، نجف، کاظمین، مشهد، قم و تهران تشییع شود و در نهایت در کنار همرزمانش به خاک سپرده شود. در تاریخ نبوده که کسی این‌قدر شهر به شهر مورد تکریم و تشییع قرار بگیرد. ایشان زندگی و شهادت سعادتمندانه‌ای داشت.

توصیف مسافری که در فیش حقوقیش یک حق مأموریت نداشت

ایرج مسجدی، سفیر ایران در عراق نیز صحبت‌های خود را به نقش سردار سلیمانی در پیاده‌روی اربعین اختصاص داد و گفت: در خصوص نقش این شهدا و جایگاه آنها در جبهه مقاومت اسلامی، سازماندهی نیروهای مردمی و حمایت از رزمندگان بحث‌های زیادی مطرح شده است. یک محور فعالیت این شهدا موضوع اربعین حسینی و حضور میلیونی انسان‌های عاشق اهل بیت در ایام اربعین است که من به آن اشاره می‌کنم.

وی گفت: شهید سلیمانی اهتمام و تأکید زیادی داشتند به مجریان و مسئولان برگزار‌کننده اربعین در عراق و ایران مبنی بر اینکه وظیفه همگان خدمت به زائر امام حسین(ع) است و این باید به بهترین وجه و شکلی انجام شود. برای همین شاهد بودیم که همگان در ایام اربعین لباس واحد خدمتگزاری بر تن داشتند.

مسجدی افزود: در بحث تأمین امنیت زائر، تأکید زیادی داشتند که چه زوار ایران و عراقی و چه زائر سایر کشورها باید در کمال آرامش، آسایش، امنیت و سلامتی باشند به خصوص زائران ایرانی. در آخرین سالی که اربعین برگزار شد، سه و نیم میلیون نفر زائر از ایران آمدند و تأکید سردار این بود که باید به سلامت بیایند و به سلامت به کشور بازگردند. در موضوع ارائه خدمات به زائران هم تأکید داشتند باید به بهترین وجه تکریم و پذیرایی از زائران صورت گیرد.

سفیر ایران در عراق به تأکیدات سردار سلیمانی مبنی بر مردمی بودن اربعین اشاره کرد و گفت: خود من شاهد بودم که چه قدر اهتمام و تأکید بر مردمی بودن مراسم داشتند. شهید سلیمانی با اقتباس از نظر مقام معظم رهبری تأکید داشت که اربعین باید جریانی کاملاً مردمی باشد. البته بخش‌هایی مثل بخش امنیتی، انتظامی و مدیریت مرزها طبیعتاً کار دولت‌ها است، اما در رابطه با سایر مسائل زائران در ایام اربعین مانند موکب‌ها، پشتیبانی، تغذیه، اسکان و ... تأکید ایشان بر مردمی بودن بود.

توصیف مسافری که در فیش حقوقیش یک حق مأموریت نداشت

آیت‌الله عباس کعبی، عضو مجلس خبرگان رهبری نیز با تأکید بر ارتباط طولانی بین دو ملت ایران و عراق، گفت: غیر از اینکه دو دولت همسایه هستند و ارتباطات اقتصادی و اجتماعی دارند، وحدت دین و مذهب مسئله اساسی است که باعث می‌شود ارتباطات عمیق‌تری بین دو ملت وجود داشته باشد.  

وی با اشاره به نقشه‌های استکباری برای ایجاد فاصله بین دو ملت، گفت: بهانه‌های مختلفی مانند دخالت ایران در عراق یا بهانه جنگ امریکا و ایران در عراق مطرح می‌شود، اما باید پرسید چرا باید پنج پایگاه آمریکا در عراق باشد. این دخالت در عراق است و نقش این دو شهید نقش بزرگی در چیره شدن بر موانع است.

شهید سلیمانی مرد شماره یک در پاسداشت استقلال عراق در مقابل داعش بود

آیت‌الله کعبی تصریح کرد: شهید سلیمانی مرد شماره یک در پاسداشت استقلال عراق در مقابل داعش بود و شهید ابومهدی المهندس مرد شماره یک در فرماندهی حشد الشعبی بود و ما مدیون این بزرگواران هستیم و مدیون جمهور اسلامی در ایران هستیم که شریک اساسی در بیرون راندن داعش از عراق است. شهید سلیمانی می‌اندیشید تا عشایر را راه بیندازد و ارتباط بین عشایر و جمهوری اسلامی بیشتر شود و زیارت اربعین پرشور برگزار شود.

حجت‌الاسلام و المسلمین قپانچی، امام جمعه نجف اشرف و حجت‌الاسلام و المسلمین سیدحمید حسینی، رئیس اتحادیه رادیو و تلویزیون‌های عراق نیز آخرین سخنرانان این مراسم بودند.

به گزارش ایکنا؛ پس از سخنرانی‌های افتتاحیه، این برنامه در سه پنل با مشارکت استادان و صاحب‌نظران به سه زبان فارسی، عربی، انگلیسی برگزار می‌شود. در این پنل‌ها، 25 مقاله منتخب بررسی می‌شوند که پنل اول از ساعت 20:30 تا 22 امروز به زبان فارسی و ارائه مقالات فارسی، پنل دوم به زبان عربی و بررسی مقالات عربی از ساعت 19 تا 20:30 و پنل سوم به زبان انلگیسی و بررسی مقالات انگلیسی از ساعت 21 تا 22:30 شب اختصاص دارد.

انتهای پیام
captcha