طباطبایی‌نژاد: خوب بود/ حناچی: نمایش فقر وظیفه است/ صالحی: سینما در خون مردم است
کد خبر: 3953434
تاریخ انتشار : ۲۲ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۹:۴۸
گزارش ایکنا از اختتامیه جشنواره فیلم فجر/

طباطبایی‌نژاد: خوب بود/ حناچی: نمایش فقر وظیفه است/ صالحی: سینما در خون مردم است

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در اختتامیه سی و نهمین دوره جشنواره فیلم فجر گفت: امسال با شرایط شیوع ویروس کرونا و با وجود شرایط سخت تولید و اکران، بیش از 50 اثر تولید شدند که شاهد اکران 16 اثر در جشنواره بودیم. این اتفاق حاکی از این است که سینما در روح و رگ و خون مردم ایران جاری است.

به گزارش ایکنا، آیین اختتامیه سی و نهمین جشنواره فیلم فجر، عصر امروز؛ 22 بهمن با اظهارات دبیر جشنواره آغاز شد.

طباطبایی‌نژاد در سخنانی گفت: دو ماه پیش نمی‌دانستیم امکان برگزاری حضوری جشنواره را به خاطر کرونا داریم یا نه؛ اما چهار هزار سانس نمایش در این دوره از جشنواره با رعایت درست پروتکل‌های بهداشتی برگزار شد و جشنواره روند خوبی را طی کرد. امیدوارم امسال، سال خوبی برای سینمای ایران باشد.

در ادامه کلیپی از روند برگزاری جشنواره پخش و سپس یادی از علی انصاریان و نیز کلیپی از هنرمندان درگذشته یک ساله اخیر سینما پخش شد.

در ادامه پیروز حناچی؛ شهردار تهران در سخنرانی گفت: سال گذشته همین روزها بود که بیماری منحوس کرونا آغاز شد و یکی از پیامدهایش فراگیری فقر بود و برای ما مشکلات مضاعفی ایجاد کرد، چراکه ما مسئله تحریم‌ها را نیز داشتیم. تاثیر این مسئله در جشنواره به وضوح مشهود بود و دیدیم که اغلب آثار با موضوع فقر تولید شدند. اتفاقاً به تصویر کشیدن دردهای جامعه وظیفه هنرمندان است و ما نیز تلاش می‌کنیم تا در جهت رفع مشکلات تلاش کنیم. 

سینما جای خود را به سرعت در ایران باز کرد

سیدعباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در این آیین به ایراد سخنانی کوتاه پرداخت و تصریح کرد: سینما گرچه پدیده مدرنی در ایران است، اما به سرعت جای خود را در فرهنگ ایرانی باز کرد. ما تجربه جنگ را داشتیم و سینمای ایران که تازه به خود آمد در سال‌های آغازین جنگ با سالی 20 اثر تولیدی کار خود را آغاز کرد اما در انتهای جنگ با تولید سالی 50 فیلم از آن دوران عبور کرد.

سینما در روح و رگ و خون مردم ایران جاری است

وی در پایان تاکید کرد: امسال هم شرایط شیوع ویروس کرونا را داریم که با وجود شرایط سخت تولید و اکران، بیش از 50 اثر تولید شدند که شاهد اکران 16 اثر در جشنواره بودیم. این اتفاق حاکی از این است که سینما در روح و رگ و خون مردم ایران جاری است و از هنرمندان و عوامل برگزارکننده جشنواره ممنونم که چراغ سینمای ایران را روشن نگاه داشتند.

بخش اقلام تبلیغات سینمای ایران

تندیس این بخش را غلامرضا موسوی تهیه‌کننده سینما به سحاب زری‌باف برای فیلم «خورشید» اهدا کرد.

سیمرغ بلورین بهترین پوستر به وحید عبدالحسینی برای فیلم «هفت‌ونیم» رسید.

سیمرغ بلورین بهترین تیزر و آنونس به حمید نجفی راد برای فیلم «شنای پروانه» اهدا شد.

فیلم کوتاه

سیمرغ بلورین «بهترین فیلم کوتاه» به مریم اسمی‌خانی کارگردان فیلم کوتاه «وضعیت اورژانسی» رسید.

سیمرغ بلورین «بهترین فیلم مستند» به تقی امیرانی، تهیه‌کننده و کارگردان فیلم مستند «کودتای 53» تعلق گرفت.

سودای سیمرغ

سیمرغ بخش «بهترین جلوه‌های ویژه» به ایمان کرمیان برای فیلم «تک تیرانداز» تعلق گرفت.

در حال تکمیل/ سیمرغ های فجر بر شانه برگزیدگان نشستند

سیمرغ بلورین بخش «بهترین جلوه‌های بصری» به فرید ناظر فصیحی برای فیلم «ابلق» رسید.

سیمرغ بلورین «بهترین چهره‌پردازی» به ایمان امیدواری برای فیلم «ابلق» اهدا شد.

سیمرغ بلورین «بهترین طراحی لباس» به مارال جیرانی برای فیلم «بی همه چیز» تعلق گرفت.

سیمرغ بهترین طراحی صحنه به سهیل دانش اشراقی برای «روزی روزگاری آبادان» رسید.

دانش اشراقی در این بخش گفت: خیلی خوشحالم که از ایران نرفتم، رفتن همیشه راه چاره نیست، از آقای اسکندری، علی اوجی، حمید آذرنگ و هیات داوران تشکر می‌کنم، از دستیارانم و گروه تولید این فیلم تشکر می‌کنم.

در ادامه سیمرغ بلورین بهترین صدابرداری به رشید دانشمند برای فیلم «یَدو» رسید.

دانشمند پس از دریافت این جایزه گفت: از مهدی جعفری و ارسلان امیری که در «یدو» و «زالاوا» پذیرای من بودند و از عوامل هر دو فیلم تشکر می‌کنم تنها ثروت من در این دنیا خانواده‌ام هستند جایزه را با افتخار به آنها تقدیم می‌کنم.

سیمرغ بهترین صداگذاری به امیرحسین قاسمی برای «یدو» رسید.

سیمرغ بهترین موسیقی متن به حامد ثابت برای «بی همه چیز» رسید

ثابت پس از دریافت سیمرغ این بخش گفت: با اجازه هیات داوران سیمرغم را به نوازندگان ارکستر سمفونیک ایران و ارکستر ملی اهدا می‌کنم.

سیمرغ بهترین تدوین نیز به عماد خدا بخش برای «بی همه چیز» اهدا شد. وی گفت: از تک تک گروه بی‌نظیر «بی همه چیز» تشکر می‌کنم از اساتیدم بهترین دهقانی و مصطفی خرقه پوش که هر چه دارم از حسن نظر آنهاست این جایزه را به پدرم که در تمام طول این سال‌ها همراهم بود تشکر می‌کنم او مثل کاراکتر «تی تی» فقط یک خواسته از من داشت که فقط آدم خوبی باشم و امیدوارم ناامیدش نکنم.

در بخش بهترین فیلمبرداری، هیأت داوران دیپلم افتخار بهترین فیلمبرداری را به محمد رسولی برای «زالاوا» اهدا کردند. وی گفت: از هیأت داوران و گروه «زالاوا» و خانواده عزیزم تشکر می‌کنم.

سیمرغ بهترین فیلمبرداری نیز به مرتضی نجفی برای «روشن» و «یدو» رسید. وی گفت: تشکر ویژه از مهدی جعفری و روح‌الله حجازی دارم که برای این دو فیلم به من اعتماد کردند.

در ادامه سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل مرد به پوریا رحیمی سام برای «زالاوا» رسید. سیمرغ بهترین نقش مکمل زن هم به گلاره عباسی برای «ابلق» اهدا شد.

در ادامه سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد به رضا عطاران در «روشن» رسید. وی در این بخش گفت: به روح‌الله حجازی تبریک می‌گویم همینطور از آقای مهدویان برای «شیشلیک» هم تشکر می‌کنم به هر حال مردم فیلم او را می‌بینند و نظرشان را می‌گویند امیدوارم زودتر این ماجراها تمام شود و روند واکسیناسیون زودتر تمام شود امیدوارم برای هر شهر یک آمپول‌زن نگذارند! کار سرعت بگیرد و زودتر از این وضعیت رها شویم.

در این بخش هیأت داوران، دیپلم افتخار بهترین بازیگر نقش اول زن را به ستاره پسیانی برای «یدو» اهدا کرد.

پسیانی در این بخش گفت: خوشحالم که همگی را اینجا می‌بینم. از عوامل تولید «یدو» تشکر می‌کنم. آقای جعفری ممنونم که فیلم انسانی «یدو» را ساختید. از پدر و مادرم که من را با سینما آشنا کردند هم تشکر می‌کنم.

در ادامه سیمرغ بهترین بازیگر نقش اول زن به رویا افشار برای «مامان» رسید.

افشار پس از دریافت سیمرغ خود گفت: مطمئنم که این انتخاب، بسیار سخت بوده است، ولی ناگزیر از انتخاب هستیم. افتخار می‌کنم که سال‌های زیادی در کنار مردم ایستادم. مردمی که این روزها روزگار خوبی را نمی‌گذرانند. افتخار می‌کنم که چهره‌ای صادق از مردم را به نمایش گذاشتم. از تیم این فیلم تشکر می‌کنم.

در بخش بهترین کارگردانی فیلم اول، دیپلم افتخار به حسین دارابی برای «مصلحت» اهدا شد.

دارابی در این بخش گفت: از خداوند متعال که از بچگی تا الان به من لطف داشته تشکر می‌کنم از امام زمان هم تشکر می‌کنم. از تک تک عوامل فیلم که به من کمک کردند تشکر می‌کنم، از بچه‌ای باشگاه فیلم سوره پدر و مادرم و همسرم تشکر می‌کنم که من را همراهی کردند.

در ادامه سیمرغ بهترین کارگردانی فیلم اول به ارسلان امیری برای «زالاوا» رسید.

امیری پس از دریافت این جایزه گفت: هرچند این جایزه را طبق آیین نامه به کارگردان می‌دهند ولی بیش از صد نفر در ساخت این فیلم من را یاری کردند از فیلم اولی‌هایی که در این رقابت سالم بودند تشکر می‌کنم جایزه را باید بدهند نه اینکه بگیریم امیدوارم سلامت به سینما برگردد. از تیم این فیلم تشکر می‌کنم. من فیلمسازی را از آیدا پناهنده یاد گرفتم از او هم تشکر می‌کنم جای او این‌جا خالیست.

در بخش بعد سیمرغ بلورین بهترین فیلمنامه اقتباسی به محسن قرایی و محمد داودی برای «بی همه چیز» اهدا شد.

بقیه جوایز به شرح زیرند:

بهترین فیلمنامه اقتباسی؛ محسن قرایی و محمد داودی برای «بی‌همه چیز»

سیمرغ بهترین فیلمنامه؛ آیدا پناهنده، ارسلان امیری و تهمینه بهرام برای «زالاوا»

جایزه ویژه هیأت داوران؛ محسن قرایی برای کارگردانی «بی‌همه چیز»

بهترین کارگردانی؛ مهدی جعفری برای «یدو»

بهترین فیلم؛ یدو

مصباح پس از دریافت این جایزه گفت: درود می‌فرستم به روح شهدای امنیت و سلامت. افتخار می‌کنم در رقابتی حاضر بودم که فیلم‌های ارزشمندی حضور داشتند. مخصوصاً چهار فیلمی که در بخش بهترین فیلم بودیم. این جایزه متعلق به همه آنهاست. تشکر ویژه از کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان که مردانه کنار ما ایستاد و بنیاد فارابی که کمک کرد فیلم ساخته شود. من به عنوان تهیه کننده در این پروژه سخت، کمترین نقش را داشتم. در گرمای نزدیک به ۶۰ درجه و در شرایط کرونایی عزیزان کنارم بودند و ایثارگرانه کمک کردند. این جایزه را به مردم خون‌گرم آبادان تقدیم می‌کنم که بعد از گذشت سی سال از جنگ هنوز در سخت‌ترین شرایط زندگی می‌کنند. ما سیزده نامزدی داشتیم. اما یکی از این نامزدی‌ها برایمان لذت‌بخش بود که آن هم نامزدی میلاد صویلاوی بازیگر نوجوان و بااستعداد نقش یدو در این فیلم بود.

بهترین فیلم از نگاه ملی؛ تک‌تیرانداز

اصغری در این بخش گفت: از خانواده سردار شهید عبدالرسول زرین تشکر می‌کنم که اجازه ساخت این فیلم را دادند، از عوامل این فیلم و خانواده‌ام تشکر می‌کنم، در آخر از هیات داوران تشکر می‌کنم که بیشتر از اینکه این فیلم را ببینند، شنیدند.

علی غفاری هم گفت: جای دوستانم و همکاران کاربلدم خالی است. تشکر ویژه دارم از مجموعه روایت فتح و انجمن سینمای دفاع مقدس که قدم بلندی برای ساخت این فیلم برداشتند از مدیران فرهنگی خواهش می‌کنم که سینمای دفاع مقدس را بیشتر دریابند حق شهدا و خانواده آنها از پرده سینما بیش از اینهاست خواهش می‌کنم قهرمانان برجسته ما را تشویق کنید.

انتهای پیام
captcha