بهره‌مندی از تجربه جهانی در مسابقات قرآن آنلاین افغانستان / عبدالفتاح طاروطی؛ سرپرست داوران
کد خبر: 3944586
تاریخ انتشار : ۱۱ دی ۱۳۹۹ - ۰۸:۵۷
در گفت‌و‌گو با ایکنا بیان شد؛

بهره‌مندی از تجربه جهانی در مسابقات قرآن آنلاین افغانستان / عبدالفتاح طاروطی؛ سرپرست داوران

شیخ عبدالکبیر حیدری، مسئول کمیته برگزاری نخستین مسابقات بین‌المللی قرآن آنلاین «سراج الکبیر» افغانستان اظهار کرد: در این مسابقات سعی کردیم فضا را برای رقابتی در سطح بالا و قابل قبول فراهم کنیم و از تجربیات کشورهای مختلف که سفرهای قرآنی زیادی به آنجا داشته‌ام بهره ببریم.

به گزارش ایکنا؛ نخستین مسابقات بین‌المللی قرائت قرآن آنلاین افغانستان با نام «سراج الکبیر» از اوایل دی ماه آغاز شده است و قاریانی از کشورهای مختلف در این رقابت‌ها شرکت داشته‌اند؛ این مسابقات جمعه، 12 دی ماه با برگزاری مراسم اختتامیه و اعلام نفرات برتر به کار خود پایان خواهد داد.

این مسابقات در رشته قرائت برگزار شده و مجمع قرآنی «شیخ عبدالکبیر حیدری» از مجامع با نفوذ و صاحب نام قرآنی در افغانستان متولی این رویداد قرآنی است؛ داورانی از کشورهای جمهوری اسلامی ایران، افغانستان، مصر، عراق، لبنان، پاکستان و عربستان نیز بر آن نظارت دارند.

عبدالفتاح طاروطی و عبدالناصر حرک از مصر، میثم تمار از عراق، کریم دولتی از ایران، شیخ ابراهیم کاسی از پاکستان، محمد المهدی آل منصور از عربستان، شیخ عبدالکبیر حیدری از افغانستان و شیخ عادل از لبنان داوران این دوره از رقابت‌ها هستند و عبدالفتاح طاروطی سرپرستی هیئت داوران را بر عهده دارد.

این رقابت با وجود نوپا بودن قاریانی از 26 کشور را برای نمایش توانمندی‌های خود به صورت آنلاین گرد هم آورده و در این روزهای کرونایی فضایی معنوی را ایجاد کرده و نام سرزمین کهن افغانستان را برای اولین‌بار در فهرست کشورهای برگزارکننده مسابقات بین‌المللی قرآن وارد کرده است.

حضور چهره‌های سرشناس داوری جهان اسلام در رقابت‎ها

برای آشنایی بیشتر با این مسابقات قرآنی سراج الکبیر با شیخ عبدالکبیر حیدری، مسئول کمیته برگزاری این رقابت‌ها که مجمع قرآنی خود او متولی مسابقات است، گفت‌گو کردیم.

وی اظهار کرد: این رقابت‌ها برای نخستین‌بار در افغانستان برگزار شده است؛ اما با این وجود سعی کردیم از چهره‌های سرشناس داوری مانند شیخ دکتر عبدالفتاح طاروطی، شیخ عبدالناصر حرک از مصر، شیخ میثم التمار از عراق، شیخ عادل از لبنان، شیخ ابراهیم کاسی از پاکستان و استاد کریم دولتی از جمهوری اسلامی ایران بهره‌مند شویم و سعی داشته‌ایم فضا را برای رقابتی در سطح بالا و قابل قبول فراهم کنیم.

وی افزود: در این رقابت‌ها شرکت‌کنندگان بیش از 20 کشور جهان شرکت داشته‌اند و ما انتظار چنین استقبالی را نداشتیم و انتظار نداشتیم که قاریان زیادی از این کشور به یک مؤسسه و نه یک دولت به نام مجمع قرآنی شیخ عبدالکبیر افغانستان اعتماد کنند؛ قلبا از تک تک داوران و شرکت کنندگان تشکر می‌کنم؛ انشاءالله که بتوانیم هر آنچه را در توان داریم در اختیارشان بگذاریم.

شیخ عبدالکبیر حیدری که سفرهای متعددی برای تلاوت و شرکت در محافل انس با قرآن به کشورهای مختلف داشته و از تجارب به دست آمده در این سفرها برای برگزاری این رقابت بهره برده است، در این باره بیان کرد: من به بیش از 30 کشور جهان از پنج قاره سفر داشته‌ام و محافل انس با قرآن و مجالس قرآنی این کشورها را از نزدیک دیده‌ام، دوست داشتم فضای قرآنی این کشورها را در افغانستان ببینم، مسابقات قرآن جمهوری اسلامی ایران و مالزی را نیز دنبال کرده‌ام، خیلی علاقه داشتم این مسابقات و محافل را در فضایی امن و آرام در افغانستان برگزار کنم؛ اما به دلیل شرایط موجود نتوانستیم به صورت حضوری این هدف را محقق کنیم و با توجه به شیوع بیماری کرونا فضای آنلاین را برای چنین هدفی انتخاب کردیم و نتیجه آن نخستین مسابقات بین‌المللی قرائت قرآن افغانستان با نام «سراج الکبیر» شد.

ظهور پر قدرت قاریان کشورها

داور مسابقات بین‎المللی قرآن سراج الکبیر در پاسخ به این سؤال که آیا تلاوت‌های مسابقات رضایت‌بخش بوده است؟، گفت: انصافا برخی کشورها بسیار پر قدرت ظاهر شده‌اند و قاریان افغانستان نیز تلاوت‌هایی مطلوب اجرا کردند؛ اما می‌توانستند بهتر از این باشند، در کل قاریان خارجی بسیار توانمند ظاهر شدند، لبنان، پاکستان، عراق و جمهوری اسلامی ایران تلاوت‌های خوبی ارائه دادند. 26 کشور در این رقابت‌ها شرکت کردند و از هر کشور یک قاری انتخاب شد و توانمندی‌ خود را در رقابت‌ها آزمودند.

وی درباره نحوه تبلیغ مسابقات در رسانه‎های گروهی تصریح کرد: تبلیغات خوبی در این زمینه انجام شد و شانسی که داشتیم و جای شکرگزاری دارد، این بود که یک شبکه تلویزیونی جهانی به نام «آریانا» برای تبلیغ رقابت‌ها و پخش مسابقات اعلام آمادگی کرد که در افغانستان بی سابقه بود و این شبکه قرار است اختتامیه این رقابت‌ها را در جمعه آینده، 12 دی ماه پوشش دهد و در سراسر دنیا این مراسم دیده شود. تلویزیون ملی افغانستان و شبکه‌های داخلی افغانستان نیز گفت‌و‌گو‌هایی با ما انجام داده و پخش کرده‌اند.

12 دی ماه؛ اختتامیه

این حافظ و قاری قرآن کریم درباره اختتامیه رقابت‌ها توضیح داد: روز جمعه، 12 دی مراسم اختتامیه برگزار خواهد شد و تلاوت یکی از نفرات برگزیده مسابقات، سخنرانی یکی از فعالان فرهنگی قرآنی درباره فعالیت‌های مجمع قرآنی شیخ عبدالکبیر و سخنرانی عبدالفتاح طاروطی، رئیس کمیته داوری مسابقات از برنامه‎های این مراسم خواهد بود.

وی در پایان یادآور شد: بخشی از اختتامیه نیز به توضیحاتی درباره مسابقات سراج الکبیر، تبیین راهکارهای از بین بردن خلأ‌های موجود در فعالیت‎های قرآنی در افغانستان و تقویت نحوه برگزاری مسابقات قرآنی، توضیحاتی درباره مسابقات و مجمع قرآنی شیخ عبدالکبیر به زبان انگلیسی و تلاوت اختتامیه از جانب بنده اختصاص خواهد یافت.

گفت‌وگو: زهرا نوکانی

انتهای پیام
captcha