برکات امام عصر(عج) در دوران غیبت
کد خبر: 3949887
تاریخ انتشار : ۰۷ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۸:۵۶
اثبات عقلی امامت/ ۵

برکات امام عصر(عج) در دوران غیبت

مولف کتاب خورشید در نقاب درباره آثار و برکات امام عصر(عج) در دوران غیبت گفت: هدایت باطنی، نجات بخشی از گرفتاری‌ها، نزول رحمت و استجابت دعا از جمله برکات امام غایب است.

برکات امام عصر(عج)در دوران غیبت

حجت‌الاسلام محمدرضا زارع، محقق و مؤلف کتاب «خورشید در نقاب»، در گفت‌وگو با ایکنا از خوزستان درباره آثار و برکات امام عصر(عج) در دوره غیبت گفت: یکی از برکات امام عصر(عج) در دوره غیبت، هدایت باطنی ایشان است. هدایت باطنی یعنی دستگیری از راه باطن و هدایت انسان از راه درون.

وی توضیح داد: هدایت باطنی احتیاج به حضور حضرت و ملاقات مردم با ایشان ندارد؛ بلکه با عدم حضور حضرت نیز امکان پذیر است و تمامی کسانی که تحولی در آنها پیدا می‌شود و از راه درون به حق و حقیقت رهنمون می‌شوند، با تصرفاتی است که از ناحیه امام زمان(ع) و به اراده و مشیت خداوند انجام می‌پذیرد.


بیشتر بخوانید:


زارعی گفت: از نظر شیعه در هر زمان، انسان کامل نفوذ غیبی و تسلط تکوینی بر جهان و انسان دارد و بر قلب‌های آدمیان ناظر و مسلط است.

وی با اشاره به آیه ۲۱ سوره انبیا گفت: این آیه به وضوح درباره هدایت باطنی ائمه اطهار(ع) است. به گفته علامه طباطبایی، امام هدایت کننده است و با امری ملکوتی که در اختیار دارد، هدایت می‌کند. پس امامت از نظر باطن یک شیوه ولایتی است که امام در اعمال مردم دارد و هدایت او چون هدایت انبیا و مؤمنین صرف راهنمایی از طریق نصیحت و موعظه حسنه و نهایتاً صرف آدرس دادن نیست، بلکه هدایت امام، دست خلق گرفتن و به راه حق رساندن است.‌

این پژوهشگر با بیان اینکه نجات‌بخشی شیعیان از گرفتاری‌ها از دیگر برکات وجودی امام غایب است، افزود: امام زمان(ع) با محبتی که به شیعیان دارد هیچ گاه آنها را فراموش نمی‌کنند و در گرفتاری‌ها و مشکلات به یاری آنان می‌شتابند و همین عنایات و توجهات آن حضرت باعث نجات شیعیان از خطر نابودی شده است. امام مهدی(ع) در این باره در توقیعی که برای شیخ مفید صادر شده می‌فرماید: ما هرگز شما را رها نکرده و یادتان را از خاطر نبرده‌ایم که اگر غیر از این بود، دشواری‌ها و مصیبت‌ها بر شما فرود می‌آمد و دشمنان شما را ریشه کن می‌کردند.

مؤلف کتاب خورشید در نقاب ادامه داد: در زیارت جامعه کبیره خطاب به محضر مبارک امامان می‌گوییم: «وَ أَمِنَ مَنْ لَجَأَ إِلَيْكُمْ»؛ و آن کسی که به شما روی آورد، ایمنی یافت. التجا به معنی پناه بردن و پناهنده شدن است.

این مدرس حوزه با بیان اینکه امام عصر(عج) سبب نزول رحمت است، گفت: امام به عنوان واسطه فیض الهی منشأ خیرات و برکات برای عالم هستی به ویژه انسان است. هر چند خداوند باران را می‌فرستد و دشت‌ها را سیراب می‌کند و گیاهان را می‌رویاند، اما در همه این امور دست واسطه الهی دیدنی است. امام به عنوان جانشین و خلیفه الهی واسطه فیض‌رسانی هدایت بر بندگان است.

وی همچنین استجابت دعا را از دیگر برکات امام عصر(ع) در دوره غیبت دانست و اظهار کرد: خدای متعال به ما اجازه داده است تا او را بخوانیم و دعا کنیم. از آنجا که تمامی نعمت‌های الهی به برکت وجود امام زمان(عج) به ما می‌رسد، نعمت اجابت نیز که از بهترین نعمت‌ها است به وسیله و واسطه امام معصوم به ما ارزانی داشته می‌شود.

زارعی در پایان با اشاره به روایتی گفت: امیرالمومنین(ع) به رُمیله می‌فرمایند: هیچ مؤمنی نیست که بیمار شود، مگر اینکه به مرض او مریض شویم، هیچ مؤمنی اندوهگین نمی‌شود، مگر اینکه به اندوه او اندوهگین گردیم و هیچ مؤمنی دعایی نکند مگر اینکه برای او آمین گوییم و هیچ مؤمنی ساکت نماند مگر اینکه برایش دعا کنیم. در حقیقت به واسطه وجود امام زمان(ع) است که دعای مردم مستجاب می‌شود.

انتهای پیام
captcha