قرآن منسوب به امام حسن عسکری(ع) رونمایی می‌شود
کد خبر: 3953142
تاریخ انتشار : ۲۱ بهمن ۱۳۹۹ - ۲۱:۳۱

قرآن منسوب به امام حسن عسکری(ع) رونمایی می‌شود

نسخه بازآفرینی شده قرآن منسوب به امام حسن عسکری(ع) همزمان با ایام ولادت امام علی(ع) در ۱۳ رجب رونمایی می‌شود.

قرآن منسوب به امام حسن عسکری رونمایی می‌شودبه گزارش خبرنگار ایکنا؛ قرآن بازآفرینی شده منسوب به امام حسن عسکری(ع) با مشارکت و همکاری کتابخانه و موزه حرم حضرت معصومه(س) همزمان با ایام ولادت امام علی(ع) در ۱۳ رجب (۷ اسفند) رونمایی می‌شود.

این قرآن در ۳۲۴ صفحه با ابعاد ۱۷ در ۲۳.۵ سانتی‌متر درآمده و همه متن صفحه‌های آن به خط کوفی نوشته شده‌اند. این قرآن در دوره صفوی به آستان مقدسه حضرت معصومه(س) وقف شده و واقف آن، شاه‌قلی مُهردار است. جلد چرمی مزین به نقوش ترنج و سرترنج و لچک ترنج ضربی، یکی از ویژگی‌های این قرآن است.

این قرآن به شماره ۱۲۰۴ در دفتر اموال فرهنگی موزه آستان مقدس حرم حضرت معصومه(س) ثبت شده و در این موزه نگهداری می‌شود.

در وقف‌نامه این قرآن آمده است: «بسم الله الرحمن الرحیم، الحمدلله الذی جعل الوقف ذریعة لنیل السعادات الاُخرویة فی دارالقرار والصلوة والسلام الاتمان و الاکملان الاشرفان علی سیدالأنبیاء والمرسلین محمد و آله الطاهرین الاخیار و بعد فقد وقف هذا المصحف المجید الذی لا یأتیه الباطل من بین یدیه و لامن خلفه تنزیل من حکیم حمید، الحضرت الأمیر الجلیل عمدة الأجلاء فی زمانه خلیفه شاه قلی مُهردار علی المؤمنین المتوطنین و المجاورین والزایرین روضة السیدة العلیة، العلویة الزکیة الطاهرة النقیة سلیلة ائمه اطهار ستی فاطمة بنت الامام الهمام ابی ابراهیم موسی بن جعفر صلوات الله و سلامه علیهما و علی‌ها مشروط بأن یکون المصحف الشریف موضوعا فی داخل قُبت‌ها الشریفة و لایخرج منها الی مکان من الأمکنة لایرهن و لابغیره، وقفا صحیحا شرعیا مؤبدا مخلدا بحیث لا یورث و لا یباع و لا یرهب و لا ینقل بوجه من الوجوه و لابغیر، فمن ... او بدله فانما اثمه علی الذین یبدلونه؛ و کان ذلک فی شهر ربیع الاول المنتظم فی سلک شهور سنة ست و خمسین و تسعمائة هجریة و الحمد وحده العزیز.» 

واقف در وقف‌نامه قرآن منسوب به امام حسن عسکری(ع) به حمد و ثنای پروردگار پرداخته و به وقف این قرآن به جمیع مؤمنان، ساکنان، مجاوران و زائران حرم حضرت معصومه(س) اشاره کرده است.  

یادآور می‌شود، پیش از این، مراحل احیای دستخط و بازآفرینی قرآن‌های منسوب به پیامبر اکرم(ص)، حضرت علی(ع)، امام حسن(ع)، امام حسین(ع)، امام سجاد(ع)، امام صادق(ع)، امام کاظم(ع)، امام رضا(ع) و امام هادی(ع) انجام شده و از طریق کتابخانه دیجیتال آستان قدس رضوی در اختیار ارادتمندان به اهل بیت عصمت و طهارت قرار گرفته است. از جمله دیگر آثار منسوب به امام حسن عسکری(ع) نیز تفسیر منسوب به آن حضرت است که با استناد به اعتماد شیخ صدوق به این تفسیر و راویان آن برای بازآفرینی با دستخط منسوب به امام حسن عسکری(ع) پس از احیای دستخط و تولید، در اختیار محققان قرار خواهد گرفت.

انتهای پیام
captcha