تظاهرات اعتراض‌آمیز مسلمانان اویغور در مقابل سفارت چین در ترکیه
کد خبر: 3952236
تاریخ انتشار : ۱۷ بهمن ۱۳۹۹ - ۲۲:۰۶

تظاهرات اعتراض‌آمیز مسلمانان اویغور در مقابل سفارت چین در ترکیه

گروهی از اویغورهای چین که مدت‌هاست از خانواده‌های خود در استان سین‌کیانگ بی‌خبر هستند، در مقابل سفارت چین در ترکیه تظاهرات کردند.

به گزارش ایکنا؛ به نقل از آناتولی، گروهی از مسلمانان اویغور که مدت‌هاست از خانواده‌های خود در  استان سین‌کیانگ چین بی‌خبر هستند، امروز (جمعه) در مقابل سفارت چین در ترکیه دست به تظاهرات زدند.

آنها بنرهایی در دست داشتند که روی آنها نوشته شده بود: «خانواده من کجا هستند؟» و «خانواده‌ام را آزاد کنید».

میرزاحمد الیاس اوغلو، سخنگوی این گروه از جهانیان خواست که در برابر جنایات چین علیه بشریت ساکت نباشند. وی افزود که اعتراض دیگری که آنها در خارج از سرکنسولگری چین در استانبول آغاز کرده‌اند وارد چهل و چهارمین روز خود شده است.

حنفی سنان، مسئول شعبه آنکارای اتحادیه کارکنان شهرداری ترکیه که در این اعتراض حضور داشت گفت که آنها نمی‌توانند در برابر ظلم در هر جای جهان که رخ دهد ساکت باشند.

در استان سین‌کیانگ (ترکستان شرقی) چین حدود 10 میلیون اویغور زندگی می‌کنند. این قوم مسلمان که حدود 45 درصد از جمعیت سین کیانگ را تشکیل می‌دهند، مدت‌هاست که مقامات چین را به تبعیض فرهنگی، دینی و اقتصادی متهم کرده‌اند.

به گزارش وال استریت ژورنال، چین در دو سال گذشته محدودیت‌های خود را در این منطقه افزایش داده و داشتن ریش برای مردان و حجاب برای  زنان مسلمان ممنوع شده است. دولت چین همچنین آنچه را که بسیاری از کارشناسان، گسترده‌ترین برنامه نظارت الکترونیکی جهان می‌دانند در این منطقه اجرا کرده است.

به گفته كارشناسان سازمان ملل، نزدیک به دو میلیون نفر از جمعیت مسلمانان در سین‌کیانگ، در یك شبکه در حال گسترش از اردوگاه‌های آموزش سیاسی در شرایط بسیار ناگواری زندانی شده‌اند.

گزارش دیدبان حقوق بشر در سال 2018 میلادی به جزئیات یک کارزار بازداشت خودسرانه، شکنجه، شستشوی مغزی و نظارت گسترده بر مسلمانان سین‌کیانگ از سوی دولت چین پرداخت.

با این حال، چین بارها ادعا کرده است که در این اردوگاه‌ها در حال بازآموزی اویغورهاست. 
انتهای پیام
captcha