شهدای دانشجو بنیان‌گذاران دفاع دانش‌بنیان هستند
کد خبر: 3948087
تاریخ انتشار : ۲۷ دی ۱۳۹۹ - ۱۴:۲۲
در پیام سیدحمیدرضا طیبی آمده است؛

شهدای دانشجو بنیان‌گذاران دفاع دانش‌بنیان هستند

رئیس جهاددانشگاهی طی پیامی به نخستین یادواره شهدای این نهاد انقلابی، شهدای دانشجو را بنیان‌گذاران دفاع دانش‌بنیان دانست و بیان کرد: 27 دی‌ماه 65، نقطه عطف معراج شهدای جهاد است.

به گزارش خبرنگار ایکنا، نخستین یادواره شهدای جهاددانشگاهی امروز شنبه 27 دی‌ماه، همزمان با سالروز شهادت حضرت فاطمه(س) با قرائت پیام حمیدرضا طیبی، رئیس جهاددانشگاهی به صورت مجازی در معاونت فرهنگی این نهاد انقلابی برگزار شد.

در متن پیام رئیس جهاددانشگاهی آمده است:

«بسم الله الرحمن الرحیم

الحمدالله رب العالمين، اللهم صل على محمد و آله الطاهرين والسلام على الشهداء والصديقين

من المؤمنين رجال صدقوا ما عاهدوا الله عليه فمنهم من قضى نحبه ومنهم من ينتظر وما بدلوا تبديلا (احزاب، ۲۳)

خدمت همه مهمانان و بینندگان عزیز نخستین یادواره مجازی شهدای جهاددانشگاهی سلام عرض می‌کنم. فرا رسیدن شهادت حضرت زهرا(س) را تسلیت می‌گویم و به روح پرفتوح امام خمینی(ره) احیاگر فرهنگ جهاد و شهادت در عصر ما و نیز همه شهدای عظیم‌الشأن انقلاب اسلامی، دفاع مقدس، شهیدان مظلوم ترور، جهاد علمی و مدافع حرم سلام و درود می‌فرستم و یاد و خاطره شهدای والامقام جهاددانشگاهی را گرامی می دارم.

از عزیزان شرکت‌کننده در این مراسم نورانی و همکاران دست‌اندرکار سپاسگزاری می‌نمایم. بررسی و مطالعه زندگی شهدا، وصیتنامه‌ها و آثار بجا مانده از آن عاشقان و شیفتگان راه حق و حقیقت که غالباً جوان هم بودند و تأسی آنان به دین مبین اسلام و ائمه اطهار(ع) و حضرت زهرا(س) به خوبی نشان می‌دهد که تا چه اندازه به الگوی زندگانی دینی به ویژه آنچه که از مکتب اهل بیت عصمت و طهارت(ع) آموخته بودند، عقیده داشته و حیاتی مشحون از جهاد و تلاش خستگی ناپذیر برای خود ترسیم کرده بودند.

هنوز از سالگرد شهادت سردار دل‌ها شهید حاج قاسم سلیمانی در ۱۳ دی‌ماه و شهادت دانشمند بزرگمان دکتر فخری‌زاده و نیز سالگرد فقدان دانشمند برجسته زنده یاد دکتر کاظمی آشتیانی در ۱۴ دی فاصله نگرفته‌ایم، این الگوهای برجسته در واقع رهروان همان مکتب فاطمی هستند که لحظه به لحظه حیاتشان حرکتی متوكل و توأم با شور و اشتیاق توانستن و حل مشکلات و تنگناها در مسیر راه حق بود. شهدای جهاددانشگاهی هم همین گونه بودند.

ما در این نهاد شاهد بودیم که شهدای جهاد که جمعیت غالب آنها دانشجو یا دانش آموخته دانشگاه‌ها بودند در چه عرصه‌های متنوعی پا در میدان گذاشتند. عده‌ای از این عزیزان به جبهه‌ها می‌رفتند و مسئولیت‌های مهمی را هم متقبل می‌شدند و جهاد رو در رو با دشمن بعثی را انتخاب می‌کردند. عده‌ای دیگر نیز با درک نیاز پشتیبانی و مهندسی و تعمیر و ساخت ادوات جنگی آن هم در اوج تحریم تسلیحاتی، قدرت ایمان، ابتکار و دانش خود را به پای کار آوردند و به همراه سایر همرزمان خود در این نهاد مقدس نقش‌های مهمی در پیروزی رزمندگان دفاع مقدس ایفا نموده و جا دارد به حق آنان را بنیان گذاران دفاع دانش بنیان کشور بنامیم.

عده‌ای دیگر مشغول ساماندهی اعزام اساتید و دانشجویان و انجام برنامه‌ریزی منظم در این رابطه بودند. برخی از جهادگران عزیز ما در حوزه فرهنگی، حفظ و تقویت روحیه رزمندگان و خنثی‌سازی جنگ روانی دشمن را در دستور کار داشتند و عده‌ای نیز در حوزه علوم پزشکی جهاددانشگاهی کار اعزام نیروهای متخصص و درمان مجروحان را پیگیری می‌کردند.

در همه این فعالیت‌ها هدف به کار گیری توان علمی این نهاد در خدمت به لجستیک جنگ تحمیلی علیه کشورمان بود. چیزی که امروز از آن به دفاع دانش بنیان یاد می‌کنیم. اولین عضو جهاددانشگاهی در آذر ۵۹، حسین رنجبر، یعنی چند ماه بعد از تشکیل این نهاد انقلابی به شهادت رسید. تعدادی دیگر از اعضای این نهاد که در حوزه فرهنگی و خنثی کردن توطئه‌های منافقان و کومله‌ها و وابستگان به بیگانه فعالیت می‌کردند مورد حقد و کینه آنان قرار گرفتند و ترور شدند.

27 دیماه 65؛ نقطه عطف معراج شهدای جهاد

نقطه عطف معراج شهدای جهاد، ۲۷ دی‌ماه سال ۶۵ بود؛ زمانی که کارگاه ساخت ادوات و تجهیزات نظامی سازمان جهاددانشگاهی آذربایجان شرقی در دانشکده فنی تبریز هدف بمباران جنگنده‌های متجاوز بعثی قرار گرفت و ۲۲ تن از اعضای جهاددانشگاهی در آن حادثه به فیض شهادت نائل و هفت تن جانباز گردیدند.  شورای ریاست جهاددانشگاهی در سال ۹۶ این روز را به عنوان روز شهدای جهاددانشگاهی تعیین و تصویب نمود. وظیفه اصلی همه ما در جهاددانشگاهی تلاش برای تحقق آرمان‌های شهدای انقلاب اسلامی است. حراست از انقلاب با ارتقای پیوسته توان دفاعی دانش‌بنیان کشور که باعث شود دشمنان انقلاب جسارت تعرض به میهن اسلامی ما را نداشته باشند و تحقق اقتدار اقتصاد دانش بنیان کشور و به‌وجود آوردن یک جامعه الگو که تضمین کننده رفاه و سعادت دنیوی و اخروی برای مردم و سایر ملل بر پایه عدالت و اخلاق مداری باشد به لطف خدا محقق خواهد شد و امروز با افتخار به شهیدانمان عرض می‌کنیم که تلاش گسترده‌ای در این نهاد مقدس و در جنگ اقتصادی با دشمن و نیز در خدمت به میهن اسلامی در جریان است و محتاج دعای خیر آنها در این مبارزه سخت و سنگین هستیم.

از همکاران خدوم در معاونت فرهنگی و روابط عمومی جهاددانشگاهی در سراسر کشور در گرامیداشت این روز قدردانی می‌نمایم.

والسلام علیکم و رحمه الله».

انتهای پیام
captcha