تکریم و حمایت از دانش‌پژوهان جایگاه ویژه‌ای در آیات و روایات دارد
کد خبر: 3949732
تاریخ انتشار : ۰۶ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۵:۰۴
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری:

تکریم و حمایت از دانش‌پژوهان جایگاه ویژه‌ای در آیات و روایات دارد

غلامی ضمن تقدیر از اقدامات خیرّین در محیط‌های دانشگاهی اظهار کرد: حمایت از دانشجویان که قشر فرهیخته ما و جوانان آینده‌ساز هستند، تکریم آنها، فراهم کردم شرایط مناسب برای زیست آنان در محیط دانشگاه و شکل‌گیری شخصیت علمی و دانشگاهی آنها سرمایه‌گذاری ارزشمندی است که در نزد خداوند و آیات و احادیث جایگاه ویژه‌ای دارد.

منصور غلامی

به گزارش خبرنگار ایکنا، منصور غلامی، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، صبح امروز، دوشنبه، 6 بهمن‌ماه، در نشست «خیّرین آموزش عالی کشور» اظهار کرد: جلسه‌ای بسیار ارزشمند و پر از معنویات و امید است و ان‌شاءالله این قدم‌های خیر منشأ خیرات گسترده‌تر باشد. از همه خیرین محترم تشکر می‌کنم و برای آنها آرزوی سلامتی دارم. کارهای خوبی که در حوزه همکاری مشترک اتفاق افتاد کاری بدیع و مؤثر بود و حتماً ادامه خواهد داشت. برنامه‌ریزی‌ها برای سال بعد نیز انجام شده و به زودی اعلام خواهد شد.

وی افزود: در چهلمین سال پیروزی انقلاب اسلامی هستیم و این ایام دهه فجر را گرامی می‌داریم. علی رغم همه محدودیت‌ها در حوزه‌های مختلف کارهای ارزشمندی شده است؛ هرچند انتقادات نیز زیاد است، اما دوست داریم بخش پر لیوان را نیز نشان دهیم چراکه ایجاد امید و شادابی در جامعه نیازمند نشان داده این نیمه از لیوان است.

وزیر علوم اظهار کرد: در این چهل سال در حوزه آموزش عالی کلیه نیازهای آموزشی و دانشگاهی کشور را در زمینه تربیت نیروهای متخصص دانشگاهی تأمین کرده‌ایم و امروز تعداد معدودی را دولت به عنوان بورسیه به خارج از کشور می‌فرستد که شاید امسال بیشتر از صد نفر نباشد و این نشان می‌دهد، دانشگاه‌های ما ظرفیت تربیت و تولید نیروهای متخصص را به طور کامل دارا هستند.

غلامی گفت: فارغ‌التحصیلان ما هر جای دنیا می‌روند می‌درخشند؛ چراکه استاندارد آموزش‌های ما بالاست. برخی اوقات نقد می‌شود که فارغ‌التحصیلان ما در بعضی بخش‌ها همانند صنعت نمی‌توانند مشغول به کار شوند، اما این ایراد از دانشگاه و آموزش نیست بلکه بخش صنعت باید فعالیت بیشتری در این زمینه انجام دهد و به‌روز شود؛ چراکه دانشجویان به خوبی تربیت شده‌اند. الان دانشجویان ما در شرکت‌های دانش‌بنیان می‌درخشند و این نشان می‌دهد برای علم به‌روز تربیت شده‌اند و این جای خوشحالی دارد.

وی تصریح کرد: بخش قابل توجهی از جامعه تحصیلات دانشگاهی دارند و این موضوع در حوزه‌های مختلف اثرات خود را نشان خواهد داد. در حوزه پژوهش نیازمند ارائه جزئیات نیستیم چراکه در زمره 20 کشور برتر دنیا از لحاظ تولید دانش و کیفیت دانش تولیدی و عرضه آن به مجامع علمی بین‌المللی قرار داریم. همه اینها با تلاش تحصیلکرده‌ها و مدیران خود ما در عین محدودیت‌های متعدد برای جامعه علمی حاصل شده است.

غلامی اظهار کرد: خیلی از کشورها باورشان نمی‌شود که جمهوری اسلامی ایران این جایگاه را در زمینه علم و تحقیقات داشته باشد؛ چراکه در برخی رشته‌های علمی جزو ده کشور برتر هستیم. در زمینه پاسخ به نیازهای جامعه از طریق کاربست دستاوردهای علمی باید گفت حدود 45 پارک علم و فناوری در کشور داریم و هر استان حداقل یک پارک دارد و وزارت علوم نیز متولی 37 مورد از آنهاست. یکی از این پارک‌ها زیر نظر معاونت علمی و فناوری رئیس جمهوری و بقیه نیز زیر نظر برخی دیگر از وزارتخانه‌ها هستند.

غلامی ادامه داد: در دانشگاه‌های ما قریب به دویست مرکز رشد مشغول فعالیت هستند و همه دانشگاه‌های ما مرکز رشد دارند. مراکز رشد و پارک‌های علم و فناوری از ایده‌های جدید و استارت‌آپ‌ها حمایت می‌کنند و حدود 6 هزار شرکت دانش‌بنیان زیر نظر آنها فعالیت می‌کنند و نمونه‌های فعالیت آنها را در دوران تحریم و شرایط کرونا مشاهده کرده‌ایم. اینها دستاوردهای عظیمی است که حتماً آینده خوبی را برای کشور رقم می‌زند.

وی ادامه داد: حتماً قانون‌گذاران به ویژه مجلس باید مراقبت ویژه‌ای از مجموعه فعالیت‌های علمی به ویژه شرکت‌های دانش بنیان داشته باشند. اینها اقداماتی است که وزارت علوم به عنوان مأموریت تقدیم جامعه کرده است و امیدواریم روز به‌روز ثمرات بیشتری داشته باشد. آمدن خیرین محترم در کنار این مجموعه، تجربیات گران‌قدری را برای ما در پی داشته است و حتماً امید بخش است و در توانمندسازی به ما کمک می‌کند.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری تصریح کرد: حمایت از دانشجویان که قشر فرهیخته ما و جوانان آینده‌ساز هستند، تکریم آنها، فراهم کردم شرایط مناسب برای زیست آنان در محیط دانشگاه و شکل‌گیری شخصیت علمی و دانشگاهی آنها سرمایه‌گذاری ارزشمندی است که در نزد خداوند و آیات و احادیث جایگاه ویژه‌ای دارد.

غلامی در پایان گفت: زمینه‌های مختلف را در دانشگاه داریم که می‌تواند مورد حمایت خیرین قرار گیرد که بخشی از آن رفاهیات دانشگاهیان است. در زمینه‌های آموزشی، آزمایشگاهی و پژوهشی زمینه‌های خوبی برای حمایت خیرین وجود دارد و خوشبختانه به هر دانشگاهی می‌رویم تابلوهایی مختلفی مبنی بر اعلام اینکه یک یا چند نفر از خیرین در زمانی به اینجا آمده‌اند و آثار ماندگاری به جا گذاشته‌اند وجود دارد و این باعث افتخار و سربلندی ماست؛ لذا از آنها تشکر می‌کنیم و برای آنها آرزوی سلامتی داریم.

گزارش از اکبر ابراهیمی

انتهای پیام
captcha