آخرین تحولات آمریکا / هجوم هواداران ترامپ به ساختمان کنگره و واکنش‌ها
کد خبر: 3946245
تاریخ انتشار : ۱۸ دی ۱۳۹۹ - ۰۸:۴۰

آخرین تحولات آمریکا / هجوم هواداران ترامپ به ساختمان کنگره و واکنش‌ها

در پی تجمع هواداران ترامپ در زمان جمع‌آوری آرای الکترال در ساختمان کنگره در کاپیتال هیل، معترضان با پلیس درگیر شدند و جلسه متوقف شد.

آخرین تحولات آمریکا / هجوم هواداران ترامپ به ساختمان کنگره و واکنش‌هابه گزارش ایکنا، در پی تجمع هواداران ترامپ در زمان جمع آوری آرای الکترال در ساختمان کنگره، معترضان با پلیس درگیر شدند و نشست روز چهارشنبه مجلس نمایندگان و سنای آمریکا برای شمارش آرای الکترال انتخابات ریاست جمهوری متوقف شد. در ادامه آخرین تحولات و اظهارنظرها در این رابطه از نظر می‌گذرد؛

جوزپ بورل رئیس دیپلماسی اتحادیه اروپا، آنچه در واشنگتن اتفاق می‌افتد را «حمله به دموکراسی ایالات متحده امریکا و حاکمیت قانون» می‌داند.

بورل در توییتر خود نوشت: «از دید جهان، دموکراسی آمریکا امروز در محاصره است. این حمله بی سابقه به دموکراسی، نهادهای ایالات متحده و قانون است.»

وی تأکید کرد که همگان باید به نتایج انتخابات ریاست جمهوری آمریکا احترام بگذارند.

پیش از این، معترضین در حمایت از دونالد ترامپ، رئیس جمهور فعلی ایالات متحده، در واشنگتن تجمع کردند و به ساختمان کنگره حمله کردند و جلسه ای را که قرار بود پیروزی جو بایدن رئیس جمهور منتخب را تصویب کند ، قطع کردند. تاکنون 5 نفر در این حادثه زخمی شده‌اند.

تعدادی از معترضین به نتایج انتخابات آمریکا سعی کردند از درهای گالری نمای شمالی پایتخت وارد ساختمان کنگره شوند و پلیس شروع به زدن گاز اشک آور از داخل کرد.

معترضان در واکنش به این برخورد پلیس فریاد می ‌زنند: «شرم آور است».

با هجوم طرفداران ترامپ به ساختمان کنگره و تلاش برای ورود به ساختمانی که در حال شمارش آرای الکترال کالج است، تمام درب‌های کنگره قفل شد.

واکنش وزیر امور خارجه فرانسه

وزیر امور خارجه فرانسه ژان ایو لودریان آنچه را در واشنگتن اتفاق می‌افتد، تجاوز به دموکراسی خواند و خواستار احترام به انتخاب مردم آمریکا شد.

یکی از نمایندگان آمریکا خبر در توئیتر خود بر فشار ها بر ترامپ برای پذیرفتن ترک کاخ سفید داد.

ايلیا عمر يکی از نمايندگان کنگره امريکا با توجه به حوادث پیرامون کاپیتال اعلام کرد که در حال آماده سازی شرایط برای فشار بر ترامپ هستیم.

گزارش‌ها حاکی از آن است که حداقل پنج نفر در تیراندازی در ساختمان کاپیتال زخمی شدند. زنی که بر اثر شلیک نیروهای امنیتی آمریکا در ساختمان کاپبتال کنگره زخمی شده بود، درگذشت.

تمدید وضعیت اضطراری در واشنگتن تا روز بعد از مراسم تحلیف بایدن

شهردار واشنگتن دی سی پایتخت آمریکا وضعیت اضطراری را برای ۱۵ روز دیگر تا بعد از مراسم ادای سوگند جو بایدن تمدید کرد.

موریل بوزر گفت: «امروز خیلی‌ها با هدف خشونت و تخریب به دی‌سی آمدند و دست به خشونت و تخریب زدند. آنها مواد آزارنده، آجر، شیشه نوشابه پرتاب کرده اند و سلاح کشیده‌اند و برای ادامه این کار انگیزه دارند.»

4 نفر در در آشوب‌های ساختمان کنگره جان خود را از دست دادند

پلیس واشنگتن اعلام کرد که در جریان یورش هواداران ترامپ به ساختمان کنگره چهار نفر جان خود را از دست داده‌اند.

علاوه بر زنی که به ضرب گلوله پلیس کشته شد، سه نفر دیگر در نتیجه شرایط اورژانسی پزشکی جان خود را از دست دادند.

توييتر حساب ترامپ را براى ١٢ ساعت بست

توئیتر پس از تعلیق دو پیام تحریک آمیز دونالد ترامپ درباره تقلب در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، دسترسی او به حساب کاربری‌اش را به مدت ۱۲ ساعت تعلیق کرد.

توييتر با صدور بیانیه‌ای هشدار داد، در صورت تکرار نقض قوانین این شبکه اجتماعی، دسترسی رئیس جمهوری آمریکا به صورت دائم مسدود می‌شود.

دسترسی ترامپ به فیس بوک و اینستاگرام هم قطع شد

پس از تعلیق توییتر ترامپ، فیسبوک و اینستاگرام هم اعلام کردند حساب کاربری رییس جمهوری آمریکا را به دلیل نقض قوانین برای ۲۴ ساعت مسدود می‌کنند.

موج استعفا در دولت آمريكا و زمزمه‌هاى بركنارى ترامپ از قدرت

زمزمه‌هایی شنیده می‌شود مبنی بر اینکه اعضای کابینه ترامپ مشغول گفت‌وگو درباره احتمال فعال‌سازی متمم شماره ۲۵ قانون اساسی آمریکا به منظور برکناری ترامپ از قدرت هستند اما هنوز هیچ طرح رسمی به مایک پنس ارائه نشده است.

«استفانی گریشام» رئیس کارکنان «ملانیا ترامپ» همسر رئیس‌جمهور آمریکا در پی خشونت هواداران ترامپ در کنگره استعفا داد.

«سارا متیوز» معاون سخنگوی کاخ سفید در پی خشونت هواداران ترامپ در کنگره از مقام خود استعفا كرد.

«آنا ریکی نیکِتا» مسئول امور اجتماعی کاخ سفید سومین مقام آمریکایی است که بعد از بحران کنگره، از سمت خود در دولت ترامپ استعفا داد.

سران و مقامات ارشد کشورهای مختلف وقایع کنگره آمریکا را تأسف بار خواندند

ساعاتی پس از آشوب طرفداران ترامپ در اطراف کنگره آمریکا و ورود آنها به ساختمان این کنگره و درگیری آنها با پلیس واشنگتن، واکنشهای تقریبا یکدستی از جانب سیاستمداران کشورهای مختلف در محکومیت این اقدام صورت گرفت.

حمله جدی به دموکراسی

وزرای خارجه کانادا و فرانسه یورش به کنگره امریکا را محکوم کرده و خواستار انتقال صلح آمیز قدرت در واشنگتن شده اند.

وزارت خارجه فرانسه این واقعه را «حمله جدی به دموکراسی» خوانده است.

وزیر خارجه کانادا هم نوشته: «کانادا عمیقا از آنچه در واشنگتن روی می دهد شگفت زده شده است. انتقال صلح آمیز قدرت بنیادی ترین اصل دموکراسی است».

بوریس جانسون: شرم‌آور است

بوریس جانسون، نخست وزیر بریتانیا در توییتی صحنه‌های مخابره شده از کنگره آمریکا را شرم آور خوانده و محکوم کرده است.

او نوشته: «ایالات متحده آمریکا جلودار دموکراسی در تمام جهان است و مهم است که اکنون در صلح و نظم فرآیند انتقال قدرت را پی بگیرد».

وزیر خارجه آلمان: ترامپ پایمال کردن دموکراسی را متوقف کند

ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو: صحنه‌هایی تکان‌دهنده در واشنگتن دی‌سی. باید به نتیجه این انتخابات دموکراتیک احترام گذاشته شود.

معاون ترامپ هم خواستار توقف فوری هجوم به کنگره شد

مایک پنس، معاون ریاست جمهوری آمریکا در توییتر ضمن محکوم کردن هجوم به کنگره خواستار توقف فوری این اقدام و ترک بلافاصله محوطه کنگره شد.

او در حال ریاست جلسه تایید نتایج انتخابات بود که یورش آغاز شد و مأموران او را فورا از محل بیرون بردند.

پنس در توییتر ترامپ را آنفالو کرده و هدر صفحه توییتر خود را به تصویری از پیروزی جو بایدن و کامالا هریس اختصاص داده است. 

جرج بوش: وقایع کنگره اغتشاش و آشوب است

جرج بوش با اغتشاش خواندن یورش به کنگره گفت در مراسم سوگند بایدن حاضر خواهد شد

جرج دبلیو بوش، رئیس جمهوری سابق آمریکا در واکنش به حمله هواداران دونالد ترامپ به کنگره ضمن اغتشاش و آشوب خواندن آن گفته برای حمایت از انتقال صلح آمیز قدرت که اصلی‌ترین رکن دموکراسی در قانون اساسی آمریکاست، شخصا در مراسم ادای سوگند جو بایدن که قرار است ۲۰ ژانویه در کنگره آمریکا برگزار شود، حضور خواهد یافت.

«بنی گانتز» وزیر جنگ اسرائیل نیز در واکنش به تحولات کنگره آمریکا گفت:«باور نمی‌کردم [روزی] شاهد چنین تصاویری باشم».

فرماندار ایالت «ایلی‌نوی» در بیانیه‌ای گفت: «تلاش‌های ترامپ برای تشویق به کودتا، خیانت بزرگی است و باید او را فوراََ استیضاح و از قدرت برکنار کرد.

مقامات آمریکایی خواستار برکناری ترامپ با استناد به قانون اساسی شدند

شماری از مقامات آمریکایی از جمله چند عضو دمکرات کمیته قضایی مجلس نمایندگان، برخی وزراء و اعضای هیئت دولت خواستار برکناری «دونالد ترامپ» با استناد به ماده ۲۵ اصلاحی قانون اساسی، به رغم دو هفته مانده به پایان ریاست جمهوری وی شدند.

بر اساس برخی گزارش های تایید نشده تعدادی از وزراء دولت آمریکا در نظر دارند، ترامپ را دو هفته مانده به پایان دوره ریاست جمهوری وی، با استناد به ماده ۲۵ اصلاحی قانون اساسی ایالات متحده برکنار کنند. بر اساس این ماده، معاون رئیس جمهوری و اکثریت کابینه دولت قادر خواهند بود رئیس جمهوری را فاقد صلاحیت تصدی قدرت اعلام کنند.

فرماندار جمهوری‌خواه ایالت ورمونت نیز خواستار برکناری یا استعفای ترامپ از ریاست‌جمهوری شد.

«برنی سندرز» سناتور دموکرات نیز گفت: «ترامپ مستقیما مسئول آشوبی است که رخ داده و در تاریخ به عنوان خطرناک‌ترین رئیس‌جمهور شناخته خواهد شد.

میت رامنی سناتور جمهوری‌خواه از یوتا و نامزد سابق این حزب در انتخابات ریاست جمهوری در بیانیه‌ای نوشته است: آنچه امروز اینجا اتفاق افتاد شورشی بود که رئیس جمهور ایالت متحده به آن دامن زد. کسانی که امروز با اعتراض به نتایج انتخابات مشروع و دمکراتیک تصمیم به ادامه حمایت از قمار خطرناک او گرفتند، برای همیشه شریک جرم این حمله بی‌سابقه علیه دمکراسی ما شناخته خواهند شد.

اوباما: وقایع کنگره نتیجه دروغگویی ترامپ است

باراک اوباما رئیس‌جمهوری اسبق آمریکا نیز گفت: خشونت‌های ساختمان کنگره نتیجه اقدمات تحریک‌آمیز و دروغگویی رئیس‌جمهوری آمریکا است که این موضوع مایه شرمساری است.

«جیمز متیس» وزیر دفاع پیشین دولت آمریکا اظهار کرد: تهاجم امروز به کنگره که با هدف سرکوب کردن دموکراسی آمریکا انجام شد، به دلیل تحریکات ترامپ بود.
او با توسل به ریاست‌جمهوری برای تخریب اعتمادها به انتخابات ما و مسموم کردن احترام ما به شهروندان خود، تلاش کرد. ترامپ، همانطور که لیاقتش را دارد، یک مرد بدون کشور خواهد شد.

بیانیه بیل کلینتون در محکومیت وقایع کنگره

بیل کلینتون نیز در بیانیه‎ای اعلام کرد: امروز ما با حمله بی سابقه‌ای به پایتخت، قانون اساسی و کشور خود مواجه شدیم.  بیش از چهار سال سیاست سمی در گسترش اطلاعات غلط، قرار دادن آمریکایی‌ها در برابر یکدیگر  و  کاشتن بی اعتمادی به سیستم ما و  به این حمله دامن زد.
این مسابقه از سوی دونالد ترامپ و سرسخت ترین فعالانش، از جمله بسیاری در کنگره، شروع شد تا نتایج انتخاباتی را که از دست داد، لغو کند.  انتخابات آزاد بود، شمارش عادلانه بود، نتیجه نهایی است.  ما باید انتقال صلح آمیز قدرت را که در قانون اساسی ما حکم است، انجام دهیم.  من همیشه معتقد بوده‌ام که آمریکا از افراد خوب و شایسته تشکیل شده است.  هنوز  هم معتقدم.  اگر این واقعی است که هست، ما باید خشونت امروز را رد کنیم، کتاب زندگی را ورق بزنیم و با احترام به قانون اساسی خود، به دولت مردم و مردم و قانون پایبند باشیم.

رهبران آمریکای شمالی و جنوبی از حمله روز چهارشنبه هواداران دونالد ترامپ به کنگره آمریکا ابراز حیرت کرده‌اند.

آلبرتو فرناندز رئیس جمهور آرژانتین حمایت خود را از جو بایدن اعلام و خشونت‌های جدی را محکوم کرد.

ایوان دوکو از کلمبیا هم این خشونت‌ها را محکوم و از اعضای کنگره حمایت کرد.

 

انتهای پیام
captcha