آخرین اخبار از تحولات آمریکا/ از پذیرش شکست توسط ترامپ تا دومینوی استعفای اعضای دولت
کد خبر: 3946370
تاریخ انتشار : ۱۹ دی ۱۳۹۹ - ۰۹:۳۶

آخرین اخبار از تحولات آمریکا/ از پذیرش شکست توسط ترامپ تا دومینوی استعفای اعضای دولت

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا سرانجام پس از چند هفته در پیامی ویدیویی شکست در انتخابات ریاست‌جمهوری را پذیرفت و متعهد به انتقال منظم قدرت به دولت بعدی شد.

به گزارش ایکنا؛ به نقل از پایگاه خبری عربی 21، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا، بامداد امروز، 19 دی‌ماه، در پیامی ویدیویی شکست در رقابت‌های انتخابات ریاست جمهوری را پس از چند هفته پذیرفت و متعهد به انتقال منظم قدرت به دولت بعدی شد.

وی در این پیام ویدیویی ضمن تأیید نتیجه انتخابات ریاست جمهوری توسط کنگره، شرکت‌کنندگان در اقدامات خشونت‌آمیز حمله به کنگره را تهدید کرد که بهای آن را خواهند پرداخت.

دونالد ترامپ که خود از تحریک‌کنندگان اصلی حمله افراد خشونت‌طلب به ساختمان کنگره بود، این افراد را شورشیانی دانست که دموکراسی آمریکا را خدشه‌دار کردند و مدعی شد که آن‌ها نمایندگان آمریکا نیستند. 
 
این در حالی است که «کیلی مک‌انانی»، سخنگوی کاخ سفید نیز بامداد امروز در کنفرانسی خبری بدون اشاره به تحریک آشوبگران روز چهارشنبه توسط ترامپ، مدعی شد: «کسانی که به صورت خشونت‌بار کنگره ما را به محاصره در آوردند بر خلاف تمام چیزی عمل کردند که این دولت برای آن ایستادگی کرد.»

چهارشنبه شب بود که همزمان با بر‌گزاری جلسه مشترک کنگره آمریکا برای تأیید نهایی پیروزی «جو بایدن»، در انتخابات ریاست جمهوری، عده‌ای از هواداران ترامپ که در مقابل این ساختمان تجمع کرده بودند به داخل آن یورش بردند. در جریان این حمله ۴ نفر کشته شده و ۱۴ مأمور پلیس واشنگتن مجروج شدند. به گفته سخنگوی اداره پلیس پایتخت آمریکا تاکنون ۵۲ در نفر از این مهاجمین بازداشت شده‌اند.

هنگام وقوع این حمله، جلسه مشترک کنگره لغو اما پس از ساعاتی از سر گرفته شد. در جلسه مشترک نمایندگان سنا و مجلس نمایندگان آمریکا، بایدن با کسب ۳۰۶ رأی الکترال در مقابل ترامپ با ۲۳۲ رأی الکترال پیروز شد و رسماً به‌عنوان رئیس‌جمهور ایالات متحده آمریکا مورد تأیید قرار گرفت.
 
زخمی‌شدن 60 پلیس کنگره

«کِن دیلانیان»، خبرنگار شبکه خبری «ان‌بی‌سی» به نقل از «تیم رایان»، نماینده دموکرات ایالت اوهایو در مجلس نمایندگان اعلام کرد که حدود ۶۰ نیرو‌ی پلیس کنگره در جریان حادثه حمله به ساختمان کنگره مجروح شده‌اند. 
 
وی در پیام خود همچنین نوشت که از میان این مجروحان ۱۵ نفر به بیمارستان اعزام شده‌اند و حال یک نفر از آنان وخیم گزارش شده است.
 
تیم رایان یکی از نمایندگان دموکراتی است که بعد از حمله آشوبگران به کنگره آمریکا خواستار استیضاح دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا شد. 
 
برکناری ترامپ
 
نمایندگان دموکرات مجلس نمایندگان آمریکا مصمم به برکناری ترامپ هستند و در همین راستا، روند استیضاح وی را آغاز کرده‌اند این در حالی است که تنها 11 روز تا پایان دوران ریاست جمهوری ترامپ باقیمانده است.

این در حالی است که دومینوی استعفای اعضای دولت ترامپ که از روز گذشته آغاز شد، به بتسی دیواس وزیر آموزش رسید و وی شامگاه پنجشنبه با انتقاد از شورش روز چهارشنبه در پایتخت آمریکا و یورش طرفداران ترامپ درکنگره، استعفا داد.
 
پیش از دیواس، الین چائو وزیر حمل و نقل از دولت ترامپ استعفا داد و دلیل آن را شورش روز چهارشنبه هواداران ترامپ اعلام کرد.

«رایان تالی»، مشاور و مدیر میز اروپا و روسیه در شورای امنیت ملی آمریکا و «میک مولوینی»، سرپرست سابق رئیس ستاد کارکنان کاخ سفید و نماینده کنونی آمریکا در امور ایرلند شمالی نیز در اعتراض به حوادث کنگره، از سمت خود استعفا کرده بودند.
 
ترامپ به دنبال صدور فرمان عفو خود
 
روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز خبر داد که «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا به دستیاران خود گفته که قصد دارد در روزهای واپسین ریاست جمهوری خود،‌ فرمان عفو خود را صادر کند.

نیویورک تایمز به نقل از دو منبع آگاه درباره این موضوع نوشت که پس از روز انتخابات در سوم نوامبر (13 آبان) ترامپ بارها به مشاوران خود گفته که وی درصدد صدور فرمان بخشش خود است و به دنبال بررسی تاثیرات قانونی و سیاسی این اقدام خود بوده است، اقدامی که یکی از فوق‌العاده‌ترین و بی‌سابقه‌ترین اقدامی خواهد بود که یک رئیس جمهور آمریکا در تاریخ این کشور از قدرت خود برای آن استفاده می‌کند.

تأکید نانسی پلوسی بر پاسخگویی اف‌بی‌آی و پنتاگون
 
رئیس مجلس نمایندگان آمریکا با تأکید بر اینکه پلیس فدرال آمریکا (اف‌بی‌آی) و پنتاگون نیز باید پاسخگوی بی‌کفایتی در برابر حمله هواداران ترامپ به کنگره باشند، اعلام کرد که رئیس‌جمهور آمریکا به‌عنوان عامل اصلی این حادثه باید از سمت خود خلع شود.

نانسی پلوسی رئیس مجلس نمایندگان آمریکا از مایک پنس معاون رئیس‌جمهور و دیگر اعضای کابینه ترامپ خواست که با فعال کردن متمم بیست‌وپنجم قانون اساسی آمریکا دونالد ترامپ را از قدرت خلع کنند.

نانسی پلوسی نیز مانند چاک شومر رهبر دموکرات‌های سنا تهدید کرد که اگر مایک پنس و دیگر اعضای کابینه ترامپ اقدام به برکناری ترامپ از طریق فعال‌سازی متمم بیست‌وپنجم قانون اساسی آمریکا نکنند، کنگره رأساً وارد عمل می‌شود و ترامپ را استیضاح خواهد کرد.

انتهای پیام
captcha