ساخت بنای یادبود سپهبد سلیمانی و ابومهدی المهندس در تهران و بغداد
کد خبر: 3945567
تاریخ انتشار : ۱۵ دی ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۲

ساخت بنای یادبود سپهبد سلیمانی و ابومهدی المهندس در تهران و بغداد

در مراسم آغاز کلنگ‌زنی احداث بنای یادمان شهید سپهبد سلیمانی و ابومهدی المهندس، رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات اظهار امیدواری کرد این یادمان به یک مجموعه فرهنگی برای معرفی شهدا تبدیل شود.

به گزارش خبرنگار ایکنا، مراسم آغاز عملیات اجرایی یادمان شهیدان سردار حاج قاسم سلیمانی، ابومهدی المهندس و همراهان امروز، 15 دی‌ماه با حضور پیروز حناچی، شهردار تهران، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمهدی خاموشی، رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه، محسن هاشمی، رئیس شورای اسلامی شهر تهران و محمد جلال‌مآب، رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات، برگزار شد.

در این مراسم، محمد جلال‌مآب، رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات، با اشاره به اینکه این بنای یادبود با همکاری شهرداری تهران و ستاد بازسازی عتبات عالیات ساخته خواهد شد، گفت: مدت‌ها در اندیشه این بودیم که چه قدمی می‌توانیم برای حفظ این همه رشادت، آزادگی و جهانی شدن مکتب سردار سلیمانی برداریم که در گذر زمان فراموش و دستخوش تحولات زمانی و مکانی نشود؛ تا اینکه پس از بررسی‌های مختلف و به شور گذاشتن موضوع بین علاقه‌مندان به سردار سلیمانی به این نتیجه رسیدیم که احداث بنای یادبودی که در آن هم محتوای فرهنگی و اعتقادی باشد و هم نگرش معماری در آن لحاظ شود، در مرکز پایتخت جمهوری اسلامی می‌تواند بهترین اثر باشد.

وی ادامه داد: این اثر برای همه نسل‌ها به یاد آنچه که سردار در مکتبش برای همه بشریت به جا گذاشت، آنچه ایشان دفاع از انسانیت نامید، برای تلاش ایشان در راه رهایی از استکبار و زورگویان، برای مقابله با تروریسم در منطقه و ایجاد امنیت و آرامش به جا می‌ماند و این پیام‌ها را به همه نسل‌ها می‌رساند.  

ساخت 2 نماد هم‌شکل در تهران و بغداد

جلال‌مآب هدف دیگر از ساخت این بنا را ایجاد محلی برای ادای احترام همه انسان‌هایی که به این نوع تفکر، آزادگی و رشادت باور دارند به سردار سلیمانی و ابومهدی المهندس بیان کرد و گفت: به همین دلیل تصمیم گرفتیم در پایتخت ایران و عراق دو بنای یاد بود هم‌شکل ساخته شود و این آمیختگی خون شهیدان سلیمانی و ابومهدی المهندس و هم‌خونی بین دو ملت ایران و عراق که به منصه ظهور رسیده، نشان داده شود.  

 

جلال ماب

 

وی تصریح کرد: باید مکانی داشته باشیم که از هر جای دنیا که بخواهند به این تفکر ادای احترام کنند به آنجا بیایند. این بنا باید بتواند آنچه در این دوره اتفاق افتاده را یادآوری کند. البته گنجاندن عظمت کار این شهدا در یک تصویر ممکن نبود به همین دلیل یک ایده و یک تفکر از آنچه می‌تواند در نقش یادمان و معماری اتفاق بیفتد، مدنظر قرار گرفت.

رونمایی از نماد در دومین سالگرد شهادت سردار سلیمانی

رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات در پایان اظهار امیدواری کرد این بنا تا دومین سالگرد شهادت سردار تکمیل و در ادامه به یک مجموعه فرهنگی برای معرفی شهدا تبدیل شود.

در ادامه این مراسم حجت‌الاسلام خاموشی، رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه به بیان آیاتی از قرآن کریم پرداخت که سردار سلیمانی مصداقی از آن آیات بود و گفت: عمر انسان محدود است؛ به پیامبر خطاب می‌شود که هر کسی بر روی این کره خاکی هست خواهد رفت؛ اما چگونه می‌شود که یک انسان ابدی می‌شود و خداوند در خدمت او کون و مکان را قرار می‌دهد؟ انسانی که محدود به زمان، مکان، قدرت و امکانات محدود است اگر با انگیزه الهی حرکت کند طرف مقابل او خداوند است و با خدا معامله می‌کند و ماندگار می‌شود.

وی با اشاره به اینکه خداوند مشتری جان انسان‌های پاک است، گفت: شهید حاج قاسم با همان زبان لطیف می‌گفتند فلانی خیلی زرنگ بود خوب معامله کرد و جانش پرواز می‌کرد که به این آیات عمل کند. آیات قرآن را گشتم تا ببینم سردار سلیمانی را می‌توانم مصداق چه آیاتی از قرآن بدانم، دیدم این عزیز می‌تواند مصداق بسیاری از این آیات باشد. خیلی‌ها تلاش می‌کنند مصداق یک آیه شوند اما این شهید عزیز مصداق بسیاری از آیات بود.

حجت‌الاسلام خاموشی ادامه داد: ایشان فهمید که به خاطر ایمان به خداست که استکبار به کشورهای اسلامی هجمه می‌کند و فرعون زمان را شناخت. امروز تحلیل غربی‌ها را نگاه کنید که از منطقه چه تحلیلی ارائه می‌کنند؟ در همه آنها نام حاج قاسم می‌درخشد. او کسی است که جبهه نظام سلطه  را عقب راند و آرزو می‌کرد در سرزمین عتبات عالیات به شهادت برسد.

سردار سلیمانی را به ما بدهید، بروید سلیمانی‌ها را تربیت کنید

وی با اشاره به آیات سوره کهف، گفت: در راهپیمایی اربعین نزدیک سحر کنار موکبی نشسته بودم و فردی عرب داشت صبحانه درست می‌کرد؛ بحث شهر آمرلی(شهری در عراق که داعش آن را تصرف کرده بود) شد، آن شخص گفت، آمرلی را حاج قاسم نجات داد. گفتم شما هم خیلی مقاومت کردید؛ گفت نه ما افرادی بودیم جدا از هم او ما را کنار هم جمع کرد. بعد گفت شما حاج قاسم را به کشورهای اسلامی بدهید، خودتان بروید حاج قاسم‌ها را پرورش دهید. یعنی حاج قاسم به ما عظمت، اراده و جهت می‌دهد.

 

خاموشی

 

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه در ادامه گفت: حاج قاسم فهمید کهف زمان ولایت است. وصیت‌نامه او ولایت‌نامه اوست؛ می‌گوید از فرمان رهبر چشم نبندید. دیپلماسی عزت‌مندانه ما در گرو مقاومت حاج قاسم و امثال آنهاست و امروز جهان سلطه عقب رانده شده و آنها قدرت ندارند؛ در کل جهان قدرت ندارند. قیافه قدرتمندی می‌گیرند اما قدرت‌نمایی در مقابل قدرت نرم جمهوری اسلامی نخواهند داشت.

وی به آیه 69 سوره نساء که می‌فرماید: «وَمَنْ يُطِعِ اللَّهَ وَالرَّسُولَ فَأُولَئِكَ مَعَ الَّذِينَ أَنْعَمَ اللَّهُ عَلَيْهِمْ مِنَ النَّبِيِّينَ وَالصِّدِّيقِينَ وَالشُّهَدَاءِ وَالصَّالِحِينَ وَحَسُنَ أُولَئِكَ رَفِيقًا؛ و كسانى كه از خدا و پيامبر اطاعت كنند در زمره كسانى خواهند بود كه خدا ايشان را گرامى داشته [يعنى] با پيامبران و راستان و شهيدان و شايستگانند و آنان چه نيكو همدمانند» اشاره کرد و گفت: کسی که از خدا و رسول اطاعت کند در روز قیامت در گروه کسانی خواهد بود که خداوند به آنها نعمت داده است یعنی در میان انبیا، صدیقین و شهدا خواهد بود. آیات بسیاری در قرآن هست که می‌توانیم مثال بزنیم که حاج قاسم مصداق آن آیات است.

حجت‌الاسلام خاموشی با اشاره به اینکه یک سال از شهادت حاج قاسم گذشت، یک سال پر از غم، اندوه و گریه، گفت: حاج قاسم مصداق این آیه شریفه است که می‌فرماید: «وَلَا تَحْسَبَنَّ الَّذِينَ قُتِلُوا فِي سَبِيلِ اللَّهِ أَمْوَاتًا بَلْ أَحْيَاءٌ عِنْدَ رَبِّهِمْ يُرْزَقُونَ؛ هرگز كسانى را كه در راه خدا كشته شده‏‌اند مرده مپندار بلكه زنده‏‌اند كه نزد پروردگارشان روزى داده مى‌شوند».

آرزوی تبرک به دست و انگشتر سردار

وی افزود: عزیز ما اربا اربا شد، دست او افتاده بود؛ آرزوی تبرک به آن دست و انگشتر را همه دارند؛ عزیز ما در جنت است. از بزرگی سؤال کردم این شهدا قیامت را درک می‌‌کنند؟ فرمود نه مثل ما؛ جنت برزخیون متصل به جنت عقبایی آنها می‌شود. سردار خیلی زرنگ بود و رفته بود آیه آیه قرآن را خوانده بود و تصمیم گرفته بود مثل تک تک آیات قرآن شود.

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه در پایان گفت: حاج قاسم اکنون به ما می گوید: «قِيلَ ادْخُلِ الْجَنَّةَ قَالَ يَا لَيْتَ قَوْمِي يَعْلَمُونَ ﴿۲۶﴾ بِمَا غَفَرَ لِي رَبِّي وَجَعَلَنِي مِنَ الْمُكْرَمِينَ؛ [سرانجام به جرم ايمان كشته شد و بدو] گفته شد به بهشت درآى گفت اى كاش قوم من مى‏ دانستند ﴿۲۶﴾ كه پروردگارم چگونه مرا آمرزيد و در زمره عزيزانم قرار داد» (آیه‌های 26 و 27 سوره یس).

محسن هاشمی، رئیس شورای اسلامی شهر تهران، طی سخنانی در این مراسم اظهار کرد: وقتی به زندگی سردار شهید سلیمانی می‌نگریم، مشاهده می‌کنیم که ایشان در تمام زندگی بزرگوارانه خود از دوران جوانی و فرماندهی در دفاع مقدس گرفته تا زمان شهادتشان که خدمات بسیار تأثیرگذاری در عرصه داخلی و جهانی داشتند، مأموریت‌های خود را تمام و کمال انجام داده و موفقیت ایشان نیز مثال‌زدنی بود.

وی با بیان اینکه هیچ نقطه ابهامی در زندگی سردار شهید سلیمانی وجود نداشت، تصریح کرد: ایشان در طول زندگی خود «ما زنده به آنیم که آرام نگیریم» را به منصه ظهور رسانده و همواره خود را در تمامی مسائل مختلف به صورت یک موج نشان داد و در نهایت نیز مورد تقدیر تمامی ملت ایران و سراسر جهان قرار گرفت.

 

هاشمی

 

هاشمی با اشاره به آخرین دیدار خود با سردار شهید سلیمانی بیان کرد: آخرین دیداری که با ایشان داشتیم، در زمان رحلت مرحوم آیت‌الله هاشمی رفسنجانی بود که ایشان چند بار به جماران تشریف آوردند. اولین بار که شهید سلیمانی در مراسم وداع با مرحوم آیت‌الله هاشمی به جماران آمدند، با سخنان خود به خانواده و مادر روحیه دادند و یک انگشتری نیز در اختیار خانواده قرار دادند که در هنگام دفن از آن استفاده شود.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران ادامه داد: سردار شهید سلیمانی در سخنان خود همواره به مسئله استکبارستیزی و صهیونیزم‌ستیزی اشاره داشتند که خود ایشان نیز مصداق همین حرکت عظیم علیه استکبار جهانی بودند. حرکتی که از ابتدای جنبش انقلابی در کشور مدنظر جدی امام راحل(ره) و همه بزرگان انقلاب بود.

وی افزود: زمانی که مرحوم آیت‌الله هاشمی رفسنجانی کتاب «سرگذشت فلسطین» یا «کارنامه سیاه استعمار» را در سال 43 منتشر کردند، این کتاب خیلی در جامعه ایران گسترش پیدا کرده و مورد استقبال مردم و اندیشمندان قرار گرفت.

هاشمی با بیان اینکه پایه و اساس انقلاب اسلامی همین استکبارستیزی و صهیونیزم‌ستیزی بود، گفت: رژیم طاغوت به صورت جدی به دنبال ارتباط با صهیونیست‌ها و حمایت از آن‌ها بود، اما حرکت انقلابی مردم ایران بر پایه صهیونیزم‌ستیزی آغاز شد و به پیروزی رسید.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران بیان کرد: این حرکت در طول انقلاب اسلامی ادامه پیدا کرد و آثار زیادی داشت و سردار شهید سلیمانی نیز در مبارزه با استکبار و صهیونیزم در خط مقدم نبرد قرار گرفت و بی‌مهابا و بدون ترس در برابر ایشان ایستاد و همانطور که خود بیان کرده است، هیچ‌گاه در برابر آن‌ها به خود ترس راه نداد.

وی ضمن گرامیداشت یاد و خاطره سردار شهید سلیمانی و یاران باوفای ایشان، تصریح کرد: شورای اسلامی شهر تهران در همان زمان شهادت سردار سلیمانی، خیلی فوری مصوبه ساخت یک المان برای ایشان، ابومهدی المهندس و همراهان ایشان را در نظر گرفت، اما با توجه به حساسیت شهردار تهران در گرفتن ایده‌های مختلف، آغاز اجرای این طرح تا به امروز به طول انجامید که انتظار می‌‎رود تا با سرعت مناسب پیش رفته و در اولویت برنامه‌های شهرداری قرار گیرد. امیدواریم بتوانیم راه سردار شهید سلیمانی و یاران باوفای ایشان را به خوبی ادامه دهیم.

 

فروتنی در برابر والدین و احترام ویژه به ساحت حضرت زهرا(س)؛ مهمترین دلایل عزتمندی سردار دل‌ها

 

همچنین، پیروز حناچی، شهردار تهران نیز در این مراسم طی سخنانی با اشاره به آیه شریفه «وَلِلَّهِ الْعِزَّةُ وَلِرَسُولِهِ وَلِلْمُؤْمِنِينَ وَلَكِنَّ الْمُنَافِقِينَ لَا يَعْلَمُونَ؛ عزت از آن خدا و از آن پيامبر او و از آن مؤمنان است، ليكن اين دورويان نمى‏‌دانند»، اظهار کرد: بسیار خرسندم که فرصتی پیش آمد تا بتوانیم در سالگرد شهادت سردار دل‌ها شهید قاسم سلیمانی و بنا به عهدی که با اعضای شورای اسلامی شهر تهران داشتیم و نیز با پیشنهاد ستاد بازسازی عتبات عالیات، عملیات اجرایی یادمان شهیدان سردار حاج قاسم سلیمانی، ابومهدی المهندس و همراهان را آغاز کنیم.

حناچی ادامه داد: شهرداری تهران به واسطه شهادت سردار سلیمانی دو اقدام را در دست اقدام دارد. اولین اقدام مربوط به ساخت یادمان و یادبود «سرباز وطن» در بالاترین نقطه تپه‌های عباس‌آباد است که هم‌اکنون طراحی این یادمان به مسابقه گذاشته شده است و دومین اقدام نیز احداث یادمان شهیدان سردار حاج قاسم سلیمانی، ابومهدی المهندس و همراهان در کنار دریاچه خلیج فارس است که امروز اجرا می‌شود.

وی با بیان اینکه شهید حاج قاسم سلیمانی از زمره افرادی است که جزء دستاوردهای انقلاب اسلامی محسوب می‌شود، گفت: امثال سردار شهید سلیمانی از جوانانی بودند که همراه با انقلاب اسلامی از دورترین نقاط کشور وارد میدان شده و به واسطه انقلاب و دفاع مقدس فرصت خدمت‌ به مردم و کشور را به دست آوردند. سردار سلیمانی از کار و تلاش در زمین‌های کشاورزی گرفته تا جنگ تحمیلی و پس از آن در زمینه مبارزه با استکبار جهانی و صهیونیست‌ها خدمات شایسته‌ای برای مردم ایران اسلامی داشت.

حناچی ادامه داد: هشت سال دفاع مقدس به عنوان ذخیره‌ای بی‌بدیل در کنار بسیاری از شهدایی که امروز جای آن‌ها در میان ما خالی است، نیروهایی را تربیت کرد که امروز ذخیره انقلاب و کشور هستند و اگر ایران اسلامی ما امروز روی پای خود ایستاده و بسیاری از مسائل و مشکلات را به خوبی حل می‌کند، به واسطه خودباوری است که در این سال‌‎ها اتفاق افتاده و بنیان آن از سوی عزیزانی همچون سردار سلیمانی گذاشته شد.

شهردار تهران با بیان اینکه شهید سلیمانی نیز جزء همین ذخایر اسلام و انقلاب بود، افزود: ایشان همیشه این جمله را بیان کرده و بدان اعتقاد داشتند که در هر بحرانی، یک فرصت نهفته است و می‌توانیم آن بحران را به شرط اینکه نترسیم و نترسانیم به یک فرصت تبدیل کرده و از آن بهره‌برداری کنیم. امروز حتی کشورهای ابرقدرت دنیا نیز این نگاه را دارند و تلاش می‌کنند تا تهدیدات خود را به یک فرصت تبدیل کنند.

وی با اشاره به اینکه سردار شهید سلیمانی مصداق بارز «أَشِدَّاءُ عَلَى الْكُفَّارِ رُحَمَاءُ بَيْنَهُمْ» بود، گفت: دل نازک و رحیم ایشان در برابر فرزندان شهدا، خانواده شهدا و حتی نیروهای تحت امرشان زبانزد خاص و عام بود. البته شهید سلیمانی در عرصه دفاع مقدس و پس از آن در جنگ با استکبار و صهیونیزم جهانی با قدرت و شدت در برابر دشمنان ایستاد و از اسلام دفاع کرد.

حناچی بیان کرد: بی‌توجهی به دنیا یکی از ویژگی‌های بارز سردار شهید سلیمانی بود. ایشان جمله معروفی داشتند که «کار را برای خدا کنید، آن کسی که باید ببیند، می‌بیند». واکنش مردم ایران و سایر نقاط جهان نسبت به شهادت ایشان، مسئله‌ای عادی نبود و علل فراوانی داشت. یکی از این دلایل، احترام فراوان ایشان نسبت به ساحت مقدس حضرت فاطمه زهرا(س) و اهتمام برای احداث شبستان حضرت فاطمه(س) در مضجع شریف حضرت علی(ع) بود که کار بسیار فاخری در این زمینه انجام دادند.

شهردار تهران اظهار کرد: کسانی که دوران دفاع مقدس را به یاد دارند، می‌دانند که یکی از آرزوهای بزرگ تمام شهدای ما زیارت کربلا و عتبات بود که در حال و هوای این آرزو به شهادت رسیدند. شهید سلیمانی در باز شدن و امنیت راه کربلا و فراهم کردن مسیر زیارت عتبات نقش بسیار زیادی داشتند.

وی تصریح کرد: فروتنی و ادب به پدر و مادر و دیگران از دیگر ویژگی‌های سردار شهید سلیمانی بود. نقل است که ایشان در زمان دفاع مقدس تا مطمئن نمی‌شد غذا به همه گروه‌ها رسیده، لب به غذا نمی‌زد. این‌ها خصیصه‌هایی است که باعث عزت انسان می‌شود. کسانی که سردار شهید سلیمانی و یاران ایشان را به شهادت رساندند، بدانند که شهادت سردار برای آن‌ها به مراتب بدتر از زنده بودن ایشان است. شهدای ما برکاتی دارند که بخشی از این برکات پس از شهادت آن‌ها تجلی پیدا می‌کند.

انتهای پیام
captcha