لزوم تبیین سیره شهدای زن در کنگره «لشکر فرشتگان»
کد خبر: 3950092
تاریخ انتشار : ۰۷ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۷:۲۱

لزوم تبیین سیره شهدای زن در کنگره «لشکر فرشتگان»

مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان زنجان با اشاره به اینکه زنجان همزمان با سراسر کشور، کنگره لشکر فرشتگان را برگزار خواهد کرد، گفت: در این کنگره باید برای تبیین سیره و منش شهدای زن، اقدام شود.

لزوم تبیین سیره شهدای زن در کنگره «لشکر فرشتگان»به گزارش ایکنا از زنجان، علی کاظمی، مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان زنجان، ظهر امروز، ۷ بهمن‌ماه در نشست خبری در آستانه چهل و دومین سال پیروزی انقلاب اسلامی اظهار کرد: کمیته ایثار و شهادت در ذیل ستاد دهه فجر شکل گرفته است و حساسیت و ابتکار عمل دستگاه‌ها برای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت با وجود شرایط کرونا ستودنی است.

وی با اشاره به اینکه زنجان در حرکت‌های پیش از انقلاب نقش اساسی داشته و ولایتمداری در این استان ریشه‌دار است، ابراز کرد: بانوان زنجانی نخستین راهپیمایی کشور را به راه انداختند و علما و پیشگامان بسیاری برای به ثمر رسیدن ثمره خون شهدا تلاش کردند و در نهایت ۲۹ شهید از زنجان تقدیم انقلاب شده که بیشترین تعداد ایثارگران انقلابی در روز ۲۱ بهمن به شهادت رسیدند.

این مسئول شمار جانبازان حرکت‌های انقلابی در استان زنجان را 24 نفر برشمرد و گفت: زندانیان قبل از انقلاب ۲۱ نفر قید شده، اما به نظر می‌رسد بیشتر از این تعداد باشد. پیش از انقلاب تاکنون نام افراد بسیاری در لسیت شهدای جمهوری اسلامی ثبت شده که شامل شهدای جنگ، مدافع حرم، سلامت، بمباران و سایر موارد می‌شود و در بین آن‌ها از کودک 6 ماهه تا سالمندان به چشم می‌خورد.

مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان زنجان با اشاره به اینکه 42 عنوان برنامه برای دهه فجر پیش‌بینی شده است، ادامه داد: در این راستا، 100 برنامه در حوزه‌های مختلف پیشنهاد شده است و دهه فجر فرصت مناسبی برای تبیین دستاوردهای 42 ساله انقلاب اسلامی است و باید برای مردم و نسل جوان این موضوعات روشن شود که چطور مردم انقلابی با دستان خالی معادلات جهانی را برهم زدند.

وی قدرت فضای مجازی و رسانه در جوامع امروزی را مهم دانست و افزود: باید از این ظرفیت بیشترین استفاده را برای آشنایی مردم با دستاوردهای انقلاب کنیم و نسل نوجوان و جوان را با اسطوره‌های فرهنگ ایثار و شهادت در حوزه‌های مختلف علمی، فناوری، دفاعی و انقلابی آشنا سازیم.

کاظمی تصریح کرد: یکی از برنامه‌های مهم امسال در دهه فجر به  کنگره ملی لشکر فرشتگان تاریخ‌ساز اختصاص دارد که در یک اقدام فرهنگی می‌خواهد به زندگی و شهادت ۱۷ هزار شهید زن و جانباز بپردازد تا بتوانیم نسبت به شناسایی منش و سیره شهدای زن اقدام و مستندات را برای نسل جوان بازگو کنیم. استان زنجان نیز  42 شهید زن تقدیم انقلاب کرده است.

وی با اشاره به اینکه ۱۱ تا ۱۷ بهمن‌ماه نیز برنامه‌های هفته فرهنگی با محوریت فرهنگ ایثار و شهادت برگزار می‌شود، یادآور شد: استان زنجان در سال 1400 کنگره ملی 3535 شهید استان را برگزار خواهد کرد، بنابراین برنامه‌های دهه فجر و روز شهدا نیز متأثر از سیاست‌های این کنگره است.

مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان زنجان بیان کرد: برنامه‌های دهه فجر از 12 بهمن‌ماه با دیدار مسئولان دستگاه‌ها با نماینده ولی‌فقیه، تجدید میثاق با آرمان‌های نظام مقدس جمهوری اسلامی و ادای احترام به مقام شامخ شهدا آغاز می‌شود . برای هر روز برنامه‌های مختلفی در نظر گرفته شده است. ۱۶ بهمن غبارروبی و گلباران مزار شهدا و تعویض پرچم مزار شهدا را خواهیم داشت.

وی به پایش سلامت جامعه ایثارگری و ویزیت رایگان افراد بالای ۶۰ سال، کمک به آسیب‌دیدگان کرونا، عیادت از بیماران، اجرای طرح سپاس با تکریم و پایش خانواده شهدا و جانبازان به شکل تلفنی، تشکیل گروه پیام‌آوران ایثار برای ترویج ایثار اجتماعی و برگزاری یادواره‌های شهدا در محله‌ها اشاره کرد و افزود: موزه شهدای زنجان ۱۵۰ هزار اثر از شهدا را در خود جای داده است که در حال حاضر امکان بازدید مجازی از موزه و زیارت مجازی از گلزار شهدا فراهم است.

کاظمی ادامه داد: برگزاری مسابقات فرهنگی ورزشی، تجلیل از برگزیدگان مسابقات قرآنی، نگارش کتاب، کارگاه‌های نقد کتاب، تولید و پخش چندین عنوان مستند از شهدا و جانبازان، تولید محتوا برای فضای مجازی، برگزاری مسابقه با همکاری صدا و سیما، نواختن زنگ انقلاب، تولید فیلم‌های کوتاه پروانه‌های شهر ما از دیگر برنامه‌های دهه فجر است.

انتهای پیام
captcha