انتقاد آیت‌الله هادوی تهرانی از ناهماهنگی میان برنامه‌های فرهنگی کشور
کد خبر: 3945175
تاریخ انتشار : ۱۳ دی ۱۳۹۹ - ۲۱:۰۷

انتقاد آیت‌الله هادوی تهرانی از ناهماهنگی میان برنامه‌های فرهنگی کشور

استاد خارج سطح حوزه علمیه ضمن انتقاد از ناهماهنگی میان برنامه‌های فرهنگی کشور، گفت: یکی از میدان‌های بزرگ جهاد، میدان فرهنگی و فکری است که متأسفانه ما نتوانسته‌ایم جبهه واحد و به تعبیر قرآن، بنیان مرصوص پیرامون آن تشکیل دهیم.

یبه گزارش ایکنا؛ آیت‌الله مهدی هادوی تهرانی، 13 دی‌ماه در ادامه مباحث تفسیری سوره صف به آیه چهارم این سوره «إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ الَّذِينَ يُقَاتِلُونَ فِي سَبِيلِهِ صَفًّا كَأَنَّهُمْ بُنْيَانٌ مَرْصُوصٌ» اشاره کرد و گفت: نام سوره از این آیه گرفته شده است؛ آیه فرموده است که خداوند کسانی را که در راه او با دشمنان صف در صف مقاتله می‌کنند، دوست دارند.

وی با بیان اینکه در آیه قبل هشدار داده شد که چرا چیزی می‌گویید که خودتان عمل نمی‎کنید، افزود: در آیه چهارم، سخن از عمل است؛ یعنی خداوند کسانی را دوست دارد که آنچه را می‌گویند، خودشان هم در صفوف به هم پیوسته به آن پایبند هستند و عمل می‌کنند. 

استاد حوزه علمیه بیان کرد: یکی از موارد آشکار این آیه، جهاد در میدان جنگ است و مبارزان باید در برابر دشمن بایستند. اگر در جنگ فیزیکی، همراهی و همگامی نباشد، دستاوردها خیلی اندک و سخت خواهد بود و بنیان مرصوص شکل نخواهد گرفت.

وی اضافه کرد: امروز ماهیت جنگ‌ها به علت پیشرفت‌های ماهواره‌ای و ... عوض شده است و یکی از میدان‌های بزرگ جهاد، میدان فرهنگی و فکری است که متأسفانه ما نتوانسته‌ایم جبهه واحد و بنیان مرصوص تشکیل دهیم؛ اگر بنا باشد صدا و سیما و رسانه‌ها و حوزه و دانشگاه هر کدام کار خودشان را بکنند، نمی‌توانیم در برابر تهاجم فرهنگی مؤثر باشیم. 

آیت‌الله هادوی تهرانی با بیان اینکه متأسفانه در سنگرهای فرهنگی و اجتماعی و اقتصادی عقب‌نشینی زیادی داشته‌ایم، تصریح کرد: این عقب‌نشینی در سبک زندگی مردم و نحوه مواجهه اجتماعی و اقتصادی دیده می‌شود ولو اینکه شعار فرهنگ دینی و اسلامی بدهیم؛ بنابراین جهاد و مبارزه صرفاً محدود به مبارزه نظامی نیست.

وی افزود: ظاهر برخی سریال‌ها و فیلم‌ها این است که می‌خواهد یک پیام دینی و مفید اجتماعی را به مردم منتقل کند، اما موارد متعددی در آن وجود دارد که خلاف این هدف است و با آموزه‌های دینی ناسازگار است؛ البته تلاش‌های زیادی در عرصه فرهنگی و اجتماعی انجام می‌شود، اما گاهی اثر هم را خنثی می‌کنند.    

استاد سطح خارج حوزه همچنین با اشاره به آیه پنجم «وَإِذْ قَالَ مُوسَى لِقَوْمِهِ يَا قَوْمِ لِمَ تُؤْذُونَنِي وَقَدْ تَعْلَمُونَ أَنِّي رَسُولُ اللَّهِ إِلَيْكُمْ فَلَمَّا زَاغُوا أَزَاغَ اللَّهُ قُلُوبَهُمْ وَاللَّهُ لَا يَهْدِي الْقَوْمَ الْفَاسِقِينَ» این سوره اشاره کرد و گفت: آیه یادآوری برای پیامبر از داستان زندگی حضرت موسی(ع) است؛ حضرت موسی(ع) به قومش یعنی بنی اسرائیل که برای نجات آنها از دست فرعون آمده بود، گفت چرا مرا اینقدر اذیت می‌کنید، در حالی که می‌دانید من فرستاده خدا هستم.

دورشدن از هدایت الهی؛ ثمره لجاجت در باطل

وی افزود: وقتی قوم بنی اسرائیل منحرف شدند و قدر موسی را ندانستند، خداوند هم دل‌ و قلب‌هایشان را از مسیر الهی دور کرد؛ بارها عرض که مراد از قلب روح و نفس انسان است؛ چیزی که بعد از مرگ، در عالم برزخ باقی مانده و در قیامت مجدداً زندگی جدید مادی را آغاز می‌کند، گرچه در برزخ بدون کالبد مادی است.

استاد حوزه علمیه تصریح کرد: خداوند در این آیه تأکید دارد قوم موسی به علت اینکه نتوانستند مصداق «قد افلح من تزکی» قرار بگیرند و جان خود را رشد دهند، گرفتار خسران و ضرر شدند و خداوند هم قومی را که اهل فسق هستند، هدایت نمی‌کند؛ کسانی که می‌دانند حقیقت چیست، ولی لجبازی کرده و عناد می‌ورزند.

آیت‌الله هادوی تهرانی اظهار کرد: کفاری که از دین و حقیقت بی‌خبر هستند، اینها در آن عالم اگر مقصر نباشند معذور هستند، اما کسانی که می‌دانند دین چیست و به احکام آن التزام ندارند، عذری در پیشگاه خداوند نخواهند داشت.

وی افزود: بر این مبنا، کسانی از شیعیان اثنی‌عشری هستند که جهنم رفته و گرفتار عذاب خواهند شد، اما ممکن است کافرانی باشند که به علت قصور به بهشت بروند؛ بنابراین هرقدر کسی بیشتر بداند، گرفتاری او هم بیشتر است؛ لذا در روایت بیان شده که 70 گناه جاهل بخشیده می‌شود تا یک گناه عالم بخشیده شود، زیرا عالم می‌داند و عذری ندارد.

استاد سطح عالی حوزه علمیه بیان کرد: قصور صرفاً این نیست که کسی به لحاظ فیزیکی دسترسی به حق نداشته باشد، بلکه به لحاظ معرفتی هم ممکن است حق را درک نکرده باشد؛ مانند اینکه کسی یقین دارد که چیزی باطل است، لذا اصلاً دنبال کشف حقانیت نمی‌رود.

وی افزود: موسی خطاب به قومش فرمود که شما می‌دانید و باز مخالفت می‌کنید و این مخالفت ناشی از فسق شماست و خدا هم چنین جماعتی را که بر فسقشان مصر هستند، گمراه نمی‌کند. به تعبیر روایات ما، هم باید به آن چه می‌دانیم عمل کنیم و در این صورت چیزهایی را هم که نمی‌دانیم، خداوند برای انسان روشن می‌کند. 

کد
انتهای پیام
captcha