بی‌توجهی به مسجد چهارصدساله دوره قطب‌شاهیان در هند
کد خبر: 3954346
تاریخ انتشار : ۲۸ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۷

بی‌توجهی به مسجد چهارصدساله دوره قطب‌شاهیان در هند

مسجد تاریخی «شیک‌پت» در حیدرآباد هند که قدمتی چهارصد ساله دارد و از آثار برجسته معماری اسلامی در این کشور به شمار می‌رود بر اثر بی‌توجهی مسئولان، در حال تخریب است.

به گزارش ایکنا؛ به نقل از نیوایندین اکسپرس، مسجد شیک‌پت در حیدرآباد هند با قدمتی چهارصدساله از آثار برجسته معماری اسلامی است که در دوره سلسله قطب‌شاهی ساخته شده است. این مسجد اکنون بر اثر بی‌توجهی مسئولان در معرض تخریب قرار گرفته است. 

تابلوی آبی رنگ اداره باستان‌شناسی و موزه‌های حیدرآباد در مقابل این مسجد قرار دارد که با شاخه‌های درختان انگور و برگ‌های خشک محصور شده است. این تابلو به نوعی تمثیلی کامل از  وضعیت این مسجد تاریخی است. این مسجد تقریباً چهار قرن پیش ساخته شده و با آنکه طبق قانون بناهای تاریخی و باستانی ایالت «آندرا پرادش» در فهرست آثار حفاظت شده قرار دارد از آن غفلت شده است.

این بنای دوره قطب شاهی که در منطقه‌ای مسکونی قرار گرفته و با دارا بودن دو مناره شبیه به مسجد «چارمنار» حیدرآباد است، اکنون ویران شده و گیاهان از شکاف‌های مختلف آن بیرون زده‌اند. ورودی مسجد با یک در آهنی زنگ‌زده که در مقابل آن یک محل تخلیه زباله قرار دارد، بسته شده است.

مردم محلی در این منطقه سال دقیق ساخت آن را نمی‌دانند اما بسیاری از آنها اعلام کردند که به دلیل بارندگی شدید سال گذشته، وضعیت آن بدتر شده است. مورخان عقیده دارند که از نظر طراحی این مسجد پیش از مسجد جامع تولی در منطقه کاروان (‌Karwan) ساخته شده است.

جالب است که روی تابلوی راهنمای اداره باستان‌شناسی در بیرون این مسجد نوشته شده است: این بنا در وضعیت خوبی نگهداری شده و جای توجه بیشتری دارد. یک مقام مسئول اعلام کرد چند سال پیش هشداری به شورای وقف برای مرمت این بنا ارسال شد، اما پاسخی دریافت نشد.

این مسجد که روزگاری پذیرای صدها نمازگزار بوده است، در حال حاضر ویرانه است و با وجود اینکه جزء میراث حفاظت شده به شمار می‌رود با غفلت مقامات مربوطه روبرو شده است.

انتهای پیام
captcha