قانون حمایت از گروه‌های جهادی؛ در یک قدمی تصویب
کد خبر: 3950049
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۲ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۸:۵۳
سردار زهرایی خبر داد؛

قانون حمایت از گروه‌های جهادی؛ در یک قدمی تصویب

رئیس سازمان بسیج سازندگی با بیان اینکه قانون حمایت از گروه‌های جهادی در یک قدمی تصویب در مجلس است، گفت: هم‌اکنون این قانون در هیئت‌رئیسه مجلس قرار دارد و به زودی برای تصویب در صحن علنی مطرح می‌شود.

 به گزارش ایکنا، گروه‌های جهادی کشور از جمله رویش‌های انقلاب اسلامی هستند که پس از پیروزی انقلاب اسلامی به منظور محرومیت‌زدایی از مناطق محروم کشور ایجاد شدند. این گروه‌ها، تشکل‌هایی هستند که بدون هیچ‌ چشم‌داشتی برای خدمت‌رسانی به نقاط محروم و دوردست ایران اسلامی اقدام می‌کنند. محرومیت‌زدایی از مردم نیازمندی که حتی از کمترین امکانات زندگی بی‌بهره‌اند، علاوه بر اجر و پاداش معنوی و اخروی، موجب نشستن لبخند خداگونه بر لبان کودکان و سالخوردگانی می‌شود که بهره مادی ناچیزی از این دنیا برده‌اند.

گروه‌های جهادی در مسیر خدمت‌رسانی به محرومان و مستضعفان با مشکلات مختلفی رو‌به‌رو هستند که این امر ضرورت حمایت بیش از پیش مسئولان نهادها و دستگاه‌های مختلف دولتی و غیردولتی را دوچندان می‌کند. گروه‌های جهادی در طول دوره خدمت خود ضمن لبیک‌گویی به فرامین رهبر معظم انقلاب اسلامی، در برهه‌های حساس اجتماعی سربازگونه مشغول خدمت‌رسانی به محرومان شده‌اند. یکی از موضوعاتی که در مجلس یازدهم مطرح شده، طرح جامع حمایت از گروه‌های جهادی است که هنوز تکمیل نشده و از سوی فراکسیون محرومیت‌زدایی و گروه‌های جهادی مجلس در حال پیگیری است.

سردار محمد زهرایی، رئیس سازمان بسیج سازندگی، در گفت‌و‌گو با ایکنا، در رابطه با میزان ظرفیت گروه‌های جهادی و سازوکارهای لازم برای بهره‌گیری از این ظرفیت با اشاره به فرمایش مقام معظم رهبری که فرمودند: «ما باید در همه ابعاد قوی شویم و یک ایران قوی داشته باشیم»، اظهار کرد: ایران قوی فقط با وجود ساختارها و سازمان‌ها شکل نمی‌گیرد و هر چقدر هم دولت قوی باشد، نمی‌توانیم بگوییم که ایران قوی است، زیرا مؤلفه اصلی قوی شدن مردم هستند. خیمه انقلاب از چند بُعد تشکیل شده و اصل آن، یعنی قائمه انقلاب، ولایت فقیه و رهبری است و قاعده این خیمه نیز مردم‌ هستند. ما و دشمنان می‌دانیم که محور اصلی قدرت در نظام اسلامی، مردم هستند و به همین سبب دشمن به مردم فشار می‌آورد.

بسیج؛ حلقه اتصال بین قائمه و قاعده خیمه انقلاب

سردار زهرایی ادامه داد: ما نیز در مواجهه با دشمنان باید این ظرافت را در نظر بگیریم تا بتوانیم خدعه آن‌ها را خنثی کنیم و در برابر آن‌ها از نوعی پیش‌برندگی و پیش‌روندگی برخوردار باشیم، یعنی دفاع از ولایت و ولایت‌مداری یک اصل و نقش‌آفرینی مردم در تمامی عرصه‌ها و عینیت‌بخشی به مردم‌سالاری دینی نیز اصل دیگری است که باید به دنبال آن باشیم. هیچ‌کدام از این اتفاقات رخ نمی‌دهد، مگر اینکه ما در کنار مردم باشیم نه اینکه مردم را در کنار خود ببینیم. برخی قصد دارند مردم را با افکار، دستورالعمل‌ها و خطی مشی‌های خود همراه کنند که امری نادرست است. همه باید در کنار مردم قرار بگیریم، زیرا باعث می‌شود که مانند مردم زندگی کنیم و ساده‌زیست باشیم و برای حل مسائل آن‌ها تدبیر کنیم و اعتبارات را مد نظر قرار دهیم.

وی با اشاره به اینکه حلقه اتصال بین امام امت یعنی قائمه خیمه انقلاب و قاعده آن یعنی مردم، بسیج است، ‌ادامه داد: بسیج نیز دارای دو سازوکار ظرف، ساختار بسیج و خود بسیج است. ساختار بسیج خیلی بزرگ و مطول نیست و به این دلیل ایجاد شده است که محتوایی به نام مردم و بسیج‌کنندگی آن‌ها در آن قرار گیرد. وقتی از عملکردها سخن می‌گوییم، متأسفانه برخی اوقات عملکرد سازمان بسیج با بسیج تداخل پیدا می‌کند. سازمان بسیج می‌تواند عملکردی ضعیف یا قوی داشته باشد اما بسیج به معنی خود مردم است و ربطی به عملکردها ندارد.

جهادگران؛ تعین‌بخش مردم‌سالاری دینی

سردار زهرایی بیان کرد: بسیج به عنوان بزرگترین شبکه مویرگی در دنیا و بزرگترین شبکه‌ای که بیشترین نیروی انسانی متخصص، مجرب و معتقد را در خود جای داده است، فعالیت می‌کند. برای مثال شش هزار و 200 گروه جهادی شامل 120 هزار نفر بدون یک ریال پشتوانه مالی در هنگام وقوع سیل در کشور وارد میدان شدند و به خدمت‌رسانی به آسیب‌دیدگان پرداختند. پس بسیج برای انجام فعالیت‌های خود نیاز به موتور محرک و لوکوموتیوهایی دارد که وارد میدان شود و ضمن میدان‌داری، مردم را با موضوعات و تخصص‌های مختلف حول و حوش جمع کند که ما در مجموعه بسیج نام این‌ها را جهادگر گذاشته‌ایم. در واقع جهادگران موتورهای محرک بسیج‌‌کنندگی مردم برای تبیین فاصله بین امام امت و مردم و نیز تعین‌بخش مردم‌سالاری دینی هستند.

وی با ذکر اینکه جهادگران همیشه خط‌شکنی و بن‌بست‌شکنی می‌کنند، تصریح کرد: پس از شیوع کرونا، این افراد به اموری همچون تغسیل اموات و ... پرداختند که هیچ‌کس آنها را انجام نمی‌دهد. زمانی که قیمت ماسک افزایش یافت، وارد عرصه شدند و با تولید ماسک، قیمت‌ را کاهش دادند. همچنین مدل رفتاری جهادگران نیز همانند دوران دفاع مقدس از ویژگی‌های خاصی برخوردار است. امروز مدیران جهادگر در دفاع مقدس نوین همانند جنگ تحمیلی میدان‌دار و کاربلدند و این امر باعث می‌شود که اعضای گروه‌های جهادی نیز آن‌ها را به خوبی بپذیرند و به خدمت‌رسانی بپردازند. ماهیت گروه‌های جهادی همانند ماهیت جهاد بسیجیان در دوران دفاع مقدس است و فقط شکل ظاهری آن تغییر کرده و توپ و تانک جنگ به جنگ اقتصادی تبدیل شده است و فرماندهان امروز نیز بیشتر و بهتر به تولید و بازاررسانی کمک می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه وظیفه ما پشتیبانی، تسهیل قوانین و ارائه خدمات بیشتر به جهادگران است، گفت: مقام معظم رهبری در سال 79 فرمودند که بسیج سازندگی بر مبنای حرکت‌های جهادی شکل گیرد. این سخن بدان معناست که بسیج سازندگی بدون گروه‌های جهادی صفر است و وظیفه آن سازماندهی، ساماندهی، هدایت و نظارت گروه‌های جهادی است. یکی از مشکلات عمده‌ بسیج سازندگی این است که در قانونی که در سال 86 مصوب شد، رد پایی از این وظیفه مشاهده نمی‌شود. این مسئله باعث شد علی‌رغم اینکه ما وظیفه خود را در برابر گروه‌های جهادی به صورت داخلی انجام می‌‌دهیم، اما دولت که وظیفه حمایت از این گروه‌ها را برعهده دارد، به دلیل نبود پیش‌بینی در قانون این کار را انجام نمی‌دهد.

سردار زهرایی بیان کرد: به همین دلیل قانون بسیج سازندگی را اصلاح و به مجلس شورای اسلامی ارسال کردیم و هم‌اکنون این قانون در اختیار هیئت‌رئیسه مجلس قرار دارد. این قانون در چهار بند پروژه‌های کوچک و زودبازده و محرومیت‌زدای عمرانی(طرح جامع محرومیت‌زدایی)؛ ثبت و ضبط، هدایت و نظارت دقیق گروه‌های جهادی؛ شهدای جهادی و احتساب جان‌باختگان جهادی به عنوان شهید خدمت یا شهید جهادی و مشکل بیمه و جانبازی جهادگران اصلاح شده است. این قانون مراحل مختلفی را در کمیسیون‌ و مرکز پژوهش‌های مجلس پشت سر گذاشته و آماده طرح در صحن علنی مجلس برای رأی‌گیری است و پس از تصویب بودجه کشور، در صحن علنی مطرح خواهد شد.

انتهای پیام
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
علي اصغر كريمي
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴۰۰/۰۲/۱۸ - ۰۸:۱۹
0
0
قانون برنامه و بودجه با شيوه كار جهادي سنخيت ندارد.
captcha