توفیقی در تجاری‌سازی فرهنگ دینی و بومی نداشته‌ایم
کد خبر: 3948714
تاریخ انتشار : ۳۰ دی ۱۳۹۹ - ۱۸:۱۴

توفیقی در تجاری‌سازی فرهنگ دینی و بومی نداشته‌ایم

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور گفت: ما می‌توانیم کتاب در مورد بانکداری اسلامی بنویسیم و این وضع بانکداری ما باشد، کتاب در مورد بازی بچه‌ها بنویسیم، ولی بچه‌های ما با عروسک باربی بازی کنند؛ این نشان می‌دهد نتوانسته‌ایم فرهنگ دینی و بومی خود را تجاری‌سازی کنیم.

یبه گزارش ایکنا، مراسم افتتاح مرکز ملی نوآوری و خلاقیت اشراق دفتر تبلیغات اسلامی، امروز، 30 دی‌ماه با حضور سورنا ستاری، معاون علمی و فناوری رئیس جمهور و حجت‌الاسلام والمسلمین احمد واعظی، رئیس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم برگزار شد.
 
سورنا ستاری، معاون علمی و فناوری رئیس جمهور در سخنانی در این مراسم گفت: پیشگامی دفتر تبلیغات حوزه، مسئولیت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری را هم زیادتر می‌کند تا جدی‌تر وارد این کار شویم.
 
وی افزود: زمانی تصور ما این بود که توسعه یعنی اینکه دودکش بزنیم و پالایشگاه و کارخانه سیمان راه بیندازیم. مدتی هم معتقد بودیم که توسعه مفهوم نرم‌افزاری و تفکر است، ولی مدتی است به این نتیجه رسیده‌ایم که توسعه فرهنگ است و اگر فرهنگ اصلاح شود، نرم افزار و سخت‌افزار هم درست خواهد شد.
 
ستاری با بیان اینکه مهم تغییر دیدگاه است که اگر ایجاد شود، در صنعت و رفتارهای اجتماعی، سیاسی و اقتصادی ما هم تحولات زیادی رخ می‌دهد، اظهار کرد: در حوزه آموزش پول کمی خرج نمی‌شود؛ 130 هزار میلیارد تومان بودجه مستقیم آموزش و پرورش و بیش از این مقدار، بودجه نهادهای علمی و آموزشی دیگر است، اما اگر آموزش بعد از 5 تا ده سال وارد فرهنگ و اقتصاد و اجتماع و سفره مردم نشود، معلوم است یک جای کار مانند شیوه، روش یا فرهنگ آموزش ما ایراد دارد.
 
ستاری با بیان اینکه بودجه اصلی کشور برای آموزش، امنیت و سلامت و بهداشت است، تصریح کرد: اگر نتیجه محسوسی از آموزش نگیریم، باید بدانیم جایی از کار ایراد دارد؛ و برای رفع آن اقداماتی مانند مراکز دانش‌بنیان، رشد، نوآوری و صندوق‌های خطرپذیر و ...صورت می‌گیرد؛ البته در علوم انسانی مشکلات بیشتری وجود دارد؛ بنده هر پژوهشگاه علوم انسانی رفته‌ام؛ کتابخانه و یکسری کتاب نشان بنده داده‌اند، ولی تأثیرات آن را در جامعه حس نمی‌کنیم، لذا حتما یک جای کار ایراد دارد.
 
وی افزود: ما می‌توانیم کتاب در مورد بانکداری اسلامی بنویسیم و این وضع بانکداری ما باشد، در مورد بازی بچه‌ها کتاب بنویسیم، ولی بچه‌های ما با عروسک باربی بازی کنند؛  اینکه نمی‌توانیم عروسکی درست کنیم که بچه‌ها با آن بازی کنند، یعنی نتوانسته‌ایم مفاهیم دینی و فرهنگ خود را تجاری‌سازی کنیم؛ یا فیلمی نداریم که همه حاضر باشند برای آن پول بدهند. صنعت خودرو ما هم این گونه است که می‌دانید.
 
ستاری با بیان اینکه ایجاد چنین فرهنگی، زمانبر است و اصلاحات زیادی باید رخ بدهد، اضافه کرد: ما برای آموزشی پول خرج می‌کنیم که تأثیر آن را در بهبود زندگی مردم ببینیم و دانشگاه و حوزه محوریت تحولات علمی جامعه را داشته باشند و جوانان احساس اثرگذاری و مفید بودن داشته و ارزش افزوده برای کشور تولید کنند. بنابراین باید اصلاحات فرهنگی جدی را در دستور کار قرار دهیم.
 
معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری با بیان اینکه ما در فضای مجازی باید برتری داشته باشیم، تصریح کرد: الان تعداد صفحات ما به زبان فارسی در فضای مجازی چند برابر زبان‌های دیگر است، در حالی که مردم فارسی‌زبان، جمعیت بسیار کمتری نسبت به عرب‌زبان‌ها دارد. ایجاد برتری ما در حوزه آی تی خیلی مهم است و تولید محتوای مناسب دینی و فرهنگی لازم دارد.
 
وی بر حمایت از این مسئله تأکید کرد و گفت: معاونت علمی ریاست جمهوری آماده است تا هر اقدام لازمی را برای توسعه و پیشرفت فرهنگ دینی و بومی انجام دهد. 
انتهای پیام
captcha