تأثیر بزرگداشت مفاخر فرهنگی در الگوسازی جوانان
کد خبر: 3949906
تاریخ انتشار : ۰۷ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۱

تأثیر بزرگداشت مفاخر فرهنگی در الگوسازی جوانان

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان سمنان با اشاره به اینکه بزرگداشت مفاخر فرهنگی تأثیر به سزایی در الگوسازی جوانان و نوجوانان دارد افزود: آیت‌الله العظمی سیدمحمود شاهرودی، شخصیت ملی و بین‌المللی است و از مراجع تقلید شاخص به شمار می‌رود.

ارسالی سه شنبه/ بزرگداشت مفاخر فرهنگی  در الگوسازی جوانان تاثیر گذار است

به گزارش ایکنا از سمنان، فرشید فلاح، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان، عصر روز گذشته، 6 بهمن در نشست خبری با خبرنگاران با محوریت تبیین اهداف و برنامه‌های کنگره بزرگداشت‌ آیت‌الله العظمی سیدمحمود حسینی شاهرودی با بیان اینکه یکی از مهم‌ترین وظایف اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، تکریم مفاخر فرهنگی است گفت: در انجمن آثار و مفاخر فرهنگی استان سمنان تصمیم بر این شد هر سال یک کنگره ملی در بزرگداشت یکی از مفاخر فرهنگی استان برگزار شود و در اولین تصمیم در این خصوص برگزاری کنگره نکوداشت این عالم ربانی آیت‌الله العظمی حسینی شاهرودی برگزار شود.

وی با اشاره به اینکه با برگزاری این برنامه و نیز معرفی توانمندی‌ها و مفاخر استان سمنان در سطح ملی و اینکه در آسمان این استان ستارگان درخشانی از فقاهت و چهره‌های فرهیخته وجود دارد افزود: در نظر است تا جایگاه استان به صورت شایسته در کشور معرفی شود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان ادامه داد: وزیر ارشاد تأکید فراوانی در هرچه بهتر برگزاری این کنگره دارد که در این راستا تولید آثار فرهنگی و محتوی مناسب در این کنگره از اهداف آن است که ۱۰ تیم ۴ نفره هم‌اکنون در حال تدوین تدوین آثار مکتوب در خصوص این چهره دینی و مرجع تقلید بزرگ هستند.

وی با اشاره به شرایط کرونا در کشور متذکر شد: در صورت مساعد بودن شرایط کرونا این کنگره به صورت حضوری و در غیر این صورت به صورت پخش زنده از صدا و سیما برگزار می‌شود.

به گفته فلاح کنگره اصلی نکوداشت آیت‌الله العظمی سیدمحمود حسینی شاهرودی طبق برنامه قرار است تیر 1400 در شهر مقدس قم برگزار و پیش‌کنگره آن نیز اردیبهشت سال‌آینده در شاهرود برگزار شود.

در ادامه حجت‌الاسلام عباس نصیری‌فرد، دبیر اجرایی این کنگره با اشاره به اینکه نشست علمی این کنگره در نجف با هماهنگی دفتر آیت‌الله سیدعلی سیستانی برگزار می‌شود اظهار کرد: این کنگره با گذرواژه «عالم ذوالشهادتین» برگزار می شود و مجری این کنگره وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و متصدی اجرای آن اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان سمنان است.

نصیری‌فرد با تأکید بر اینکه حوزه‌های علمیه مشهد، قم و نجف، بیت آیت‌الله العظمی شاهرودی، مؤسسه دائرةالمعارف فقه اسلامی بر مذهب اهل‌بیت(ع)، صدا و سیمای جمهوری اسلامی، جامعةالمصطفی العالمیه و شورای اسلامی شهر و شهرداری شاهرود در برگزار این کنگره همکاری می‌کنند افزود: این کنگره در سه بعد علمی، تبلیغی و ترویجی برگزار خواهد شد.

نصیری‌فرد با بیان اینکه نشست علمی این کنگره در مشهد و نجف، برگزار می‌شود متذکر شد: حجت‌الاسلام والمسلمین حسن نظری، رئیس موسسه دائره المعارف فقه شیعه دبیر علمی این کنگره است.

دبیر اجرایی کنگره نکوداشت آیت‌الله العظمی حسینی شاهرودی یادآور شد: معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان نماینده تام‌الاختیار وزیر در این کنگره است و فراخوان آن به چهار زبان فارسی، عربی، انگلیسی و اردو در کشورهای مختلف منتشر شده است.

وی با اشاره به تولیدات این کنگره گفت: تمامی مکتوبات این کنگره تبدیل به لوح فشرده و مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلام آن را به صورت نرم‌افزار منتشر می‌کند.

نصیری‌فرد با اشاره به اینکه زندگینامه آیت‌الله العظمی حسینی شاهرودی به صورت کتاب صوتی به دو زبان عربی و فارسی با همکاری مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلام و معاونت صدای صدا و سیما مرکز سمنان در دست تولید است اظهار کرد: چاپ آثار علمی و فرهنگی منتشر نشده آیت‌الله العظمی شاهرودی، تهیه و چاپ مقاله در شش موضوع محوری این کنگره، تهیه زندگینامه آیت‌الله شاهرودی در ۷۰۰ صفحه و کتاب صوتی، تهیه و چاپ رمان از زندگی این مرجع تقلید، نگارش دو جلد کتاب در رابطه با اخلاق و خانواده ویژه دانشجویان و طلاب و تهیه کتابی از مستندات خطی مانند توصیه‌نامه‌های آیت‌الله شاهرودی از جمله اقدامات در دست انجام است.

وی افزود: تهیه کتاب از مصاحبه‌های شاگردان در دو جلد، تهیه مستند تلویزیونی حدیث سرو در دو قسمت ۴۵ دقیقه‌ای، ۱۰ نمایشنامه رادیویی بر پایه زندگی‌نامه آیت‌الله العظمی حسینی شاهرودی، تهیه ۶۰ مطلب علمی به کوشش کمیته علمی کنگره و چاپ کتاب عکس‌نوشت از عکس‌های این چهره علمی از دیگر اقدامات در دست انجام است.

یادآور می‌شود آیت‌الله العظمی حسینی شاهرودی در سال ۱۲۶۲ در قلعه آقاعبدالله از توابع شهرستان شاهرود به دنیا آمد که در سال 1353 و پس از 112 سال عمر پربرکت در نجف اشرف به رحمت الهی رفت و در حرم حضرت علی(ع) مدفون است.

انتهای پیام
captcha