انتشار دو کتاب جدید از سوی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
کد خبر: 3949529
تاریخ انتشار : ۰۵ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۷:۳۳

انتشار دو کتاب جدید از سوی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی

دو اثر جدید از سوی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با عناوین «جاودانگی بر پایه داده‌های عام عقل» و «کتاب جدید تمدن و جهانی شدن» به زودی منتشر می‌شود.

به گزارش ایکنا، به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، صالحی امیری، مدیر گروه برنامه‌ریزی، نظارت و ارزیابی پژوهشی اظهار کرد: در آستانه برگزاری همایش بین‌المللی «جاودانگی نفس در اسلام و مسیحیت» در بهمن ماه ۱۳۹۹ اثر «جاودانگی بر پایه داده‌های عام عقل» از پروژه‌های پژوهشکده فلسفه و کلام تألیف حجت‌الاسلام والمسلمین امیر دیوانی، به زودی توسط نشر پژوهشگاه منتشر خواهد شد.

وی در ارتباط با این کتاب بیان کرد: متفکران و فیلسوفان برای اثبات استدلالی زندگی پس از مرگ، شیوه‌های متفاوت و روش‌های متعددی پیموده‌اند. در یکی از این شیوه‌ها، نقطه عزیمت استدلال‌ها بر ساختار وجودی انسان قرار می‌گیرد. در این روش در کنار بدنِ انسان هویت دیگری مطرح می‌شود که نفس یا روح یا ذهن خوانده می‌شود. روش دیگر، پرداختن به مطالعه جهان و موجودات جهان است تا نمونه‌هایی به‌منزله نقطه عزیمت برای تبیین امکان زندگی پس از مرگ یافت شود و روش سوم، پرداختن به اندیشه‌های طبیعت نوع انسانی یا طبیعت عقل است تا به زندگی پس از مرگ و نیز جهان پس از مرگ عبور شود.

کتاب در هفت فصل تالیف و هر فصل به گونه‌ای نوشته شده است که بدون نیاز به فصل‌های دیگر خوانده شود، اما برای بهتر ارتباط برقرار کردن با یک فصل خواندن استدلال‌های دیگر مفید می‌باشد. از این پژوهشکده و در راستای این همایش، بیش از ده اثر دیگر در دست آماده سازی جهت نشر می باشد.

کتاب جدید تمدن و جهانی شدن

همچنین کتاب «کتاب جدید تمدن و جهانی شدن» با ترجمه رسول نوروزی و خانم فضه خاتمی، به زودی منتشر می‌شود. این کتاب از سوی پژوهشکده مطالعات تمدنی و اجتماعی تهیه شده است.

این کتاب دومین اثر از مجموعه مقالات ترجمه شده در موضوع تمدن در پژوهشکده است که چشم‌انداز جدیدی در مطالعات تمدنی در ایران می‌گشاید.

در معرفی این کتاب آمده است: تولید ادبیات در گستره‎ های علمی نوظهور و مخصوصا چندرشته‌‎ای، غالباً با دگرخوانی و یا ترجمه آثار از زبان‎های مختلف انجام می‌پذیرد. این امر ورود مفاهیم، نظریه‌ها، موضوعات و مسائل جدیدی را در فضای علمی فراهم آورده و ظرفیت‎های دانشی و پژوهشی جدید را فعال می‎سازد.

مرکز مطالعات اجتماعی تمدنی، با توجه به نوظهور و چند رشته‎ای بودن مطالعات تمدنی و با هدف تولید ادبیات دانشی لازم برای محققین و گسترش قلمرو پژوهشی، بخشی از توان خود را به امر ترجمه اختصاص داده است. این ترجمه‎ها سه قلمرو موضوعی «چیستی تمدن»، «اسلام و تمدن»، و «تمدن و جهانی‎ شدن» را شامل می‎شود.

متن این ترجمه‌ها از میان هزاران مقاله و فصول کتب مرتبط با مطالعات تمدنی توسط شورای علمی گروه مطالعات تمدنی با وسواس و دقت نظر بسیار بالایی انتخاب شده‎اند و از این‌رو می‎توان به مخاطب این اطمینان‌خاطر داده شود که این اثر یک گامِ رو به جلو در عرصه پژوهش‎های تمدنی است.

ارتباط میان «تمدن و جهانی شدن» موضوعی است که در ادبیات فارسی با یک خلأ جدی در آن مواجه است و تک ‎نگاری‎های بسیار محدود در این زمینه وجود دارد. مرکز مطالعات تمدنی امیدوار است که پس از عرضه این اثر به علاقه‌مندان به مطالعات تمدنی و ارائه مسائل موجود در این عرصه، شاهد رونق گرفتن موضوعات جدید در کاوش‌های علمی دانشوران ایرانی باشد.

انتهای پیام
captcha