«گوگیناوری»؛ مسجدی متعلق به دوره عثمانی در گرجستان
کد خبر: 3946498
تاریخ انتشار : ۲۰ دی ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۵
نگاهی به مساجد سرزمین صخره و سنگ/ 1

«گوگیناوری»؛ مسجدی متعلق به دوره عثمانی در گرجستان

مسجد گوگیناوری(Goginauri) در منطقه «شوخوی» در گرجستان واقع شده است، این مسجد در سال 1843 میلادی (1259 هجری) ساخته و در سال‌های 1990 و 2016 به وسیله صنعتگران بازسازی شد.

به گزارش ایکنا به نقل از رایزنی فرهنگی ایران در گرجستان، گوگیناوری احتمالاً قدیمی‌ترین مسجد باقی مانده در منطقه «شوخوی» مستعد رانش زمین است. این مسجد از دوره شوروی به عنوان یک انبار جان سالم به در برد، کنده‌کاری‎های آن در زیر یک لایه ضخیم سفیدکاریِ مهر و موم شده باقی مانده است.

حفره سقفی هشت ضلعی مسجد با یک مدال بزرگ تراشیده شده (به جای گنبد) و منبت‌کاری شده، آن را به عنوان مسجدی قدیمی و متعلق به دوران عثمانی نشان می‌دهد.

در منبت‌کاری بالای درب ورودی مسجد، نام صنعتگر «زادع ملا محمد بن عبدالله» که آن را بازسازی کرده و تاریخچه مسجد دیده می‌شود.

یک نقش گل لاله بر روی چوب‌های داخلی نقش بسته است، درب، قاب درب، منبر و قرنیزها را در امتداد بالکن آراسته است.

ستون‌های قلاب شده منعکس کننده تأثیرات منطقه‌ای با الگوهای گره، انگور و مدال بهم پیوسته است. با این حال، یک ستون نقش و نگارهای غیرمعمول گل مینا (ظرفی که برای وضو گرفتن در مراسم استفاده می‌شد) را نشان می‌دهد.

در سال 2016، ساکنان این دهکده، با روکش‌های چوبی جدید و سقفی با ورق‌های فلزی، فضای داخلی را بازسازی کردند. اگرچه فضای مسجد به گونه‌ای است که مهم‌ترین عناصر تزئینی مسجد قابل مشاهده هستند، اما شکاف‌های موجود بر روی دیوار محراب که حتی نقوش بیشتری از گل لاله را نشان می‌دهد، حکایت از آن دارد که کنده‌کاری‌های اضافی در زیر پنهان شده است.

مریم رجبی

انتهای پیام
captcha