اندیشه‌های بنیادین با محوریت قرآن و عترت در جامعه نهادینه شوند
کد خبر: 3950760
تاریخ انتشار : ۱۱ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۳:۵۶

اندیشه‌های بنیادین با محوریت قرآن و عترت در جامعه نهادینه شوند

مدیر حوزه‌های علمیه استان فارس با اشاره به اهمیت ترویج مبانی اصیل دینی گفت: یکی از مباحث ضروری، ترویج مبانی اصیل دینی و اندیشه‌های بنیادین است که با محوریت قرآن و عترت باید در جامعه نهادینه شود.

به گزارش ایكنا از فارس، نشست ستاد استانی اندیشه‌های بنیادین در حوزه‌های علمیه فارس امروز، 11 بهمن‌ در سالن جلسات مركز مدیریت حوزه‌های علمیه این استان برگزار شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمد استوار میمندی، مدیر حوزه‌های علمیه فارس در این نشست بر ضرورت توجه به اندیشه‌های بنیادین در جامعه تأكید كرد و گفت: : یکی از مباحثی که ضرورت دارد بر روی آن کار شود، ترویج مبانی اصیل دینی و اندیشه‌های بنیادین است که با محوریت قرآن و عترت باید در جامعه نهادینه شود.

وی از تشكیل دبیرخانه ستاد اندیشه‌های بنیادین در این مركز خبر داد و گفت: حوزه علمیه استان فارس این آمادگی را دارد که در ترویج اندیشه‌های عالم ربانی از جمله شهید مطهری و آیت‌الله مصباح که هم مقام معظم رهبری و هم حضرت امام(ره) نسبت به ترویج اندیشه‌های آنان تاکید کردند و آنان را چراغ راهنمای جامعه در عصر حاضر برشمرده‌اند، ایفای نقش کند.

حجت‌الاسلام والمسلمین حمید مقامی، رئیس دفاتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌‌های فارس نیز در این نشست با اشاره به اقدامات ماندگار مرحوم آیت‌الله مصباح یزدی گفت:‌ یکی از اقدامات ارزشمند و ماندگار فرهنگی آیت‌الله مصباح یزدی دوره طرح ولایت است که به‌صورت ویژه به منظور ارتقای مباحث عقیدتی و مباحث فرهنگی در دانشگاه اجرا می شود و اثربخشی آن همچنان ادامه دارد.

وی بیان كرد: طرح «ولایت» كه مرحوم آیت‌الله مصباح یزدی آن را طرح‌ریزی كرد، امروز به یک برنامه کلی و عملیاتی تبدیل شده است و ضرورت دارد به‌عنوان یک برنامه جامع علمی معرفی شود.

مقامی اجرای برنامه طرح ولایت در دانشگاه‌ها را ضروری دانست و افزود: امروزه ضرورت جوامع دانشگاهی و علمی بر این است که با ایجاد یک ساختار آموزشی مناسب این طرح در تمامی دانشگاه‌های کشور اجرایی شود.

این استاد دانشگاه با اشاره به گذراندن دوره معرفت‌افزایی که برای اساتید در حال اجرا است، افزود: این آمادگی وجود دارد طرح ولایت در کنار دیگر دوره‌های آموزشی برای جامعه هدف مذکور در دانشگاه‌ها اجرا شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی ابوطالبی، قائم مقام مدیر گروه تاریخ و اندیشه معاصر موسسه امام خمینی(ره) نیز در این نشست گفت: در این جلسه بنا شده تا مسئولان نهادهایی که در جلسه حضور دارند با مؤسسه امام خمینی(ره) واحد شیراز در خصوص مسائل مختلف همکاری لازم را داشته باشند.

وی در خصوص راه‌اندازی بخش کانون طلوع گفت: این طرح در خصوص اعزام اساتید به مناطق مختلف کشور است که می‌توانند در حوزه‌های اجتماعی، علوم انسانی، فرهنگی و اعتقادی در راستای تبیین و نشر اندیشه‌های آیت‌الله مصباح برنامه داشته باشند.

قائم مقام مدیر گروه تاریخ و اندیشه معاصر موسسه امام خمینی(ره) یادآور شد: همچنین مرکز آموزش‌های آزاد طرح ولایت نیز این آمادگی را دارد، همان‌طور که مرحوم آیت‌الله مصباح فرمودند «ثمره عمر حوزوی من طرح ولایت است» آن را به‌عنوان مبانی اندیشه‌های اسلامی گسترش بدهیم.

ابوطالبی افزود: همچنین برای طرح ولایت نیز یک طرح استانی و بومی پیش‌بینی شده است که بحث تربیت مدرس طرح ولایت است که به حمد الهی با همکاری نمایندگی موسسه امام خمینی(ره) در فارس و با همکاری که با حوزه علمیه فارس وجود دارد، تعدادی از طلاب در مصاحبه شرکت کردند و قبول شدند که البته دیگر نیاز به حضور در دوره ندارند چراکه توانایی علمی آنان احراز شد، همچنین تعدادی نیز آمادگی دارند که در دوره تربیت مدرس شرکت کنند، امیدواریم در سال تحصیلی جدید حدود 20 استاد تربیت شده در استان فارس داشته باشیم.

وی در پایان اظهار کرد: استان فارس نخستین استانی است که کار تربیت مدرس بومی را آغاز کرده است و پس از این استان، استان‌های دیگری نیز پیشنهاد راه‌اندازی آن را داده‌اند.

انتهای پیام
captcha