«تلاوت‌های مجلسی»؛ جشنواره‌ای در گستره میلیونی با افق بین‌المللی / برج میلاد جمعه میزبان اختتامیه دوره پانزدهم می‌شود
کد خبر: 3948665
تاریخ انتشار : ۳۰ دی ۱۳۹۹ - ۱۵:۰۷
در نشست خبری مطرح شد؛

«تلاوت‌های مجلسی»؛ جشنواره‌ای در گستره میلیونی با افق بین‌المللی / برج میلاد جمعه میزبان اختتامیه دوره پانزدهم می‌شود

دبیر جشنواره تلاوت‌های مجلسی با بیان اینکه این جشنواره از کار‌های زمین‌مانده‌ای بود که با وسعت چند صدهزار نفری شروع شد و امروز مدعی هستیم که در گستره میلیونی کار خود را ادامه می‌دهد و در افق جهانی هدفش را دنبال خواهد کرد، گفت: اختتامیه‌ دوره پانزدهمین جمعه سوم بهمن‌ماه ساعت ۱۵ در برج میلاد تهران با حضور ۱۵۰میهمان برگزار می‌شود.

به گزارش ایکنا؛ نشست خبری پانزدهمین جشنواره تلاوت‌های مجلسی و پنجمین جشنواره فجر تلاوت، صبح امروز سه‌شنبه ۳۰ دی‌، با حضور حمیدرضا نقاشیان، رئیس، حمدرضاپورمعین؛ دبیر اجرایی و داوود جعفری؛ دبیرکل این جشنواره در تهران، خیابان مولوی نرسیده به تقاطع ولیعصر، حسینیه صاحب‌الزمانی‌ها برگزار شد.

در ابتدای این نشست خبری محمدرضا پورمعین با بیان اینکه پانزدهمین جشنواره تلاوت‌های مجلسی طی چند روز آینده در برج میلاد تهران و با حضور جمعی از مدیران، نخبگان، فعالان قرآنی و ورزشی، مدیران کشوری و لشکری برگزار خواهد شد، گفت: این رویداد یکی از بزرگ‌ترین طرح‌های فرهنگ دینی کشور است که برپایه تأکیدهای مقام معظم رهبری شکل گرفته و امروز می‌توانیم آن را یکی از بارزترین شاخص‌های قرآنی کشور به منظور کشف استعداد‌های نهفته قرآنی بدانیم.

دبیر اجرایی جشنواره تلاوت‌های مجلسی و فجر تلاوت افزود: این جشنواره از کار‌های زمین‌مانده‌ای بود که با وسعت چند صدهزار نفری شروع شد و امروز مدعی هستیم که در گستره میلیونی در حال برگزاری است و در گستره جهانی هدفش را ادامه خواهد داد.

پورمعین تصریح کرد: اختتامیه این دوره، سوم بهمن‌ماه ساعت ۱۵ در برج میلاد برگزار می‌شود و در آن تقریباً ۱۵۰ میهمان حضور خواهند یافت که طی آن برنامه‌های هنری، سمعی و بصری برای میهمانان و مردم در منازل اجرا خواهد شد. در این مراسم عبدالهادی فقهی‌زاده، معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به‌عنوان میهمان ویژه سخنرانی می‌کند و همچنین جمعی از نخبگان قرآنی، ورزشی و حتی عرصه فیلم‌سازی در این مراسم حضور خواهند داشت.
 
جشنواره تلاوت مجلسی جای خالی روح فعالیت دینی در کشور را پر می‌کند/ برج میلاد میزبان اختتامیه جشنواره فجر تلاوت

وی بیان کرد: به دلیل محدودیت تردد در تهران این مراسم قبل از اذان و در ساعت ۱۹:۳۰ به پایان خواهد رسید. برگزیدگان این دوره نیز لوح تقدیر، قرآن نفیس و وجه نقدی بین ۱۰ الی ۲۰ میلیون تومان دریافت خواهند کرد. در این دوره یکی از قاریان بین‌المللی به عنوان میهمان خارجی نیز حضور خواهد داشت. البته به برگزیدگان بین‌المللی هم هزار دلار خواهیم داد.

دبیر اجرایی جشنواره تلاوت‌های مجلسی و فجر تلاوت اظهار کرد: در جهان ۳۷ مسابقه بین‌المللی قرآنی برگزار می‌شود که روند بسیاری از این مسابقات، تکراری و سنتی است اما جشنواره تلاوت مجلسی برخلاف سایر مسابقات منتخبین خود را از بین مردم و با داوری مردمی معرفی می‌کند.

در ادامه این نشست حمیدرضا نقاشیان، رئیس برگزاری جشنواره ملی تلاوت‌های مجلسی و جشنواره فجر تلاوت، با بیان اینکه طرح جشنواره تلاوت مجلسی خواست رهبر معظم انقلاب و بسیاری از دلسوزان قرآنی است که برای کیفیت بیشتر در امر تلاوت و کشف استعداد‌ها طرح‌ریزی شده، گفت: جشنواره تلاوت‌های مجلسی از همین حسینیه کار خود را آغاز کرد و قرائت و تلاوت قرآن در این ایام شکل دیگری به خود گرفت.

وی افزود: باتوجه به آنچه که در دوره پیروزی انقلاب اسلامی در مورد قرآن رخ داده که بسیار موفقیت‌آمیز نیز است، شاهد حضور قاریان کشور‌های مختلف در ایران و رشد قاریان داخلی بوده‌ایم، البته بنیانگذار فرآیند رقابت در پرداختن به قرآن ایران نیست اما ما نیز در این مسیر حرکت می‌کنیم تا کیفیت این مسیر را بالاتر ببریم.

نقاشیان تصریح کرد: در سال گذشته جشنواره چهاردهمین دوره خود را پشت سرگذاشت و ما فجر چهارم را داشتیم که محور‌های کلانی در استقبال عمومی و نهاد‌ها ایجاد کرد. امسال نیز باتوجه به شیوع ویروس کرونا با شرایط سخت‌تری روبه‌رو بودیم و برگزاری مراسم در استان‌ها مشکلاتی را به وجود آورد و از این رو از حضور عموم خودداری و به سمت استفاده از فضای مجازی رفتیم که خوشبختانه مخاطبین بیشتری از این جشنواره بهره بردند و ۱۰۹ شهر در این جشنواره حضور یافتند.
جشنواره تلاوت مجلسی جای خالی روح فعالیت دینی در کشور را پر می‌کند/ برج میلاد میزبان اختتامیه جشنواره فجر تلاوت

رئیس برگزاری جشنواره ملی تلاوت‌های مجلسی و جشنواره فجر تلاوت با تأکید بر اینکه این جشنواره می‌تواند حضور مردم را بیشتر کند و باید جشنواره سراسر کشور را در برگیرد تا بتوانیم از یک بستر کلان‌تری بهره ببریم، گفت: جشنواره تلاوت می‌تواند جای خالی روح فعالیت‌های دینی در کشور را پر کند و همه استان‌ها را در بر گیرد لذا ما به فکر فرامرزی شدن جشنواره افتادیم که نتیجه آن حضور تعدادی از قاریان بین‌المللی است.

داوود جعفری، دبیرکل جشنواره ملی تلاوت‌های مجلسی و جشنواره فجر تلاوت، با بیان اینکه فینال جشنواره تقریباً به اتمام رسیده است، گفت: امسال یک هدف خاص را در جشنواره آغاز کردیم؛ ابتدا تصور براین بود که باوجود شیوع کرونا امکان برگزاری حضوری جشنواره را نخواهیم داشت، بر همین اساس ستاد‌های اجرایی در ۱۰۹ شهر توسط خود مردم فعال شد و در مهرماه به صورت حضوری جشنواره به پیش رفت اما در اواخر مهرماه به شکل حضوری و هم مجازی جشنواره را پیش بردیم.

وی ادامه داد: در دوره‌های گذشته در استان‌ها و شهرستان‌ها برای دعوت قاریان و میهمانان نزدیک به هزار نفر حضور پیدا می‌کردند اما با فضای مجازی خوشبختانه هرخانه یک جشنواره تلاوت مجلسی شد. البته نکته مهم این است که ما هیچ دخل و تصرفی در شیوه برگزاری جشنواره در شهرستان‌ها نداریم و تنها سیاست‌های کلی اجرایی را اعلام می‌کنیم و این سیاست‌ها در نهایت به یک جشنواره مردمی تبدیل می‌شود. این اتفاق ممکن است در هر شهر، روستا و کشور رخ دهد و ممکن است یک روز کشوری، منطقه‌ای و بین‌المللی شود.

دبیرکل جشنواره ملی تلاوت‌های مجلسی و جشنواره فجر تلاوت اظهار کرد: ما در ۱۰۹ شهر اساتید قرآن را فعال کردیم و مدیران استانی جلساتی قرآنی شهر‌ها را فعال کردند و استفاده از فضای مجازی تجربه بسیار جذابی در این دوره بود و این فرصت باعث شد دیگران هم به این جشنواره بیایند و این تهدید تبدیل به فرصت شد.
جشنواره تلاوت مجلسی جای خالی روح فعالیت دینی در کشور را پر می‌کند/ برج میلاد میزبان اختتامیه جشنواره فجر تلاوت

جعفری گفت: در امر آرای مردمی و مشارکت قاریان فضای مجازی کمک بیشتری به ما کرد و بالغ بر سه میلیون بازدید از جشنواره را رقم زد. در این دوره بخش حفظ و ترتیل نیز به قرائت اضافه شد، البته قرائت سال پیش فقط شامل بخش بزرگسالان بود اما امسال قرائت زیر ۱۷ سال را نیز برگزار کردیم. برای انتخاب حافظ سال کشور نیز آزمون را منوط به ۶ سؤال نکرده بلکه حافظ برتر ۵ جزء را باید آزمون می‌داد. امسال ۴۷۴ نفر در حفظ و ۳۷ نفر در بخش قرائت حضور پیدا کردند، اما بخش جذاب امسال بخش شکوفه‌ها (زیر ۱۷ سال) بود.

دبیرکل جشنواره ملی تلاوت‌های مجلسی و جشنواره فجر تلاوت اظهار کرد: مقام معظم رهبری فرمودند: «جلساتی را برگزار کنید که مردم در آن جلسات بنشینند، قرآن گوش بدهند و از این فضا بهره کافی را ببرند»؛ لذا چند هدف از بیانات مقام معظم رهبری را جلوی چشم خودمان گذاشتیم و پایه اصلی تلاوت‌های مجلسی را فرمایشات ایشان قرار دادیم. بر این اساس اولین اقدامی که در تحقق این مسیر انجام دادیم، مردمی کردن بود؛ در ابتدا نفرات شرکت‌کننده در جشنواره را خودمان انتخاب می‌کردیم و مردم دخالتی در این امر نداشتند، در حالی که اطمینان داشتیم که اگر مردم در این زمینه دخالت داشته باشند، قطعاً کار موفق‌تر خواهد شد. البته آن زمان به دلیل کمبود زمان و عدم درک درست از نظرات مردم در جشنواره، مجبور بودیم خودمان از قاریان برای حضور در جشنواره دعوت کنیم و شاید این نوع انتخاب سبب می‌شد بسیاری از قاریان خوشخوان نادیده گرفته شوند لذا از همان ابتدا فرایند انتخاب شرکت‌کنندگان با رجوع به جلسات اساتید طراحی و مقرر شد طی چند مرحله مقدماتی، افرادی برای حضور در مرحله نهایی جشنواره انتخاب و معرفی شوند.

در پایان این نشست خالدی، مدیر رسانه‌ای پنجمین جشنواره فجر تلاوت، در مورد نحوه پوشش رسانه‌ای جشنواره اظهار کرد: این مراسم روز جمعه از رادیو قرآن و همچنین شبکه سحر به شکل زنده پخش خواهد شد. پوشش برون‌مرزی این جشنواره از اهمیت خاصی برخوردار است و مدیران برون مرزی به ما قول مساعد دادند تا پوشش این مراسم را داشته باشند که خوشبختانه شبکه‌های اردو، بوسنی، کردی و فرانسه این مجلس را پوشش خواهند داد و قرار است یک ساعت برنامه مستند نیز از این مسابقات تهیه و پخش کنند.
جشنواره تلاوت مجلسی جای خالی روح فعالیت دینی در کشور را پر می‌کند/ برج میلاد میزبان اختتامیه جشنواره فجر تلاوت
 
به گزارش ایکنا؛ پایان‌بخش این برنامه، رونمایی از پوستر این دوره از جشنواره بود.
انتهای پیام
captcha