به گزارش ایکنا، حجتالاسلام روحالله حریزاوی، معاون راهبری و ارتباط با استانهای سازمان تبلیغات اسلامی نیز در این رویداد ملی که با محوریت بزرگداشت سردار شهید حاج قاسم سلیمانی و به همت سازمان دانشجویان جهاددانشگاهی برگزار شد، با اشاره به مؤلفههای مکتب سلیمانی، اظهار کرد: رهبری از تعبیر مکتب در توصیف شهید سلیمانی استفاده کردند و از سایر عبارات استفاده نکردند. ایشان در نگاه آکادمیک به عنوان شخصی دانشمند، حوزوی و یا دانشگاهی شناخته نمیشدند. واژه مکتب برای صاحبان اندیشه و تألیفات استفاده میشود و خیلی مرسوم نیست که برای ژنرالی موفق در سطح بینالمللی چنین عباراتی به کار برده شود.
وی افزود: در روزهای پایانی ماه رمضان سال گذشته (۱۳ خرداد 98)، رهبری در سخنانی، مکتب امام(ره) را با خوانش جدیدی ارائه کردند و آن خوانش همانا مکتب مقاومت بود و عباراتی مانند خط مقاومت، نظریه مقاومت و دکترین مقاومت را به کار بردند. از سخنان ایشان اینطور به نظر میآید که شهید حاج قاسم سلیمانی یک تعین و تجسد از حضرت امام(ره) در میدان عمل جهاد و مقاومت بوده است.
حریزاوی اشاره به رابطه عجیب و علقه مردم مناطق مختلف با شهید سلیمانی افزود: ایزدیها به شدت خود را مدیون حاج قاسم میدانند و تاریخ تمدن باستانی این سرزمین و کلیساهایی که رو به نابودی بود، به واسطه سردار سلیمانی نجات یافت. لذا همه قومها و نژادها از شهید سلیمانی به نیکی یاد میکنند. سردار سلیمانی حتی نسبت به دشمن با حساسیت رفتار میکردند، در جایی گفتهاند دشمن اصلی ما داعش نیست، داعش دشمن فریبخورده است و تأکید داشتند که با کمترین تلفات استقرار آنها را از بین ببرند. همین موضوع باعث شده است که دشمنان هم از ایشان به نیکی یاد کنند. لذا برخورد ایشان با دشمن همچون برخورد امیرالمومنین(ع) با دشمنان اسلام بوده است.
وی با تأکید بر اینکه حاج قاسم سلیمانی تمام ظرفیتهایی که خداوند در او قرار داده بود را به فعلیت رساند، اظهار کرد: شاکله مکتب سلیمانی عیناً همان مکتب حضرت امام است، در یک تقسیمبندی علمی پیرامون شاکله مکتب امام به سه حوزه بینشی، منشی و کنشی میتوان اشاره کرد. در حوزه بینشی و معرفتی مکتب حاج قاسم، سطح بالایی از معرفت و سطح بالایی از معنویت را مشاهده میکنیم آنگونه در وصیت ایشان مشهود است. توصیه ما به جوانان و همه مردم این است که یکدوره وصیتنامه ایشان را بخوانند یا بشنوند. اینکه ایشان دقیقا به چه چیز میاندیشید.
حریزاوی ادامه داد: در حوزه معنویت، نوعی عرفان حماسی را مشاهده میکنیم که این دو عنصر متعارض و متقابل هم هستند و ایشان توانسته بود زلالی و لطافت عارفی فرهیخته را در اوج حماسه جمع کند. در حوزه منشی نیز یک مدل از رفتار سیاسی، اجتماعی، خانوادگی و حتی تعامل با فرادستان و فرودستان را میبینیم که ممتاز است. حاج قاسم سلیمانی به اهداف و آرمانهای بلندی فکر میکرد آنگونه که این آرمان و هدف در حزببندیها و گروهبندیهای سیاسی گیر نیفتد.
وی با بیان اینکه در حوزه کنشها و رفتارها حرکت حاج قاسم را حرکتی تکلیفمدار بوده است، گفت: ایشان به دنبال آن چیزی بود که وظیفه دینی و ملی است و باری که بر زمینه مانده، بودند و در خلال انتخاب ماموریت خود، آن نقطه را محور انجام وظیفه قرار میدادند. از برجستگیهای ایشان همین بس که طبق محاسبه دقیقی به وظیفه خود عمل کردند و جنگ را به پیروزی رساندند، سپس در دوره صلح به شهادت رسیدند.
حریزاوی درپایان تأکید کرد: ضروری است پایاننامههایی با محوریت مکتب شهید سلیمانی و استراتژیهای ایشان نگاشته شود و از این پژوهشها نیز حمایتهایی صورت پذیرد.