متولی مسابقات قرآن «سراج الکبیر» پرنفوذترین مجمع قرآنی در افغانستان است
کد خبر: 3943274
تاریخ انتشار : ۰۶ دی ۱۳۹۹ - ۰۸:۵۶
کریم دولتی در گفت‌و‌گو با ایکنا:

متولی مسابقات قرآن «سراج الکبیر» پرنفوذترین مجمع قرآنی در افغانستان است

کریم دولتی، داور ایرانی نخستین مسابقات بین‎المللی قرآن آنلاین افغانستان درباره پیشینه متولی این رویداد قرآنی اظهار کرد: مجمع شیخ عبدالکبیر حیدری که برگزارکننده رقابت‌هاست، به عنوان یک مرکز قرآنی در کابل فعالیت دارد و معتبرترین و پرنفوذترین مجمع قرآنی در افغانستان به شمار می‌آید.

متولی مسابقات قرآن «سراج الکبیر» پرنفوذترین مجمع قرآنی در افغانستان استبه گزارش ایکنا؛ مجمع قرآنی شیخ عبدالکبیر حیدری در کابل نخستین مسابقات بین‌المللی قرآن کریم آنلاین با نام «سراج الکبیر» را با شعار «ستارگان قرآنی؛ حاملان وحدت» در این کشور برگزار کرده است، این رقابت‌ها که چند روزی است آغاز شده، تنها در رشته قرائت برگزار شده و قاریان 25 کشور در آن شرکت کرده‎اند.

این مسابقات تا 12 دی ادامه دارد و از ایران سیدحجت الله حسینی در آن حضور یافته است و داور ایرانی رقابت‎ها نیز کریم دولتی است که در کنار هفت داور از مصر، عراق، پاکستان، عربستان، لبنان و افغانستان بر این رویداد قرآنی نظارت دارد.

كريم پارچه‌باف دولتی(معروف به كريم دولتی)، متولد سال ۱۳۴۸ در شهر تهران است، وی ديپلم رياضی فيزيك را در سال ۱۳۶۶ و مهندسی شيمی ـ پتروشيمی را از دانشگاه صنعتی اميركبير، در سال ۱۳۷۲ كسب كرد و در سال ۱۳۷۷، كارشناسی ارشد علوم قرآن و حديث را كسب كرد و در سال ۱۳۹۲ موفق به كسب دكتری علوم قرآن و حديث شد، وی همچنين دروس حوزوی را تا پايان لمعتين به طور متفرقه سپری كرد.

كريم دولتی قاری و حافظ كل قرآن كريم است و رتبه‌هايی در مسابقات مختلف قرآنی از جمله رتبه سوم حفظ قرآن در مسابقات كشوری سازمان اوقاف و امور خيريه در سال ۱۳۷۷ را دارا است. وی هم اکنون معاون پژوهش و برنامه‌ریزی شورای عالی قرآن و عضو هیئت علمی گروه پژوهشی مطالعات قرآنی برهان است.

برای آشنایی بیشتر با نحوه دعوت از داوران و قاریان برای حضور در مسابقات سراج الکبیر و روند برگزاری این رقابت با این داور قرآنی گفت‌و‎گو کردیم، وی درباره نحوه آشنایی با این رقابت‌ها گفت: من سال‎هاست در کارهای آموزشی و کلاس‎ها و فعالیت‎های پژوهشی و برگزاری مسابقات قرآن با جامعة المصطفی(ص) در ارتباط هستم و همکاری دارم و از همین طریق نیز برای داوری رقابت‌ها دعوت شدم.

دولتی افزود: مجمع قرآنی شیخ عبدالکبیر حیدری در افغانستان که متولی مسابقات است، برگزاری مسابقات را به شعبه جامعة المصطفی(ص) العالمیه در کابل اطلاع داده و از آن‎ها درخواست کرده که گزینه‎ای را از ایران برای داوری معرفی کند و در نهایت بنده معرفی شدم.

این داور بین‎المللی قرآن تصریح کرد: مجمع شیخ عبدالکبیر به عنوان یک مرکز قرآنی در افغانستان در کابل فعالیت دارد، استاد حیدری(عبدالکبیر حیدری) مدیر مجمع چند سالی برای گذراندن دوره‎های تخصصی قرائت در مصر به این کشور رفته و با اساتید و قاریان بزرگ جهان اسلام در ارتباط بوده است و اکنون این مجمع جزء یکی از معتبرترین و پرنفوذترین مجامع قرآنی در افغانستان به شمار می‌آید.

وی ادامه داد: این مجمع با فعالیت‌هایی که انجام داده و فعالیت‎های تخصصی و حرفه‎ای توانسته است قاریانی از بالاترین سطح تا کسانی در سطوح پایین‌تر را تحت پوشش قرار دهد.

کریم دولتی در ادامه درباره نحوه انتخاب شرکت‎کنندگان مسابقات سراج الکبیر گفت: از کشور افغانستان افرادی با پارامترهای تعیین شده در مرحله داخلی رقابت‌ها شرکت کرده‎ و برای حضور در این رقابت بین‎المللی انتخاب شده‎اند، شرکت‎کنندگان کشورهای دیگر نیز از طریق ارتباطات صورت گرفته و بررسی‌های اولیه برای شرکت این رویداد معرفی و گزینش شده‎اند.

وی تصریح کرد: تلاوت‌ها به صورت آنلاین انجام می‎شود و داوران بر آن نظارت دارند و در نهایت بهترین اجراها انتخاب و تجلیل خواهند شد.

دولتی در پایان یادآور شد: این برای اولین‌بار است که افغانستان چنین تجربه‎ای دارد و مسابقات بین‎المللی قرآن آنلاین برگزار می‎کند، من نیز اولین تجربه حضورم در مسابقات قرآن افغانستان است؛ هر چند که پیش از این با قراء و طلاب افغانستانی مقیم ایران ارتباط داشته‌ام و تعدادی از آنان در جلسات قرآنی ما شرکت کرده‎اند.

گفت‎و‎گو: زهرا نوکانی

انتهای پیام
captcha