کد خبر: 3945844
تاریخ انتشار : ۱۶ دی ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۹

شیوه‌نامه روزآمدسازی کتاب‌های درسی تصویب شد

سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی در راستای روزآمدسازی نظام‌مند و اصولی محتوای کتاب‌های درسی شیوه‌نامه تغییر کتاب‌های درسی را تدوین کرد.

روزآمدسازی کتابهای درسی

به گزارش ایکنا به نقل از روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی، این سازمان در راستای روزآمدسازی نظام‌مند و اصولی محتوای کتاب‌های درسی و به منظور اجتناب از هرگونه اصلاحات بدون پشتوانه پژوهشی و مبتنی بر تصمیمات شورای برنامه‌ریزی، شیوه‌نامه تغییر کتاب‌های درسی را تدوین کرد.
 
در مقدمه این شیوه‌نامه آمده است؛ در نظام تعلیم و تربیت عمومی جمهوری اسلامی کتاب درسی از جایگاه بسیار بالایی برخوردار است و در حال حاضر به عنوان اصلی‌ترین جزء بسته یادگیری است که بر اساس برنامه و اهدافی معین و با حجمی مشخص تدوین می‌شود. کتاب درسی، مفهوم برنامه درسی و ساختار‌ها را، به طریقی که برای تربیت، آموزش و یادگیری مناسب است، تبیین و تفسیر می‌کند. کتاب درسی از طرف مخاطبان اصلی آن یعنی دانش آموزان، معلمان و متولیان و علاقه‌مندان این حوزه از لحاظ ابعاد فرهنگی، مذهبی، اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و حتی جغرافیایی و زمانی با حساسیت بسیار بالایی مورد رصد و پایش قرار می‌گیرد.
 
همچنین کتاب‌های درسی همواره یکی از نقاط مهم مورد توجه جریانات و نظام‌های معاند، بهانه جویان و دشمنان انقلاب برای مقابله با نظام مقدس جمهوری اسلامی به حساب آمده‌اند؛ بنابراین در زمینه تغییرات و اصلاحات کتاب‌های درسی می‌بایست نهایت حساسیت و دقت را به کار بست. در این راستا شیوه‌نامه حاضر مراحل و فرایند انجام اصلاحات و تغییرات در کتاب‌های درسی را به نحوی ترسیم کرده است که با مؤثرترین شکل ممکن انجام پذیرد.

این شیوه‌نامه در ۱۰ ماده و ۵ پیوست شامل اصطلاحات و مفاهیم اساسی نیازسنجی و طراحی تألیف، تغییر و اصلاح کتاب‌های درسی، پایش برنامه‌های درسی، بررسی نوع تغییرات، تألیف، آماده‌سازی، کنترل نهایی کتاب درسی و ... تهیه شده و به تصویب هیئت رئیسه سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی رسیده است. این شیوه‌نامه از تاریخ تصویب لازم‌الاجرا است.

پرسش‌نامه توجیهی تغییرات کلی در کتاب درسی، معیار‌های تألیف کتاب درسی، بایسته‌های مورد انتظار از مؤلفان کتاب‌های درسی، ملاحظات اساسی در تنظیم کارت خبر، چک‌لیست از جمله پیوست‌های این شیوه‌نامه است.

در بخش معیار‌های تألیف کتاب درسی به مباحثی همچون طراحی آموزشی، صحت علمی و اهمیت محتوا، زبان، فرایند تألیف، سازمان‌دهی و چاپ، زمان آموزشی و ملاحظات قانونی پرداخته شده است.

در پایان این شیوه‌نامه روند نمای تولید و اصلاحات کتاب‌های درسی به طور کامل شرح داده شده است.
انتهای پیام
captcha