معرفی طرح‌های برتر خانواده محور ایران به بانوان سایر کشورها
کد خبر: 3953987
تاریخ انتشار : ۲۶ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۳:۵۰

معرفی طرح‌های برتر خانواده محور ایران به بانوان سایر کشورها

در نشست بین‌المللی «گفت‌وگوی خانواده؛ ضرورت‌ها و نوآوری‌ها» با حضور 25 میهمان از چهار کشور لبنان، سوریه، عراق و افغانستان، طرح ملی گفت‌وگوی خانواده و گفت‌و‌گوی بین نسلی به عنوان طرح‌های موفق ایران در حوزه خانواده تشریح شد.

به گزارش خبرنگار ایکنا، سوسن باستانی، معاون بررسی‌های راهبردی معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری، امروز 26 بهمن‌ماه، در نشست تخصصی «گفت‌و‌گوی خانواده؛ ضرورت‌ها و نوآوری‌ها» که با حضور 25 میهمان از چهار کشور لبنان، سوریه، عراق و افغانستان و معاونان دستگاه‌های همکار امروز در تهران آغاز شد، طی سخنانی به تشریح طرح‌های معاونت امور زنان در حوزه زنان و خانواده پرداخت و گفت: تدوین شاخص‌های خانواده که به رصد و ارزیابی خانواده‌های ایرانی می‌پردازد از جمله طرح‌های ماست. همچنین تلاش شد سیاست‌های دولت دوستدار خانواده تدوین شود.

وی گفت‌و‌گوی ملی خانواده را به عنوان یک طرح موفق در حوزه خانواده در ایران دانست و اظهار کرد: این طرح با هدف تحکیم بنیان خانواده و بهبود و ارتقای کیفیت تعاملات درون خانواده و مهارت‌های ارتباطی در دستور کار قرار گرفت.

باستانی به آموزش کارشناسان اورژانس اجتماعی در حوزه حمایت از خانواده و برقراری ارتباط بین بخش‌های مسئول در این حوزه نیز اشاره کرد و گفت: طرح گفت‌و‌گوی بین نسلی نیز تلاش دارد پتانسیل گفت‌و‌گو بین نسل‌های مختلف را تقویت کند.

وی با اشاره به تأثیر کرونا بر جایگاه خانواده گفت: در خانه ماندن موجب شد خانه به محلی برای کار، تفریح و زندگی تبدیل شود و همین مسئله اهمیت تعاملات بیشتر اعضای خانواده را نمایان کرد.

باستانی در ادامه به تشریح طرح بهار در خانه پرداخت و گفت: این طرح با همکاری کانون امام موسی صدر اجرا می‌شود که محور آن آموختن سه مهارت شنیدن، احترام و ابراز در خانواده است که در دوران در خانه ماندن کرونا اجرا شد.

وی از اقدامات معاونت امور زنان و خانواده در حوزه کاهش آسیب اعتیاد نیز سخن گفت و افزود: 13 شهر به صورت پایلوت انتخاب و آموزش‌ها با هدف تسهیل‌گری و آموزش خانواده‌ها در این حوزه در حال اجراست. همچنین طرح‌های پژوهشی مختلفی نیز در بخش‌های مختلف اجرا می‌شود.

در ادامه نیز زند رضوی، مجری طرح گفت‌و‌گوی ملی خانواده در تشریح این طرح، گفت: مشکلات خانواده‌ها در گذشته در درون خانواده رفع می‌شد اما اکنون خانواده‌ها به تنهایی توان این کار را ندارند و نهادهای دولتی، مسئول فراهم کردن امکانات پایه‌های رفع مشکلات هستند و سازمان‌های مردم نهاد نیز به خانواده‌ها کمک می‌کنند اما مشکلات همچنان باقی است.

وی با مطرح کردن این سوال که برای حل مشکلات خانواده‌ها چه باید کرد، گفت: تقویت زندگی شخصی هر انسانی صرفاً از راه تقویت زندگی اجتماعی او امکان‌پذیر است و کم‌هزینه‌ترین راه توسعه فرهنگی و اجتماعی ایجاد بستر دائمی برای گفت‌و‌گوی رو در رو و مستدل در درون خانواده، محله، اجتماع و سطح ملی است.

زند رضوی با تأکید بر اینکه گفت‌و‌گو غیر از شنیدن و پاسخ دادن در زندگی روزمره است، گفت: گفت‌و‌گو یعنی سراپا گوش شدن و همدلانه شنیدن و خود را جای طرف مقابل گذاشتن. همه ما انسان‌ها علی‌رغم تفاوت‌ها دارای یک آرزوی مشترک هستیم و آن اینکه فرزندانمان در رفاه و آرامش بیشتری زندگی کنند و این کلید همه مشکلات جهان است. برای دستیابی به این مهم تعامل درون خانواده، محله(مادرها با هم، پدرها با هم، فرزندان با هم و در ادامه هر سه گروه با هم) را داشته باشیم.

مجری طرح ملی گفت‌و‌گوی خانواده اضافه کرد: هدف از گفت‌و‌گو ارتقای سطح آگاهی، ارتقای صبوری و همدلی است. صدای مردها چون بیرون خانه هستند بیشتر شنیده می‌شود اما صدای زنان در خانه کمتر شنیده می‌شود و باید تلاش کنیم صدای همه افراد در همه جا شنیده شود.

وی در پایان روند اجرای طرح ملی گفت‌و‌گوی خانواده را برای میهمانان خارجی تشریح کرد.

انتهای پیام
captcha